• Nennie

Bipolär. Sexmissbrukare??

Jag vill egentligen inte kalla mig sexmissbrukare då jag kan kontrollera mig själv.
    Men jag vet att jag har ett enormt sexbehov... Vet inte om det är normalt eller inte. Vet inte heller om det är många andra biopolära som har samma problem... Skulle verkligen vilja hitta någon likasinnad att bolla tankar och funderingar med.

• Svar på tråden Bipolär. Sexmissbrukare??
  • Schnooglewookiemush

Vill bara säga att jag har Borderline och har ett väldigt stort sexbehov, vet om många andra med diagnoser (t.ex. manodepressivitet) som känner ett väldigt starkt sexbehov.

• Nennie
    AtroCious skrev 2009-09-16 21:26:36 följande:
    Vill bara säga att jag har Borderline och har ett väldigt stort sexbehov, vet om många andra med diagnoser (t.ex. manodepressivitet) som känner ett väldigt starkt sexbehov.
    Okej.. Dom trodde ju att jag hade borderline först innan dom satte diagnosen bipolär. Har alltid haft ett stort sexbehov.

Kan du kontrollera dig själv? Är du trogen osv?
  • Anonym (Anna)

Min man är bipolär och har ett stort sexbehov. Han har varit otrogen. Innan vi gifte sig hade han sex med olika partners när tillfälle bjöds. Har aldrig hört om samband mellan bipolär och starkt libido. Intressant (eller vad man ska säga). Nu kan han kontrollera sig men nu medicinerar han och skall ej dricka sprit för då kan (?!) han förlora kontrollen. Kram

• Nennie

Anonym (Anna) skrev 2009-09-16 22:25:21 följande:

Min man är bipolär och har ett stort sexbehov. Han har varit otrogen. Innan vi gifte sig hade han sex med olika partners när tillfälle bjöds. Har aldrig hört om samband mellan bipolär och starkt libido. Intressant (eller vad man ska säga). Nu kan han kontrollera sig men nu medicinerar han och skall ej dricka sprit för då kan (?!) han förlora kontrollen. Kram
    Haha jaa han låter precis som jag :p
    Men jooo det finns ett samband.
    Det står i alla papper och på alla sidor om bipolär om det här med sex och flera sexpartners...
    Vad skönt att han medicinerar och kan kontrollera sig! :)
  • Schnooglewookiemush
    Nennie skrev 2009-09-16 22:20:11 följande:
    Okej.. Dom trodde ju att jag hade borderline först innan dom satte diagnosen bipolär. Har alltid haft ett stort sexbehov. Kan du kontrollera dig själv? Är du trogen osv?
    Har gjort några stedsteg men inget som man kan klassa som renodlad otrohet. Kan kontrollera mig själv, på grund av mitt dåliga självförtroende. Jag vågar inte ge efter när jag är så osäker på mig själv och min kropp.
  • Nennie
    AtroCious skrev 2009-09-16 22:29:21 följande:
    Har gjort några stedsteg men inget som man kan klassa som renodlad otrohet. Kan kontrollera mig själv, på grund av mitt dåliga självförtroende. Jag vågar inte ge efter när jag är så osäker på mig själv och min kropp.
    Okej... Om man ändå hade haft det så :/
    Fast det kanske inte heller är så positvit kanske...
    Jag har inte heller nå vidare självförtroende och jag HATAR min kropp.
    Men när det kommer till sex släpper jag lös TOTALT.
  • Anonym (Anna)
    Nennie skrev 2009-09-16 22:27:15 följande:
    Anonym (Anna) skrev 2009-09-16 22:25:21 följande:
    Haha jaa han låter precis som jag :pMen jooo det finns ett samband. Det står i alla papper och på alla sidor om bipolär om det här med sex och flera sexpartners... Vad skönt att han medicinerar och kan kontrollera sig! :)
    Ja det är skönt men samtidigt kan jag inte lita riktigt på honom och det känns tufft emellanåt. det är skumt att vara anhörig till en bipolär ibland. man kan ju tycka synd om sig själv som måste leva med en manodepressiv person - det är ganska krävande ibland. Samtidigt så försöker man "skydda"/fixa och underlätta för sin partner som faktiskt har en sjukdom...samtidigt som det är jobbigt...och så var han otrogen (svin) - men så är han ju sjuk (stackare) och har massor i bagaget och mår jätte-dåligt och...JA du förstår kanske! Nu ville du ju inte diskutera min man , men jag ville dela med mig av ett par tankar än då. Sov gott!
  • Nennie

Anonym (Anna) skrev 2009-09-16 22:32:51 följande:

