• cinnamon4

Hur gör ni med hund + bebis?

Hej,

jag väntar mitt första barn och har en liten terrier på 2 år, en pigg kille som älskar långpromenader, helst var 4e timme. Nu undrar jag hur det funkar för er som har hund + bebis, hinner ni med att gå ut med hunden som den är van vid? När krockar det mellan bebisen och hundens behov? Vad gör ni då? Blev det som ni hade tänkt er med hund+ barn? Enklare eller Jobbigare?

Vår hund sover tex i vår säng nu, nere vid fotändan. Hoppas detta kan funka även med bebis i sängen...

En sak som jag funderar speciellt på är om bebisen blir sjuk och får feber, kan man vara utomhus ändå, dvs gå promenad med hunden fast bebisen är sjuk eller bör han/hon få stanna inne? Det kan det ju bli lite jobbigt...

• Svar på tråden Hur gör ni med hund + bebis?
  • annikaw80

Vi har hund, det funkar fint så jag tror inte du behöver oroa dig. Man hinner :)

På morgonen tar pappan ut honom en snabbis, sedan följer han med på barnvagnsprommis och någon aktivitet på dagen och sedan en sväng på kvälle antingen med mig eller pappan.

Visst, han får inte lika mycket uppmärksamhet just nu, men det är ju en övergående period. Förhoppningsvis blir de lekpolare inom ett år :)

• Charlotte87

jag har 2 hundar( en blandras rottis/ schefer, 3r e hon , samt en chihuahua på 2 år.
    det e krångligt ibland/ibland inte , tar med båda hundarna å går ut promenader. börjar bebis skrika osv ska ha mat(ammar) så tarja upp bebis i sele.

har man djur så har man å de ska ju ut oxå liksom.

vill me ha tips från fler..

• SmileyMalin

jag har två hundar och en treåring och det har funkat bra hela tiden.
    Det känns verkligen positivt att dottern får så pass mycket utevistelse och får vara mycket i skogen.
    Nu är jag höggravid med nästa bebis och längtar verkligen tills hon tittat ut så att man återigen har den fysiska kapaciteten att ge hundarna vad dom behöver!

• mrsRing

Har två hundar och en liten tjej på 3 månader. Det har gått helt klart över förväntan med hundarna, de har anpassat sig jättesnabbt till familjeliv. På vardagarna tar husse ut dom på en liten sväng innan jobbet, sen brukar vi komma ut ca 40 minuter på förmiddagen medan lillan sover i vagnen.
    Sen är det lite olika på eftermiddagen då hon sover ca 2 timmar, ibland långpromenad, ibland bus på tomten och sedan en liten sväng med lillan i bärsele.

Kvällen beror på vad vi hunnit på dagen, kort eller lång promenad, eller träning. (vi tävlar agility) Då har ju husse kommit hem också så då kan en av oss vara hemma med bebis.

I början innan man lärt sig sitt barns rutiner så kan det kännas övermäktigt med hund, men släpp kraven och se till att få hjälp med jycken så kommer det lösa sig.
    Vissa dagar kommer hunden få mindre stimulans men det vägs ju upp nästa dag... Det kommer säkerligen gå bra, tänk på att även bönder med 124 kor skaffar barn... :)

• Sweden

Det gick over forvantan med var hund ocksa. De forsta veckorna fick han knappt ga ut stackarn men nar jag orkade mer borjade jag jag tajma in bebisarnas (tvillingar) sovstunder med promenaderna sa de fick sova i vagnen medans jag gick, blev 2-4 timmars promenader varje dag vilket var bra bade for mig och hunden! Nu nar de ar aldre (16 manader) ar det dock svarare eftersom de inte vill sitta i vagnen sa lange...

