• Norea

Vilken färg på huset?

Vi har en villa på 1,5 plan. nedre delen av utsidan av huset är gul/teracottafärgat tegel. Fönster och dörrar är mörkbruna. Ovandelen av huset har fjällpanel och vi ska måla om den. Vi gillar grå färg, både ljus och mörkare, men vet inte om det passar med bruna fönster. Eftersom fönsterna är i metall är det inte aktuellt att byta eller måla dem.
    Jag har kikat runt på alla hus i området men alla som har gråa hus verkar ha vita eller svarta fönsterkarmar så jag har inget att jämföra med. Någon som tror det passar ihop?

• Svar på tråden Vilken färg på huset?
  • Audrey Will

Jag tvivlar på att grått blir snyggt ihop med gult och brunt. Jag skulle vilja föreslå en varm,djup röd nyans, skulle inte det kunna smälta in fint?

• ango07

Kanske en beigegrå som går lite åt det gult hållet i ton med teglet.

• Norea

nej inte rött. ser ut som falukorv!
    gult är inte snyggt. en granne har beigegult och hela huset bara skriker gult. det blir för mycket med både tegel och trä i samma tonart.

• Audrey Will
    Norea skrev 2009-09-17 10:32:08 följande:
    nej inte rött. ser ut som falukorv!gult är inte snyggt. en granne har beigegult och hela huset bara skriker gult. det blir för mycket med både tegel och trä i samma tonart.
    Men det är väl bara det övre ½-planet som ska målas? Det blir ju inte samma heleffekt som när hela huset målas i samma nyans! Men ett råd är väl att rådfråga på måleriaffär, de brukar kunna ge bra förslag.
  • Norea

tack det var en bra sida. har letat efter en sån själv men inte hittat. rätt kul är den skrikigt blåa färgen vid vår tegelsort. sån har vi nämligen idag, och alla som går förbi tappar hakan. de flesta tycker det är urfult!

• Norea

jag gillade den färgen bäst som det står att det passar att ha trädgårdsmöblerna i hahaha

• AnneSophie
    Norea skrev 2009-09-17 09:48:33 följande:
    Vi har en villa på 1,5 plan. nedre delen av utsidan av huset är gul/teracottafärgat tegel. Fönster och dörrar är mörkbruna. Ovandelen av huset har fjällpanel och vi ska måla om den. Vi gillar grå färg, både ljus och mörkare, men vet inte om det passar med bruna fönster. Eftersom fönsterna är i metall är det inte aktuellt att byta eller måla dem. Jag har kikat runt på alla hus i området men alla som har gråa hus verkar ha vita eller svarta fönsterkarmar så jag har inget att jämföra med. Någon som tror det passar ihop?
    Jag hade målat både tegel och träfasad tror jag. Vit tegel och grått trä.
    Fast det kanske inte är ett alternativ alls?

Tycker att det är svårt att hitta färger som passar med gult tegel. Har du ingen bild på huset?
    (¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • Norea
    AnneSophie skrev 2009-09-17 14:39:30 följande:
    Jag hade målat både tegel och träfasad tror jag. Vit tegel och grått trä. Fast det kanske inte är ett alternativ alls?Tycker att det är svårt att hitta färger som passar med gult tegel. Har du ingen bild på huset?
    Jag har lagt in en bild nu. Måla tegel? Jag har hört att det krävs mycket underhåll sedan, man måste måla om ofta. Man har ju tegel för att det är underhållsfritt.
  • Norea

yepp. det är lätt att förklara var vi bor när någon ska hit. bara att säga det blåaste huset på gatan...
    Vitt är vi inte inne på eftersom det blir mycket alger som syns. Ok om man har plåtgavel, men grannar som har vitt trä är inte snyggt mer än ett år..

• AnneSophie
    Norea skrev 2009-09-18 08:55:05 följande:
    Jag har lagt in en bild nu. Måla tegel? Jag har hört att det krävs mycket underhåll sedan, man måste måla om ofta. Man har ju tegel för att det är underhållsfritt.
    Mina föräldrar har en mexitegelvilla (vit från början men som blivit vitgrå under 40 år) som dom målade helvit för ett par år sedan, och den är fortfarande lika fin. Det gäller bara att köpa bra färg skulle jag tro, aldrig snåla.
    Och ja...jag kollade på bilden nu och...jag hade nog målat huset helt, alltså både tegel och trä. Vilken färgsättning! {#lang_emotions_dreamer} 
    (¯`°?.¸♥ moderatorsvart - en skapelse ur den cyniska och ironiska generationen ♥¸.?°´¯)
  • Norea

nej, blir ingen tegelmålning. vi har provmålat en bit med grått. det blir skitsnyggt.

• Maria222

Ska ni måla nu? Inte för att vara negativ men är inte det lite sent denna säsong?
    Annars tror jag absolut grått blir snyggt. Eller Beige.

Mamma till Kevin född 0706.
Svar på tråden Vilken färg på huset?