• Hormonermedhumör

Spänd käke - då också ont i tinningarna och öronen ?

Någon där ute som vet med sig att den lätt spänner sina käkar och som i samband med detta också får ont i tinningarna och i öronen ?

• Svar på tråden Spänd käke - då också ont i tinningarna och öronen ?
  • Monica83
    Hormonermedhumör skrev 2009-09-17 07:55:38 följande:
    Någon där ute som vet med sig att den lätt spänner sina käkar och som i samband med detta också får ont i tinningarna och i öronen ?
    Hejsan

Det kan va att man biter ihop omedvetet..
    Det gör jkag och får då ont i käke tining och öron..
    Och fått börja använda bettskena på nätterna
  • Hormonermedhumör
    Monica83 skrev 2009-09-17 07:58:07 följande:
    HejsanDet kan va att man biter ihop omedvetet..Det gör jkag och får då ont i käke tining och öron..Och fått börja använda bettskena på nätterna
    Ok. Har spänt mig ganska mkt i käkarna de senaste veckorna och känt av detta på diverse sätt. Det ironiska är att jag de senaste 2 dagarna som jag haft dessa nya besvär i öronen och tinningarna faktiskt har börjat slappna av...kan det vara så att man får symtom/besvär då man börjar slappna av ? Känner du av detta obehag bara då och då under dagen eller hela tiden (alltså i öron och tinningarna)  ? Vilka andra besvär har du haft pga spända käkar ?
  • Covenant

Käkproblem kan helt klart påverka dina öron. Jag har i omgångar problem med käkarna - och spänner jag mina käkar ordentligt så kan det börja susa ordentligt i öronen.

Dessutom kan käkproblem i vissa fall vara orsak till tinnitus - vilket jag också har. Min tinnitus har blivit värre i takt med att käkproblemen kommit oftare. Jag har förstås ingen aning om huruvida de problemen har med varandra att göra hos mig - men det kan vara så.

mvh

• Hormonermedhumör
    Covenant skrev 2009-09-17 08:25:55 följande:
    Käkproblem kan helt klart påverka dina öron. Jag har i omgångar problem med käkarna - och spänner jag mina käkar ordentligt så kan det börja susa ordentligt i öronen.Dessutom kan käkproblem i vissa fall vara orsak till tinnitus - vilket jag också har. Min tinnitus har blivit värre i takt med att käkproblemen kommit oftare. Jag har förstås ingen aning om huruvida de problemen har med varandra att göra hos mig - men det kan vara så.mvh
    Känner du nåt i tinningarna med ? Vilka besvär har du annars haft av att du spänner dig i käken ? Har du tips på hur man slappnar av i käken ?
  • Covenant

Jag har inte känt något i tinningarna.

Framför allt spänner jag käkarna i sömnen (ofta när jag är stressad) - och då blir det tandagnissel som bieffekt.

Jag har provat bettskena för att underlätta i sömnen (framför allt för tändernas skull, men även för att inte käkarna ska pressas så mycket ihop. Funkade inte så bra för mig - jag fick så ont av bettskenan att jag inte klarade av att använda den.

Jag har tyvärr inga egentliga tips till dig - men följer tråden med stort intresse.

Mvh

• Hormonermedhumör
    Covenant skrev 2009-09-17 09:46:27 följande:
    Jag har inte känt något i tinningarna.Framför allt spänner jag käkarna i sömnen (ofta när jag är stressad) - och då blir det tandagnissel som bieffekt. Jag har provat bettskena för att underlätta i sömnen (framför allt för tändernas skull, men även för att inte käkarna ska pressas så mycket ihop. Funkade inte så bra för mig - jag fick så ont av bettskenan att jag inte klarade av att använda den.Jag har tyvärr inga egentliga tips till dig - men följer tråden med stort intresse.Mvh
    Ställer mig lite frågande till bettskenan jag har. Enligt bettfysiologen jag varit hos är bettskenan perfekt utformad för mig men ibland undrar jag om inte den är en del av orsakerna till mina besvär...
  • Monica83
    Hormonermedhumör skrev 2009-09-17 08:17:56 följande:
    Ok. Har spänt mig ganska mkt i käkarna de senaste veckorna och känt av detta på diverse sätt. Det ironiska är att jag de senaste 2 dagarna som jag haft dessa nya besvär i öronen och tinningarna faktiskt har börjat slappna av...kan det vara så att man får symtom/besvär då man börjar slappna av ? Känner du av detta obehag bara då och då under dagen eller hela tiden (alltså i öron och tinningarna)  ? Vilka andra besvär har du haft pga spända käkar ?
    Jag kan känna av de hela dagen om jag spänt käjen hela natten..
    Jättejobbigt är det..
    Och oftast får jag ont i både tinning och öron...
    Har även de problemet att jag fått ont i huvudet om jag legat o bitit ihop hela natten för hårt
  • Monica83
    Hormonermedhumör skrev 2009-09-17 10:01:21 följande:
    Ställer mig lite frågande till bettskenan jag har. Enligt bettfysiologen jag varit hos är bettskenan perfekt utformad för mig men ibland undrar jag om inte den är en del av orsakerna till mina besvär...
    Har du en hård eller mjuk bettskena??
    Min man har en hård för att han även gnislar tänder men jag har en mjuk just bara för att jag biter ihop
Svar på tråden Spänd käke - då också ont i tinningarna och öronen ?