• Sweden

Kan tillagga att var hund sov i vart rum ocksa tills bebisarna kom, efter forsta natten av bebisskrik flyttade han ned till vardagsrummet direkt och har sovit dar sen dess

• Binky

Jag har haft schäferhundar i 20 år och de är ju aningen större än din hund ifos, men det har aldrig varit några problem. Det jag inte skulle rekommendera är att ha hund och bebis i samma säng, hundar går på instinkt och kan bli svartsjuka om bebisen får ta över deras revir för mycket, därför skulle jag INTE ha bebis i er säng utan låta det vara hundens zon, då den var först i er familj. Man får se det lite som ett äldre syskon, fast med instinkter som inte går att styra över. En vän hade en hund som var toppensnäll i åtta år, men sen brast ett blodkärl i hjärnan och hunden högg familjens ettåring utan minsta provokation, innan den dog. Det är ju ett extremt fall och inget som händer varje dag, men ettåringen blev blind på ena ögat och har fula ärr i ansiktet pga den händelsen och ju mindre ras desto ettrigare är de ju av naturen, och en rival är ju aldrig poppis.
    Så länge ni inte låter hunden vara den som makar på sig till förmån för bebisens behov varenda gång så går det säkert bra, men som sagt, var försiktiga!
    Vad gäller tid så är det väl ingen fara att gå ut och kissa hunden i tre minuter utanför huset om bebisen är liten nog att ligga i vagn eller ligger på en skyddad plats som den inte kan ta sig ifrån ( t ex spjälsäng som är sänkt till botten) jag sprang mellan tvättstugan och lägenheten när jag var ensam med min femåring, och det hände aldrig något. Bebisen klarar sig de få minuter det tar, tänk att du själv akut måste på toa, det är samma tid och så länge man snabbar på så mycket man kan så är det inte någon form av misskötsel i min värld. Däremot är det ju att föredra att man har passning av barnet eller tar med det om det handlar om mer tid än fem minuter.
    Känner du dig osäker kanske en dagmatte kan vara en idé?

Jag planerade in mina ärenden och tog med hund och bebis på promenad och slog flera flugor i en smäll. Jag hade schemat 07.00-husse kissar hunden innan jobbet.
    11.00-promenad till affären och handla alternativt ut och göra något plus ta med hunden
    16.00- promenad på 20-30 minuter med hund och vagn
    20.00 samma som 16.00
    23.30 nattkiss för hunden ute på gården med en förälder.

Våra hundar har alltid klarat att hålla sig minst sex-åtta timmar. Men det har hänt att de fått vänta upp till tio timmar då det varit kris med sjukt barn eller liknande, och det går det med i enstaka fall.
    Allt går att ordna,huvudsaken är att ni inte glömmer bort hunden till förmån för bebisen, det är om det blir så som man ska vara orolig.
    Lycka till!

• Vega
    Binky skrev 2009-09-17 20:25:08 följande:
    [citat]
    Det jag inte skulle rekommendera är att ha hund och bebis i samma säng, hundar går på instinkt och kan bli svartsjuka om bebisen får ta över deras revir för mycket, därför skulle jag INTE ha bebis i er säng utan låta det vara hundens zon, då den var först i er familj. Man får se det lite som ett äldre syskon, fast med instinkter som inte går att styra över.

Med risk att trampa på öm tå, jag har inte haft hund i 20 år men har dock en 8-årig dobemann tik och en dotter på tre månader. Hemma hos oss är det hunden som får anpassa sig efter vår nya medlem och inte tvärtom. Hunden är dock bara en hund även om hon såklart betyder väldigt mycket för oss.
    Vår hund ligger inte i vår säng men i våra soffor och känner jag för att lägga dottern på hennes plats i soffan så säger jag till hunden att gå ner och det gör hon utan att protestera. Hon lägger sig bara någon annanstans
    Visst, hunden har instinkter men de flesta går att styra över. Vi har alltid visat vår hund att hon har lägst rang i vår familj och de få gånger hon försöker klättra har vi snabbt plockat ner henne igen. Detta gör ju att livet med en ny familjemedlem går mycket lättare. OBS! Vi har aldrig slagit eller varit elaka mot henne, bara mycket bestämda då det behövts!

