• mrsIce

Okej att ge sitt barn samma namn som sitt kusinbarn?

Anses det som okej att döpa sitt barn till samma namn som ens kusin döpt sitt barn till? Eller ska man försöka hitta ett annat namn?

Träffar inte min kusin särskilt ofta (max 1 ggr/år) och hennes son har ett namn som vi tycker är otroligt fint. Namnet är ett ganska vanligt namn (finns med bland de 30 populäraste namnen just nu), så det är inget ovanligt namn.

Jag tycker själv inte att man kan "paxa" namn, men samtidigt kan jag tycka det är lite tråkigt att sno hennes namn...

Vad tycker ni? Framför allt är jag intresserad av de som inte tycker att det är okej...

• Svar på tråden Okej att ge sitt barn samma namn som sitt kusinbarn?
  • 071001

Min kusin valde samma namn som min brors barn. Ingen som har kommenterat det. Vi ses heller inte så ofta.

• Tecken

Tycker det är helt ok, varför skulle det inte vara det?

• JAG är BÄST

Träffas ni så sällan så kör på det.

Min bror har satt samma namn på sin pojk som min man där kan vi snacka om att vi har priblem under jular, å andra storhelger

• alvaereva

Nu är du kanske inte så intresserad av mitt svar, men min dotter heter samma som sin kusins moster, och mina syskon har samma namn på ett par av sina barn, fast då heter den ena det i förnamn och en annan i andranamn.
    En heter Sara Emma och en annan heter Emma Linnéa, sen heter en annan Daniel Andreas och en annan Andreas Alexander.
    Dålig fantasi kanske, men har man bestämt sig för ett namn så har man.
    Tycker inte det är nån fara. Man bestämmer själv.

• elvinaOstefan

Ja det är väl inget fel med det. Dom kanske snarare tar det som en komplimang?
    Jag har en äldre syster som heter Isabella, våran kusin som bodde tre hus längre ner fick också heta det. Så vi hade två Isabellor med samma efternamn, fast vi barn kalla dom "Stor Issa" och "Lill Bella"

• bakeacake

I vår familj finns det 3 Gustav, alla är kusinbarn.. ja tycker de är lite fånigt.. kan man inte hitta på nått eget?

• mrsIce
    alvaereva skrev 2009-09-17 10:30:45 följande:
    Nu är du kanske inte så intresserad av mitt svar, men min dotter heter samma som sin kusins moster, och mina syskon har samma namn på ett par av sina barn, fast då heter den ena det i förnamn och en annan i andranamn. En heter Sara Emma och en annan heter Emma Linnéa, sen heter en annan Daniel Andreas och en annan Andreas Alexander.Dålig fantasi kanske, men har man bestämt sig för ett namn så har man.Tycker inte det är nån fara. Man bestämmer själv.
    Jag är intresserad av alla svar, alltid skoj att höra hur andra har gjort..!
    bakeacake skrev 2009-09-17 10:33:41 följande:
    I vår familj finns det 3 Gustav, alla är kusinbarn.. ja tycker de är lite fånigt.. kan man inte hitta på nått eget?
    Nu tycker jag att Gustav är otroligt gulligt, men det är lite det jag funderar på, blir det inte fånigt att inte "komma på" nåt eget namn?
  • mrsIce
    elvinaOstefan skrev 2009-09-17 10:31:32 följande:
    Ja det är väl inget fel med det. Dom kanske snarare tar det som en komplimang?Jag har en äldre syster som heter Isabella, våran kusin som bodde tre hus längre ner fick också heta det. Så vi hade två Isabellor med samma efternamn, fast vi barn kalla dom "Stor Issa" och "Lill Bella"
    Att se det som en komplimang är nog det som jag själv hade gjort, men jag antar att man ser det på olika sätt...
  • redneck girl

en av mina ungar har samma förnamn som mitt kusinbarn.ingen som sagt nått och det är sällan vi träffas.

• pepparrot

Vår son heter samma som min mans kusinbarn.

Vi hade en hög med andra namn att välja på men när han kom ut så var det bara detta namnet som passade, det fanns inte med på listan från början....

Vi ringde dock och frågade om det var ok....kändes bäst så.

Vi träffar inte detta kusinbarn så ofta heller, typ 1 gång/år.

• cs68

Jag "hade" ett namn (nej, det var inte paxat!) till barn nr 2 men då fick min kusin barn före mig och "tog" det namnet. Eftersom vi var ganska många kusiner och kusinbarn som träffades ofta så tänkte jag att det nog skulle bli lite rörigt för gammelmormor i huset om jag tog samma namn så det fick vara.

När gammelmormor gick bort umgås varken kusiner eller kusinbarn så visst hade jag kunnat tagit det tänkta namnet ändå... !

• Von Ellsen

Det beror ju helt på hur nära man står varrandra, jag skulle tex aldrig kunna, eftersom vi står varrandra väldigt nära, jag och mina kusiner. Men träffas ni inte mer än det du skriver så tycker jag det är helt okej.

• hugger i sten

När jag läser frågan så tycker jag spontant att varför inte. Men jag har varit i samma situation själv och kunde inte döpa min dotter till samma namn som min kusins dotter. De bor 70 mil ifrån mig och jag träffar de aldrig, har nog träffat dottern 3 gånger. Min dotter fick Sanna som andranamn istället :)

Svar på tråden Okej att ge sitt barn samma namn som sitt kusinbarn?