• Felicia34

Hur gör ni för att få i näsdroppar?

Min 11 månaders är förkyld och jag vill få i henne näsdroppar. Vi har försökt 2 ggr och det har inte varit kul, en har hållt i henne och en försökt få i dropparna och hon har skrikit i högan sky, verkligen hatat det hela. Har ngn ngr tips om hur man kan göra? Vi vill inte prova ngt mer om det ska vara såhär : (

• Svar på tråden Hur gör ni för att få i näsdroppar?
  • Felicia34

Ngn? jag vill gärna ha tips please!!!

• Snart vår tur

Kan man inte använda näsSPRAY..det måste vara enklare att spraya in än droppa?

• goabarn77

Ja, vi har börjat med nässpray nu till vår snart tiomånaders. Och det är mycket lättare, även om det inte heller är populärt. Men hon har så svårt att sova, andas, så vi måste. Och fortast och mest smärtfritt är om vi hjälps åt att ge dem till henne.

• Strumpan08

Jag tycker att det har funkat bäst när jag haft henne antingen liggande över mina knän så att huvudet hänger ner och jag droppar i dropparna snabbt, för hon orkar inte flänga omkring på huvudet när det hänger lite. Men inte är det något roligt.

• AnitaCasper

har en kille på 5 månader som ställer sig lika hatisk till näsdroppar som din plutt. vi försöker helt enkelt överrumpla honom, pappa där å "rätt vad det är" så är jag SNABB med att droppa in några droppar.

• Felicia34

Dropparna som jag har nu är som en spraygrej bara det att det kommer droppar istället, typ samma konstruktion alltså. Man behöver bara trycka om du fattar.
    Är det så att alla barn hatar nässpray/droppar men man kör på ändå fast de skriker? ELler är det så att vissa bebisar accepterar det? Vore kul att höra hur det kan vara...

• Freiya

är det vanliga koksaltdroppar?

jag använder ljummet kranvatten sitället. funkar precis lika bra! koksaltet är till för att kroppen snabbare ska absorbera vattnet och för att det inte ska hamna i lungorna. men det är ingen fara med så lite vatten.
    jag tar en tvättlapp i frotte, blöter ner ett hörn och trycker den lätt mot näsan. då droppar det i ett par droppar. inte alls lika jobbigt för dom som att droppa med pipetten.

• Felicia34

Aha, nu ramlade det in svar så trevligt : ) Verkar som att fler har samma problem alltså, skönt att höra det iallafall.

• AnitaCasper

det är som min sambo säger för att trösta mig "han skriker ju inte för att han har ont, han är ju bara arg"

• Felicia34
    Freiya skrev 2009-09-16 22:27:15 följande:
    är det vanliga koksaltdroppar?jag använder ljummet kranvatten sitället. funkar precis lika bra! koksaltet är till för att kroppen snabbare ska absorbera vattnet och för att det inte ska hamna i lungorna. men det är ingen fara med så lite vatten.jag tar en tvättlapp i frotte, blöter ner ett hörn och trycker den lätt mot näsan. då droppar det i ett par droppar. inte alls lika jobbigt för dom som att droppa med pipetten.
    Men hjälper vanligt vatten mot nästäppa då?
  • Felicia34
    AnitaCasper skrev 2009-09-16 22:27:44 följande:
    det är som min sambo säger för att trösta mig "han skriker ju inte för att han har ont, han är ju bara arg"
    ja det är sant förstås...
  • Freiya
    Felicia34 skrev 2009-09-16 22:28:35 följande:
    Men hjälper vanligt vatten mot nästäppa då?
    japp. hjälper precis lika bra som koksaltdropparna.
  • Mia29

Spraya istället, gör det till en kul grej... Visa på dig själv först genom att låtsas spraya.....

Har funkat för oss.....

Med dropparna fick vi hålla fast under skrik....

• Felicia34
    Freiya skrev 2009-09-16 22:31:03 följande:
    japp. hjälper precis lika bra som koksaltdropparna.
    Ok, tack för tipset, hon gillar nämligen blöta dukar av alla slag så det kanske går bättre med det. Hittills har jag använt Iliadin, d v s "riktiga" näsdroppar, aldrig provat koksaltlösning. Imorgon ska jag testa med frottéduk : )
  • ballerinamuffins

Jag har osså testat vanligt vatten, det hjälper bara en stund, medans näsdroppar hjälper lägre.
    mina barn har nog aldrig haft större strider vid näsdroppning.
    jag avleder med nått o pang så sprutar ja i näsan,
    sonen på 3 kan nästan göra det själv behöver bara hjälp att hålla.
    funkar toppen..
    lilla sonen på 3 mån e inte så lätt, men jag håller handen på pannan, lutar mig lätt över honom och hans händer, o droppar i med sån näsdroppe spray.

• Felicia34
    Mia29 skrev 2009-09-16 22:35:36 följande:
    Spraya istället, gör det till en kul grej... Visa på dig själv först genom att låtsas spraya.....Har funkat för oss.....Med dropparna fick vi hålla fast under skrik....
    Bra tips igen, tack, spray kan man ju hålla uppåt så att säga kom jag på nu, med dropparna måste ju bebben ligga ner, man har inget val. Hon gillar ju att härmas så det kan ju funka kanske att visa på sig själv först : )
  • Felicia34
    Spraya istället, gör det till en kul grej... Visa på dig själv först genom att låtsas spraya.....Har funkat för oss.....Med dropparna fick vi hålla fast under skrik....
    Bra tips igen, tack, spray kan man ju hålla uppåt så att säga kom jag på nu, med dropparna måste ju bebben ligga ner, man har inget val. Hon gillar ju att härmas så det kan ju funka kanske att visa på sig själv först : )
    Finns spray för 11 månaders?
  • goabarn77
    Felicia34 skrev 2009-09-16 22:42:32 följande:

Finns spray för 11 månaders?
    Det finns Nezeril spray från 7 månader
  • Felicia34
    goabarn77 skrev 2009-09-16 22:45:55 följande:
    Det finns Nezeril spray från 7 månader
    Thanx!!!
  • Tygtiiger

Spray var väldigt mycket lättare. Men om man verkligen måste ge näs- eller ögondroppar finns ett utmärkt sätt: man sätter sig på golvet med benen rakt fram, lägger barnet på rygg med huvudet mellan dina lår, lägger dina lår över barnets armar och håller på så vis fast huvudet med låren och armarna under låren. Så har du två händer fria till att ge medicinen.

Det låter brutalt, men jag fick göra det nyligen på min fyraåring för att han skulle få ögondroppar (jag låter honom inte gå med en ögoninflammation för att han ogillar medicinen, direkt) och han fick själv välja om jag skulle "sitta på honom" eller om han skulle ligga stilla själv i soffan - och valde att jag skulle hålla. Så uppenbarligen gör det inte ont och det är lite lugnande att inte kunna kämpa emot.

Svar på tråden Hur gör ni för att få i näsdroppar?