Min uppfattning är att många konstlar till det för mycket med hund och barn och det är då det blir problem.
  • Snart vår tur

Vi har en jack russell..en pigg tik som varit vår 'bebis' innan den 'rikiga' bebisen kom för 4 månader sedan. Det har gått jättebra. Visst..det är många behov som ska tillfredställas. Bebisens först..sen hundens..sen sina egna. På morgonen kan det vara lite körigt ibland. Bebisen ammar..hunden tittar på en o frågar 'ska vi ut o kissa'..själv sitter man kisenödig-törstig-hungrig och önskar att man kunde klona sig själv o göra allt samtidigt! MEN det går bra! Man lär sig hur man gör. De första veckorna är det ju bara bebisen som gäller och då fick sambon ta 100% ansvar för hunden. Nu har man kommit in i rutiner så det går utan problem. Vår hund sover i sängen..där resten av familjen oxå sover!

• Binky
    Vega skrev 2009-09-17 21:51:40 följande:
    Hemma hos oss är det hunden som får anpassa sig efter vår nya medlem och inte tvärtom. Hunden är dock bara en hund även om hon såklart betyder väldigt mycket för oss. Vår hund ligger inte i vår säng men i våra soffor och känner jag för att lägga dottern på hennes plats i soffan så säger jag till hunden att gå ner och det gör hon utan att protestera. Hon lägger sig bara någon annanstans
    [/citat]

Man måste inte ha haft hund så länge som jag haft för att inse att det kan bli komplikationer när man tar och sätter en ny familjemedlem före hunden, tyvärr.. Det går ofta bra, men det går också fel ibland, många gånger på grund av ren okunskap.
    Att hunden har lägst rang i en familj är ganska självklart, annars har man en problemhund som inte är säker på sin position i sin flock (familjen) och det märks genom diverse beteenden som skällande, gnagande, rastlöshet och allmän olydnad mm.
    MEN. När det kommer en bebis till familjen så är det detsamma för hunden som att den får fler flockmedlemmar, och hur det än är så strider hundar om positionerna i flocken varje gång den utökas. Kanske inte så de slåss, men de ger fördelar till varandra, äter före eller efter någon, sover på en bättre plats osv.

DÄRFÖR föreslår jag att man är lite försiktig med att ta ifrån hunden dess plats i sängen, eftersom den är van vid detta sedan innan.
    Man kan inte bara begära att den ska flytta sig, och sen tro att det ska gå helt problemfritt, för hunden kan bli förvirrad när den ser att bebisen, som i en hunds värld är lägst i rang eftersom den kom efter hunden, alternativt möjligen har samma rang som hunden själv, plötsligt får ta över de fördelar som hunden har.

Självklart kan man lägga barnet någonstans tillfälligtvis, det gjorde jag med min son också, jag bara sa åt min dåvarande tik att lägga sig på ett annat ställe. Hon gjorde det villigt och kom inte tillbaka förrän sonen inte var kvar.
    Det är en helt annan sak att göra samma sak när man vägrar hunden tillträde till en plats den alltid fått vara på innan, som i detta fallet sängen. Det förvirrar hunden.

Många problem kan också undvikas genom att man ger hunden en ombonad plats att vara på där ingen annan får vara, så som en hundsäng eller korg. Om man har tur så föredrar hunden att vara där, och lämnar självmant ifrån sig sängplatsen som den redan fått, och när den gjort det, så kan man vara lugn och ha barnet där, men inte innan dess. Hunden är bara en hund för många, men den ser familjen som sin flock, och ett barn har aldrig högre rang än hunden själv MÖJLIGEN. Därför är det väl dumt att RISKERA att något händer, kan jag tycka.

