• camillaoadde

Laga egen mat till 8 månaders bebis..

Ni som lagar egen mat till era barn, hur gör ni då? Min son är 8 månader(snart)och många i min omgivning säger att man kan börja ge utav övriga familjens mat. Givetvis ska man tänka på att inte salta osv... Men kan man ge "allt" till ett sånt litet barn? Har läst här på FL att man inte ska ge mer än 3 mål gluten (eller var det laktos?) om dagen, men det får han ju i sig av ett mål gröt och två mål välling. Kan man göra mat som innehåller matlagningsgrädde osv? Om man läser på vissa barnmatsburkar står det att det innehåller grädde o så men blir så osäker..

Kom gärna med recept på bra mat från 8 månader också om ni känner för det!!

• Svar på tråden Laga egen mat till 8 månaders bebis..
  • ElinC

Du ska bara ge sparsamt med mjölk eftersom det hindrar kroppen från att ta upp järn i övrig mat. Men nån gång ibland går bra. Exempel på bra mat du kan ge som ni också äter är tex spagetti och köttfärssås. Men ta bort en bebisportion först och salta resten sen.

• wihoo

Jag lagade egen mat direkt till min pojk. Mycket mer smak och bättre konsistens än burkmat! (jag tycker burkmaten är kanon när man ska iväg eller likande)

Det är bara att sätta igång o laga, allt möjligt. Vi köpte en "magic bullet" och mixade all mat där. Frukt och allt sånt. Och som ovan, ta bort en portion och salta sedan. Men andra kryddor som peppar, paprika pulver, örter och liknande ska de absolut få, så de också får god mat! Annars smakar ju maten ingenting åt dem. hehe. Men till lagom mängd, förstårs.

Jag tycker du kan ge i princip allt, i vardagsmats form. Bara det mosas ner och blir lätt ätligt!

• mejmej

undvik salt för njurarnas skull före ett år. socker är inte faligare för små barn än andra men onödigt. tillsätt gärna extra fet (bra fetter).
    spenat, rödbetor, isbergssalad, rabarber är inte bra innehåller mycket nitrit (tror jag det var). undvik för mycket fibrer tex. fullkorn, frö osv. de blir hårda i magen.

annars är det bara att prova. endel barn klarar inte vissa saker lika bra som andra.

• Peki

Vi har också lagat egen mat till vår pojke. Han vägrade äta burkar - han tyckte de smakade för lite. De går ned i nödfall om man kryddar upp dem med ordentligt peppar och lite andra kryddor.

Mitt tips är att ha färdiga portionsbitar av allt i frysen, bl a mosad potatis, ris, ärter, majs, broccoli, kött- eller fiskrätter med sås, kokt tärnat kött eller fisk, några olika såser.

Sedan är det lätt att plocka ihop en måltid. Exempel från det jag har i min frys:
    1 potatis + 1 ärtor + 1 laxgryta
    eller
    1 ris + 1 kyckling + 1 citronsås + 1 ärtor är exempel på måltider från min frys

Lägg i en skål och tina i micron, späd med lagom med vatten, tillsätt lite fett och krydda om det behövs. Funkar bra om man ska iväg också. Eftersom det är fryst så håller det sig i rumstemperatur ett tag.

Jag använder istärningslådan till grönsaker och såser. Övrigt klickar jag ut och fryser på plastlock. Då lossnar de lätt. Tärnat kött kan man lägga luftigt direkt i en plastpyts så blir det lösfryst och man tar så mycket som man behöver.

• strojes

Mjölk (eller grädde/mtlagningsgrädde etc) i matlagningen är ok från 8 månader. Det blir inte så stora mängder när man har det i maten. Det är mjölk som dryck man bör vänta lite med på grund av näringsupptaget.

När våra småtjejer blev 8 månader åt vi samma mat hela familjen. Vi saltade inget alls under tiden vi lagade maten utan vi stora saltade på tallriken istället. Detta gjorde ju att alla rester var saltfria och kunde tas fram till småtjejerna.

• mejmej

fisk och kyckling rätter brukar vara enkelt och uppskattat. ät tex potatis ris eller coscos till och grönsaker kokta eller råa.

Svar på tråden Laga egen mat till 8 månaders bebis..