• Beatrize74

Blöjor för stora nyfödda?

Vår fina dotter föddes i söndags och hon är nu fem dagar ung. Hon vägde 5010 g och vi har problem att hitta blöjor som inte sitter för trångt.

På BB hade de Libero Newborn. Av dem blev hon scharlakansröd i hela stjärten bara på första blöjan. Det kan vara det nya materialet i blöjan, men det kan även vara att den sitter så tight mot stjärten så att det inte blir luftigt. Runt höfterna sitter den bra däremot.

Här hemma har vi provat Pampers New baby och där får hon så ilskna röda märken av resåren, det till och med skavde hål på huden på ena sidan.

Ni som har stora spädbarn, vad har ni för blöjor till era barn?

• Svar på tråden Blöjor för stora nyfödda?
  • Jojo77

Men ta nästa storlek. Det går ju efter vikten inte efter hur gammalt barnet är.

• mama82a

3-6 kilo är nästa, 2-4 är newborn

• dorothea

När Kristian var tre veckor och runt 5 kilo så bytte vi till en större storlek. Prova stööre än new born. Det där med vikten på paketet upplever jag som väldigt individuell. Vi använder nu midi 5-8kg. De börjar bli för små och han väger 7 kg. Testa ett paket av Libero mini. Antagligen kommer ni att ganska snart kunna byta till midi. Pampers har jag ingen erfarenhet av.

• Nyfiken gul

byt storlek helt enkelt! Det står kilon angivet på förpackningarna!

• Themis

Japp, vi gick också upp i storlek mycket tidigare än vikten på paketet. Började med nästa större storlek Libero kring 5 kilo fast den skulle hålla några kilo till.

• dorothea

Det beror nog mer på var kilona sitter. Kristian har en rund och fin mage.

• Beatrize74

Alltså - jag förstår att man kan gå upp en storlek i blöjan, men problemet blir att t.ex. Pampers nästa storlek (4-9 kg) är på tok för HÖGA för henne. De passar i omfång runt de småknubbiga låren, men de är samtidigt större även på höjden för att passa till mycket längre barn, så hon fullkomligt drunknar i dem. De räcker till strax under brösten på henne.

Det jag är ute efter är mer så om någon vet en modell som fortfarande är ganska låg, men ändå lite mer omfångsrik runt låren för de barn som är små, men lite knubbiga.

När hon vuxit till sig på längden kommer det ju inte vara något problem att gå upp en storlek även om hon så skulle ha samma vikt.

• ahhhaa

Varför inte prova Liberos blöjor?

• Lady Namárië

Vi hade samma problem när Cspian var ett par veckor. Blöjorna satt stenhårt runt låren men var stora i midjan. Jag till och med ringde tillverkarna, och det enda råd jag fick var att byta märke ett tag. Vi höll på att joxa fram och tillbaka med olika sorter ett tag, och sedan hann magen ikapp låren så vi kunde gå upp en storlek utan att det läckte.

• Nyfiken gul

byt blöjsort då! Finns ju MASSSSSOOOOR av blöjor att prova sig fram med.....

• Mercedes

Vi har haft libero till våran stora tjej, först midi och nu har vi maxi!

• Mandy

prova Willys blöjor, fick bäst i test!

• anne h

Byt stl/märke, prova er fram.

Mina barn har inte kunant ha samma blojor, alla. Nr1 o 4 hade Pampers, nr2 o 3 hade Libero. Annat blev de röda av.
    Stora grabben (nr3) var dessutom ganska stor, lillebror liten.. men prova, maila tillverkarna och be att få olika stl som prov, brukar inte vara ngåra problem.

• Moj Katile

Min adrian var åxå tung, dock inte som din lilla.
    Vi hade new born blöjorna en vecka sen bytade vi tii PAMPERS ACTIVE FIT!!
    Rekommenderar varmt dessa! Perfekt passform å min son har aldrig vart röd (peppar peppar!)
    De e nr 3 i storleken. Midi heter dom har jag för mej!

• Bohuslän

Vår kille vägde 4365 när han föddes och vi har använt ICA´s blöjor 3-6 kg och de har funkat bra. Lite höga så man får vika ner kanten innan naveln har läkt.

Svar på tråden Blöjor för stora nyfödda?