• hansam

Pass utan legitimation, hjälp tack!

Behöver ett nytt pass omgående men har ingen giltig legitimation.
    Utan någon anhörig som kan intyga detta på plats undrar jag nu hur jag kan lösa detta? Jag har fortfarande ett körkort med giltigt datum men med fel efternamn. Kan jag visa detta samt ett personbevis från skatteverket för att få ett pass?

• Svar på tråden Pass utan legitimation, hjälp tack!
  • sasssyy

det blir nog svårt..f ör körkortet är faktiskt inte giltigt om det är fel efternamn på det.

Varför har du inte ansökt om nytt när du bytte efternamn?

Mitt förslag är att ringa polisens passexpedition för att fråga, men jag tror tyvärr att det blir svårt...

• hansam

Har frågat mig exakt samma sak ;) , det hela drog ut på tiden och här står man nu utan giltig legitimation.

Men på något sätt måste det väl gå?

• sasssyy
    hansam skrev 2009-09-17 17:00:06 följande:
    Har frågat mig exakt samma sak ;) , det hela drog ut på tiden och här står man nu utan giltig legitimation. Men på något sätt måste det väl gå?
    Förmodligen INTE om du inte har någon som med hjälp av sin legitimation kan intyga att du är du så att säga och det är inte säkert att ens det godtas, det har varit lite kinkigt med det där.. men som sagt.. ring passexpeditionen och fråga..

har man inget pass tidigare ska man ju ha både leg och personbevis med sig. GILTIGT leg
  • hansam

Men vilka kan intyga? Fått för mig att det endast är föräldrar eller myndiga barn. Stämmer det?

Passexpeditionen är stängd för dagen.

• sasssyy

vet inte... vet bara att de är hårda på passexp.. när jag skulle skaffa nytt leg fick min svärmor komma hit till göteborg och intyga på banken att jag är jag så att säga.. men vet inte hur det funkar på just passexp.

Det du får göra är helt enkelt att beställa ett nytt körkort.. du får nog vänta med pass, det tar ju ändå ca en arbetsvecka innan du får pass och pass är ju precis sådant man måste vara ute i god tid med... eller hur

De har stängt för dagen, då får du ringa i morgon då... du lär ju ändå inte få passet direkt liksom.

• hansam

Hur lång tid tar det med nytt körkort?

• sasssyy
    hansam skrev 2009-09-17 17:33:23 följande:
    Hur lång tid tar det med nytt körkort?
    inte en aning.. har inget själv.. kolla på vägverkets hemsida
  • hansam

Ska bli, tack för din hjälp!

Är den någon annan som kan tillägga något är jag hemskt tacksam =)

• hansam

Ringde kundtjänst vid körkortsportalen och han sa att jag har papper i lådan på måndag, bara att fylla i och skicka med nytt kort så har jag ett nytt körkort på en vecka. Dvs så hinner jag till 90 % ordna ett nytt pass innan jag ska resa.

• sasssyy

Det var ju bra... räkna med att det tar minst 5 arbetsdagar att få passet, ibland mer.. men förhoppningsvis hinner du då.

• skärgårdsbo

Hej,

jag skaffade nytt pass för ett tag sedan då både pass och legitimation hade blivit stulna. Jag hade med mig en kollega till passexpeditionen som intygade att jag är jag. Det behöver inte vara en familjemedlem som intygar utan det räcker att det är någon du känner som kan legitimera sig.

Lycka till!

Svar på tråden Pass utan legitimation, hjälp tack!