• Flippen

Ni som är ridvana - vilken typ av ridstövel/sko skulle ni rekommendera en nybörjare?

Jag har precis börjat rida på ridskola och tycker det är skitkul!!

Hjälm och skyddsväst får man låna på ridskolan. Ridbyxor har jag, men däremot skulle jag behöva köpa ett par ridstövlar/skor, men för mig som är nybörjare så känns detta som en djungel bland alla olika varianter.
    Förstår inte heller riktigt skillnaden, varför vissa är mer som grova kängor med räfflig sula, och vissa är väldigt nätta och typ slät sula.

Vad skulle ni rekommendera en nybörjare att ha på fötterna?

• Svar på tråden Ni som är ridvana - vilken typ av ridstövel/sko skulle ni rekommendera en nybörjare?
  • livet leker

En skön ridkänga gärna grov sula o skönt fodrad o short schaps som skyddar vaden att inte skava mot sadeln, lycka till

• Flippen

livet leker skrev 2009-09-17 13:19:54 följande:

En skön ridkänga gärna grov sula o skönt fodrad o short schaps som skyddar vaden att inte skava mot sadeln, lycka till
    Tack för ditt svar!
    Short schaps? Är det de som brukar vara i mocca eller skinn, typ som ett stövelskaft, som man har "utanpå" kängan?
  • livet leker
    Flippen skrev 2009-09-17 13:28:01 följande:
    livet leker skrev 2009-09-17 13:19:54 följande:
    Tack för ditt svar!Short schaps? Är det de som brukar vara i mocca eller skinn, typ som ett stövelskaft, som man har "utanpå" kängan?
    Japp utanpå kängan o så brukar det vara en hälla under foten sån som barnen har på sina galonisar Det värmer och skyddar benet bra.

www.ridsportonline.se/index.php

www.henrikssonsridsport.se/jacsonchaps.jpg
  • livet leker

shaps stavas det visst

• Houston Dogg

Jag hade nog åkt in till Hööks (finns butiker lite överallt i landet) och provat mig fram bland alla modellerna.

En vanlig enkel gummistövel som både är billig i inköp och dessutom hållbar mot väta och lätt att torka av och hålla snygg trivs jag bäst med. Och jag har provat de flesta varianter men just gummi som är lätt att hålla ren o snygg tycker jag är jättebra.

• livet leker

Houston Dogg skrev 2009-09-20 16:01:00 följande:

Jag hade nog åkt in till Hööks (finns butiker lite överallt i landet) och provat mig fram bland alla modellerna.En vanlig enkel gummistövel som både är billig i inköp och dessutom hållbar mot väta och lätt att torka av och hålla snygg trivs jag bäst med. Och jag har provat de flesta varianter men just gummi som är lätt att hålla ren o snygg tycker jag är jättebra.
    Fötterna blir ju iskalla i gummistövlar..
  • Pallas

Jag röstar också på någon typ av ridkänga och shortchaps. Själv har jag haft graninges känga och trivts med den. Har också haft en känga med stålhätta från Hööks och trivts med den, men man blir kall av stålhättan på vintern.

Graninges ridstövel kan jag också rekommendera, men den har jag för att jag har egen häst och måste klafsa i leriga hagar osv. Då är den suverän! Nu är jag inne på att skaffa Mountainhorse Highrider II, men jag är lite skeptisk till stövlar med dragkedja bak... Dessutom har min sadel förlängda kåpor och stövlar tar i lite, vilket är jätteirriterande. Kanske ska satsa på ett par högkvalitets-shortchaps i mjuk nappa istället.

• Pallas

Ska kanske tillägga att jag gillar de lite grövre modellerna av ridskor och stövlar. Dels för att jag vill ha mönster och bra grepp under på vintern när det är halt, och för att jag tycker de är snyggare.

• Swweetiie

Som nybörjare ska man försöka ha en hel stövel för skänkelstödet ska vara stadigt och det blir lättare att trampa ned hälen i stigbygeln.

Att köpa en så kallad gummi ridstövel är inget bra alternativ då du oftast automatiskt får fel skänkelläge.
    En stövel ska vara tajt runt foten och skaftet men man måste kunna röra på hälen.

Åk till hööks eller lokala hästsport butiker och be om hjälp, alla är vi olika och tycker olika saker är bekvämt.
    Bara förklara att du inte riktigt vet vad du tycker om så kan de plocka fram olika alternativ i olika prisklasser.

• Pallas
    Swweetiie skrev 2009-09-20 18:25:51 följande:
    Som nybörjare ska man försöka ha en hel stövel för skänkelstödet ska vara stadigt och det blir lättare att trampa ned hälen i stigbygeln.
    Jag tycker det är alldeles för lätt att spänna sig när man "trampar ned hälen" och föredrar när skänkeln avspänt kan hamna i rätt läge. Kanske därför jag föredrar Graningestöveln (nästan "pösig" i vristen) eller ridskor (med eller utan shortchaps). Men det kanske beror på riddisciplin också?
Svar på tråden Ni som är ridvana - vilken typ av ridstövel/sko skulle ni rekommendera en nybörjare?