Ja det är skönt men samtidigt kan jag inte lita riktigt på honom och det känns tufft emellanåt. det är skumt att vara anhörig till en bipolär ibland. man kan ju tycka synd om sig själv som måste leva med en manodepressiv person - det är ganska krävande ibland. Samtidigt så försöker man "skydda"/fixa och underlätta för sin partner som faktiskt har en sjukdom...samtidigt som det är jobbigt...och så var han otrogen (svin) - men så är han ju sjuk (stackare) och har massor i bagaget och mår jätte-dåligt och...JA du förstår kanske! Nu ville du ju inte diskutera min man , men jag ville dela med mig av ett par tankar än då. Sov gott!
    Det är jättebra att få höra en anhörigs tankar och känslor!
    Det har jag faktiskt aldrig gjort förr... Har aldrig sett på mig själv eller någon annan bipolär utifrån.
  • Schnooglewookiemush
    Nennie skrev 2009-09-16 22:32:18 följande:
    Okej... Om man ändå hade haft det så :/ Fast det kanske inte heller är så positvit kanske... Jag har inte heller nå vidare självförtroende och jag HATAR min kropp. Men när det kommer till sex släpper jag lös TOTALT.
    Mitt självförtroende har skapat en social fobi hos mig. Alltså är jag väldigt rädd för att träffa nya människor, därav kan jag inte bli frestad. Blir jag dock satt i en situation ofrivilligt så skulle det vara väldigt svårt att vara trogen.
  • Nennie
    AtroCious skrev 2009-09-16 22:35:56 följande:
    Mitt självförtroende har skapat en social fobi hos mig. Alltså är jag väldigt rädd för att träffa nya människor, därav kan jag inte bli frestad. Blir jag dock satt i en situation ofrivilligt så skulle det vara väldigt svårt att vara trogen.
    Okej..
    Jag hade själv socialfobi som 17åring.. Men det har jag helt fått bort.
    Är du mkt aggresiv?
  • Schnooglewookiemush
    Nennie skrev 2009-09-16 22:37:46 följande:
    Okej.. Jag hade själv socialfobi som 17åring.. Men det har jag helt fått bort. Är du mkt aggresiv?
    Vill jättegärna få bort det, det är väldigt jobbigt.

Nej, jag är praktiskt taget aldrig aggressiv.
  • Nennie
    AtroCious skrev 2009-09-16 22:39:30 följande:
    Vill jättegärna få bort det, det är väldigt jobbigt.Nej, jag är praktiskt taget aldrig aggressiv.
    Okej..
    Vad är det som utmärker din borderline?
    Det var för mina aggresioner dom ville sätta borderline på mig.
  • Schnooglewookiemush
    Nennie skrev 2009-09-16 22:40:28 följande:
    Okej.. Vad är det som utmärker din borderline? Det var för mina aggresioner dom ville sätta borderline på mig.
    Aggression betyder absolut inte Borderline. Dock så är det så enkelt för läkare att sätta Borderline på någon som de inte orkar utreda riktigt.

Här har jag tagit upp alla kriterier och hur de visar sig hos mig:
    theatrocious.blogspot.com/2009/04/det-har-ar-borderline.html
  • Nennie
    AtroCious skrev 2009-09-16 22:42:33 följande:
    Aggression betyder absolut inte Borderline. Dock så är det så enkelt för läkare att sätta Borderline på någon som de inte orkar utreda riktigt.Här har jag tagit upp alla kriterier och hur de visar sig hos mig:theatrocious.blogspot.com/2009/04/det-har-ar-...
    Okej ska läsa :)
    Nee ,det visade ju sig att jag inte alls hade borderline utan var bipolär :p
  • Nennie
    AtroCious skrev 2009-09-16 22:42:33 följande:
    Aggression betyder absolut inte Borderline. Dock så är det så enkelt för läkare att sätta Borderline på någon som de inte orkar utreda riktigt.Här har jag tagit upp alla kriterier och hur de visar sig hos mig:theatrocious.blogspot.com/2009/04/det-har-ar-...
    Oj, jag passade ju väldigt bra in där med.... På en del punkter, dock inte alla.
  • Schnooglewookiemush
    Nennie skrev 2009-09-16 22:46:59 följande:
    Aggression betyder absolut inte Borderline. Dock så är det så enkelt för läkare att sätta Borderline på någon som de inte orkar utreda riktigt.Här har jag tagit upp alla kriterier och hur de visar sig hos mig:theatrocious.blogspot.com/2009/04/det-har-ar-. .. Oj, jag passade ju väldigt bra in där med.... På en del punkter, dock inte alla.
    Diagnoserna är lika varandra, så det är inte konstigt.
  • Anonym (klurig)

Jag har Borderline och är bipolär (typ 2). Jag har varit sexmissbrukare under en manisk period på 1,5 år (läkemedelsbaserad mani) samt under några hypomaniska perioder.

Just nu har jag nog mer sexfobi, klarar inte av att någon ska komma mig nära. Men jag drömmer och tänker ständigt på otrohet, sex och att göra något förbjudet.

Jobbigt, samvetet lider.

• Anonym (ja)

Jag är inte diagnosticerad än men har bipoläritet i familjen och jag har ett starkare behov av sex vissa perioder. Speciellt med nya partners.

• BosseJ

Gå gärna in på www.bipolarna.se
    Där har du all tänkbar information om Bipolär Sjukdom. Plus ett community i Facebook-stil av, för, med bipolära. (inkl. forum och chatt)

Välkommen!
    /Bosse

• Lolilla

Är det sexet som sådant som ni har behov av eller bekräftelsen en ny partner (oftast) ger. För om det "bara" är sex brukar det ju funka att ha det (ofta) med sin partner. Frågar för jag har en vän som har samma diagnos. I hennes fall är det uppenbart vad beteendet beror på.

Svar på tråden Bipolär. Sexmissbrukare??