• SeriousGangBang

Liten mun, har svårt att få bra tag, hjälp mig med tips

Min dotter är 4 dagar gammal och har en väldigt liten och söt mun dock är den djävulsk när det kommer till att hon ska äta hon har så svårt att få ett bra tag om mina monstertuttar, vilket har gjort dem såriga och blodiga.

vänster sida börjar arta sig och hon får ett tag så iag utdrivningsreflexen kommer igång. men på den högra sidan är det helt hopplöst
    men det är även den sida som alltid krånglar (3e barnet)

ja bävar inför varje måltid och jag blir helt slut när hon ätit klart.
    hon är väldigt trött om dagarna och jag får väcka henne när det gått 3-4 timmar.

någon som har några bra råd och tips att komma med?

ja, jag vill amma till varje pris, så jag är väldigt angelägen om att detta ska fungera.

hjälp....

• Svar på tråden Liten mun, har svårt att få bra tag, hjälp mig med tips
  • Mrs Firren

Vi hade det problemet de första tre månaderna men vi körde med amningsnapp. Funkade kanon. Sen hade han växt till sig och kunde ta bröstet på vanligt sätt.

• Bei Bei

Jag fick tipset på BB att ta och sätta tummen på barnets haka och liksom milt trycka ned hakan så de gapar stort just när de ska greppa runtom bröstvårtan. Försök få henne att ta tag så stort det bara går.
    Lufta brösten så ofta du kan, låt dem luft-torka efter amning om du kan och smörj med bröstvårtssalva (finns en kanonbra på apoteket som lindrar)
    Jag har fått sår och haft ont de första veckorna med alla mina barn (3 st) men när såren väl börjar läka så slutar det göra ont. Vet hur ont det gör, det är vidrigt när de just suger tag, men det går över, bara du/ni lär er att få rätt grepp.

Kram!

• alexmg

hej! jag hade problem främst med min son, nu tre år. Han fick inget tag alls utan hjälp av amningsnapp ( medela har den bästa!) Han hade liten mun och jag små bröstvårtor = ingen bra kombination, men det funkade fint och vi hade nappen hela amningsperioden ( 9mån). Lite meckigare men man kunde amma! Nu har jag en sex dagar gammal dotter som tog fint tag men aj! Helt glömt hur ont man har första tiden. jag har amningsnappen nu igen för att ta udden av smärtan plus lanolin kräm. Och visst är det svårare med höger bröst? Märkligt...kanske för att man är högerhänt?

• ariez

Hade också väldiga problem att få till rätt grepp i början, speciellt på höger sida, Men pojken ville hellre amma på vänster med, tror det är för att de kan känna hjärtslagen där, mysigare att gotta ner sig då =)
    Har haft amningsnapp hela tiden, kan ju vara värt att prova en liten stund om hon inte får nåt bättre grepp.

• LiRo09

Hade samma problem när min son var nyfödd. Han gapade inte tillräckligt stort så amningsnapp var räddningen! Nu sex månader senare är allt toppen!! Och har varit länge

• ViFrånLandet

Hej!
    Jag tipsar som de andra om amningsnapp - jag hade det med vår son de första två veckorna och sen tog han helt plötsligt bröstet utan den, han är 5,5v nu och får jättebra tag. Om det däremot var länge sedan han åt och bröstet hunnit bli sprängfyllt måste jag mjölka ur lite först, och sedan nypa ihop bröstet och hålla in vårtan i munnen en stund, om du förstå hur jag menar?
    Lycka till!

• sussey

säger oxå amningsnapp, kanon! Prova dig fram till någon som passar bra =)

sussey.blogg.se ~ Meja 090723 ~
  • Lilla Snosgosen

Köp sk. "vårtluftare" på apoteket, det gör så att bröstvårtorna läker både snabbt och bra. Dessutom gör det att bröstvårtorna, hur ska man förklara... de står ju ut liksom men de här grejerna gör att de dras ut ännu mer och vårtgården dras ut lite också så att det är lättare för bebisen att få tag... typ.. dålig förklaring men jag hoppas du förstår... hjälper bebisen att förstå hur rätt tag är..

Min tös tycker mest om vänster också; läste i nån folder att det tydligen ska ha nåt med hjärtslagen att göra :)
    Lycka till!

• Glad i hågen

Instämmer i ovanstående inlägg om amningsnapp, luftningsnät osv. Även en jättebra kräm jag fick av en kompis. Jag minns tyvärr inte vad den hette och jag har lämnat den vidare till en annan kompis som också hade besvär. Men det var med ullfett i, tror den såldes på apoteket. Den lindrade och läkte brösten väldigt snabbt. Jättefet kräm och kanonbra! En gulaktig tub. Frå

• Glad i hågen

Instämmer i ovanstående inlägg om amningsnapp, luftningsnät osv. Även en jättebra kräm jag fick av en kompis. Jag minns tyvärr inte vad den hette och jag har lämnat den vidare till en annan kompis som också hade besvär. Men det var med ullfett i, tror den såldes på apoteket. Den lindrade och läkte brösten väldigt snabbt. Jättefet kräm och kanonbra! En gulaktig tub. Frå

• Little Ms Chatterbox

Alla mina barn har varit prematur, har inte klarat av att få tag riktigt. Och tydligen så har jag stoooora bröstvårtor. Jag fick tips av personalen på Neo att sätta en flasknapp rätt på bröstvårtan. Amningsnapp var för liten för mina bröstvårtor.
    Bästa nappen är från Apoteket 0,30. (0,38 är för stort hål så för mycket mjölk kommer ut för fort så det blir tomt i nappen och blir bara obehagligt och ont, ont, ont.)

• SeriousGangBang

tack för era tips.

åkte in till eftervårdsmottagningen på förlossningen och fick visa upp mig och hon hjälpte mig att se hur hon tar tag osv...
    hjälpte mig även att få dit amningsnappen på rätt sätt.

köpte såna där kupor med hål i för att kunna lufta. och nu känns det verkligen att maten rinner till bra. ammar jag på vänster sida fylls kupan på högra sidan

hon har visserligen bara gått upp 25g sen den 16e, men känner att det är på väg att lossna riktigt bra.

tur denna mottagning finns, för på bvc fick jag ingen hjälp alls.

Svar på tråden Liten mun, har svårt att få bra tag, hjälp mig med tips