• Malin103

Snälla behöver smakråd gällande tårta...

Hej.

Min dotter fyller 2 år p fredag och ska ha kalas för släkten på lördag..

Jag hade tänkt att göra glömmingetårta vanligtvis brukar man ha jordgubbar mellan, men jag funderar på manadriner på burk och hackad daim mellan.

Vad tror ni?? Har no andra förslag är det väkommet.

Sköt om er.

• Svar på tråden Snälla behöver smakråd gällande tårta...
  • AnnizIS

Ahh det är min favvotårta!
    När jag var yngre gjorde min mamma den alltid med mandariner mellan och det var supersmarrigt! Kiwi är också gott o ha emellan.
    Dajm har jag aldrig testat emellan, men det är ju gott så det blir nog bra! =)

• Malin103

Jaha vad bra.

Jag är allergisk mor kiwi tyvärr för det är en god frukt:)

Tycker du att jag ska strunta i daimen och bara köra enbart på mandariner???

• AnnizIS

Det kanske är bäst att strunta i dajmen om du inte provgör en först innan och smakar den.. Det kan ju bli supersmarrigt men det kan ju även bli lite för mycket sött!
    Se bara till att mandarinen är torr när du lägger på den på tårtan så att den inte vattnar sig =)
    Lycka till! Den kommer bli jättegod=)

• Malin103

Det är nog sant, jag struntar i daimen. Men brukar du grädda botten först en stund innan du lägger på marängen??

Använder du florsocker eller vanlig??

Förlåt för alla frågor men jag vill att tårtan ska bli bra till min lilla sötnos..:)

• AnnizIS
    Malin103 skrev 2009-09-17 20:50:23 följande:
    Det är nog sant, jag struntar i daimen. Men brukar du grädda botten först en stund innan du lägger på marängen??Använder du florsocker eller vanlig??Förlåt för alla frågor men jag vill att tårtan ska bli bra till min lilla sötnos..:)
    Jag gräddar inte botten en stund först innan jag lägger på marängen.. Då blir ju botten färdig före marängen o då blir den torr!! Tro mig har testat de
    Jag använder mig av receptet i sju sorters kakor och jag har för mig att det är florsocker man har i då!
    Jag brukar dock grädda den lite längre än vad som står i receptet för o få marängen lite frasigare! Dock bara nån minut =)
    Lycka till!
  • Malin103

Kallas även för margarethatårta, det är en tunn sockserkaksbotten med marängtäcke på...

Glömmingetårta, Brittatårta, Pinocchiotårta, många namn men samma tårta. Superbra kalastårta eftersom den går utmärkt att frysa.
    Ingredienser
    14 bitar
    100 g rumsvarmt smör
    1 1/2 dl strösocker
    5 äggulor
    4 msk mjölk
    2 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver

Maräng:
    5 äggvitor
    2 1/2 dl strösocker
    1 dl grovhackad sötmandel

Fyllning:
    3 dl vispgrädde
    2 tsk vaniljsocker
    Gör så här
    Sätt ugnen på 150°. Vispa smör och socker poröst. Vispa ner en äggula i taget. Rör i mjölken. Blanda mjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten. Vispa vitorna med hälften av sockret till ett fast skum. Vispa ner resten av sockret. Bred ut smeten till botten i en långpanna med bakplåtspapper, 30x40 cm. Bred över marängen toppigt. Strö på hackad mandel. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Låt kakan kallna. Dela den på mitten. Vispa grädden med vaniljsockret. Lägg ihop bottnarna med vaniljgrädden emellan.

• AnnizIS

Är denna jag brukar göra!
    Hittade detta receptet på matklubben.se och jämförde med sju sorters kakor receptet... Jag brukar göra två satser så att det blir en STOR tårta
    Pinocchiotårta

Ingredienser
    75 gr smör
    2 dl florsocker
    5 äggulor
    1 1/2 dl vetemjöl
    1 1/2 tsk bakpulver
    4 msk mjölk

Maräng:
    5 äggvitor
    2 dl socker
    1 påse (á 35 gr) mandelspån

Fyllning:
    3 dl vispgrädde

Gör så här
    Smörj ett smörgås-eller bakplåtspapper väl och lägg det i en långpanna, 30x40 cm.
    Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna, en i taget, och rör en stund mellan varje. Blanda mjölet med bakpulver. Rör ner detta och mjölken. Bred ut smeten.
    Vispa vitorna med sockret till marängsmet. Bred den lite ojämnt över smeten i formen. Strö på mandelspån.
    Grädda bottnen i mitten eller nedre delen av ugnen tills marängen fått färg och sockerkakan är torr, ca 20 min.
    Låt kakan svalna något. Lossa den från papperet och dela den mitt itu på längden eller tvären, beroende på vilken form som önskas.
    Vispa grädden och bred den på ena bottnen med marängsidan uppåt. Lägg den andra botten ovanpå med marängsidan uppåt.

Man kan lägga ( om man vill ) hallon eller mandarinklyftor på grädden, det blir extra gott.

Vill man ha en stor tårta, gör man dubbel sats och bakar två gånger. Lägg den ena på den andra med grädde och frukt mellan.

• Toppen9

daim i tårta tenderar att vara hårda bitar som enligt mig skär sig mot den annars mjuka lättuggade tårtan

• Malin103

Men om man köper daimkulorna dem är väl lite mjukare eller har jag fel?

Men jag kör nog bara på manadriner...

I mitt recept där står det att man ska blanda grädde med vaniljsocker blir det inte gott till denna tårta??

• Evangeline72

Jag åt en jättegod tårta på ett barnkalas med krossad dajm plus grädde i första lagret och hackade konserverade päron plus grädde i det andra. Det var vanligt sockerkaksbotten med grädde och godis uppe på=)

Svar på tråden Snälla behöver smakråd gällande tårta...