• emmatherese

KUB test i Halland

Har en fråga: Varför blir inte vi som bor i Halland erbjudna eller ens informerade om KUBtest???

Ni som bor i andra län, hur ser det ut för er? Och ni som bor i Halland hur har ni gjort? Gått privat eller struntat i det?

Jag tycker det är väldigt dåligt att det första UL görs först i v 17-18, vi får inte ens lyssna på hjärtljud vid inskrivning.

Tacksam för att få höra hur det ser ut hos er andra =)

• Svar på tråden KUB test i Halland
  • emmatherese

*puffar* ingen som har svar...?

• Fialotta1980

Hej
    jag bor i skåne, här får man göra nupp-test om man är över 33 år fick jag som info av min branmorksa. Hon infomerade dock om att man kan gå privat och göra detta. Jag hade dock redan bokat tid för detta när jag fick denna info, på emma ultraljudklinik i Malmö. I Lund där jag bor får man ett först UL i vecka 18 och sedan ett i v 33.
    Jag har dock redan varit på ett tidigt UL privat då jag ville se att allt var som det skulle.
    fick betal 1000 kr för det tidiga UL och sedan kostar KUB-testet 2500 kr, inte helt gratis, men det får det vara värt.

• Röda

Det är upp till varje landsting att lägga skattemedel på bedömningsundersökningarna.
    Vänd dig till landstingspolitikerna om du vill att KUB ska införas.

Det finns säkert flera anledningar, men en orsak till att "vanligt" ultraljud görs i v 18 är att det är svårt att se organen tidigare.

emmatherese skrev 2009-09-17 17:06:46 följande:
    Har en fråga: Varför blir inte vi som bor i Halland erbjudna eller ens informerade om KUBtest??? Ni som bor i andra län, hur ser det ut för er? Och ni som bor i Halland hur har ni gjort? Gått privat eller struntat i det? Jag tycker det är väldigt dåligt att det första UL görs först i v 17-18, vi får inte ens lyssna på hjärtljud vid inskrivning. Tacksam för att få höra hur det ser ut hos er andra =)
  • Alfonsina

Ja, vi åkte till Gbg och gjorde KUB. Var där i fredags och fick svar i tisdags, helt otroligt bra! Var värt de 1800 kr som det kostade.

• airamanna

Gammal, gammal tråd, men ändå

är det någon som vet om det finns någon privat mottagning i Halland som gör KUB-test eller är det Göteborg som gäller?

• LearnToFly

puffar, vill också ha mer information hur man går tillväga om man vill ha ett kub-test, och bor i halmstad området

• airamanna

det finns en hel massa kliniker i Göteborg som man kan boka in sig på, bl.a. mamamia, emma ultraljud och barnmorskegruppen. de har hemsidor alla så du kan kolla mer där.

Svar på tråden KUB test i Halland