Resurs på skolan utan diagnos?
Hej,
vårt barn hade tidigare en autismdiagnos men den är i praktikten borttagen efter ny utredning. Dock har han fortsatt mycket stora problem i sin kontakt med andra barn. På dagis hade han pga sin diagnos och sina problem resurs under flera års tid. Nu har han börjat 6-års och har ingen resurs. Den samlade bedömningen från förskola, skolan och inblandade psykologer var att han skulle kunna klara skolan med lite extra stöd i början från ordinarie skolpersonal. Nu börjar det droppa in rapporter varje dag om att han slår sina nya klasskompisar och hans självkänsla är på väg ned. Lärarna gör så gott dom kan och mer därtill men känner att dom inte räcker till. Vi tycker att det självklart är så att han behöver en resurs för att klara skolan. Lärararna verkar hålla med oss. Skolpsykologen ger svävande svar liksom vår egen psykolog.
Min fråga till er därute med barn med uppenbara problem men som liksom vårt barn inte har en diagnos att hänvisa till - har ni kunna argumentera för att få en resurs i skolan? Hur gjorde ni? Finns det någon lag att hänvisa till?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-22 08:11
Tack för svar! Vi kämpar på!