Självklart gör var och en som den känner är bäst. Jag bara talar om vad jag vet av erfarenhet, men sen ska man hålla i minnet att alla hundar är individer och har egenheter som skiljer dem åt.
    Därför har jag absolut inte garanterat rätt men inte heller garanterat fel. Allt är relativt i hundarnas värld :o)
  • MillanB

Jag har två Rhodesian Ridgebacks och har inte haft några problem. Man får anpassa hunden efter barnet och inte ha för mycket rutiner. För då förväntar sig hunden att få gå ut samma tid varje dag. Vilket kan vara svårt. Ibörjan så sover barnet mycket då är det inga problem att komma ut. Även om barnet är lite sjukt me feber så är det inga problem. Dom flesta läkare brukar rekomendera att barnen får komma ut en stund. Dels så ligger dom i vagnen skyddade och dels är det oftast skönt och lite lättare att andas om dom är täppta.

Känner du nån i närheten nån granne elr så som har hund och kanske kan ta med hunden ut en stund. Elr nåt äldre barn som kanske vill gå ut med en hund en stund.

• Utopia

Jag har tre barn och en hund "Golden" och en till liten på g det har aldrig varit problem med att ta ut hunden för oss och jag försöker hålla tiderna för utgång

kl 8 promenad till dagis/skola med alla ca 40 minuter
    kl 12 promenad ut i skogen ca 2 timmar
    kl 15 10 minuter kisseripromenad
    kl 18 10 minuter kisseripromenad
    kl 21 långpromenad på 1 timme

min man jobbar från 10-22 varje dag och jag tar med mej barnen eller så kommer grannen över och ser till dom på kvällen för att min donna ska få sina promenader men min lille har alltid varit med mej fall om det blir dax för mat så är jag nära tillhands

021229, 040817, 070111, planerad BF 100118 Jag är nu i V 23
  • buffybus

ja du kan gå ut med bebis även om den har feber.. alla mår bra av frisk luft.. klä ordentligt bara

André -08 & Emma -09
  • MissComplicated

Vi har en golden retriever och det funkar jättebra ihop med vår lilla tjej. Bara att ta barnvagnen och gå promenaderna :) Då får hunden motion och bebisen frisk luft. Dottern är nu snart 9 månader och hon och hunden leker som bästa vänner :) Underbart att se dom tillsammans! Hunden sover ju dock inte i vår säng så det har jag inget svar på hur det funkar:)

Om bebisen blir sjuk skulle jag nog kanske lämna bort hunden ett par dagar om man har nån vän/släkting som kan ha den :) Inte så bra att ta ut bebisen med feber kanske. Vi har aldrig varit med om det då dottern aldrig haft feber än men det kommer väl en dag. Vår hund är van att vara hemma hos både mina föräldrar och svärföräldrarna så han mår toppen när han kommer ut där på landet :) Så för vår del skulle han få vara där ett par dagar om hon blir sjuk, tills man kan ta ut henne :)

Lycka till!

• cinnamon4

TACK för alla bra svar! :)

När det gäller hund i sängen tror och hoppas jag att det blir som "Sweden" skrev, att hunden frivilligt flyttar ut till vardagsrummet för att slippa barnskriken.

Detta har nämligen redan hänt, vår hund har blivit störd av att jag går upp och kissar 10 gånger per natt och vandrat ut och lagt sig i soffan istället. Så han är väl snart den som får bäst sömn i den här familjen :)

• MammaTillDomFinaste

jag har 4 hundar och bor än så länge i lägenhet, dottern är snart 8 månader och vi ska snart flytta till ett hus., men de är inga problem, nu har våra dotter inte varit sjuk än, men då får man kanske krångla dom dagarna. Rasta hundarna innan sambon går till jobbet, sen beror de ju på hur sjuk/vad för sjukdom och vad de är för väder, oftast så funkar de ju att iaf kissa av dom och ha bebis nerbäddad. Jag brukar säga så här, gör de inte krångligare än de är!!! jag dyrkar mina hundar och älskar att träna/tävla dom, och hittills har det funkat. visst, jag är väldigt trött ibland, men jag vill så därför kämpar jag.

• Aledal

Jag har en sjuårig terrier och en dotter på tre månader. Det fungerar jättefint. Min hund är en omtänksam storebror som inte alls visar några tecken på svartsjuka. Möjligen lite, lite beskyddarinstikt. Han sitter ofta bredvid oss när jag matar henne, till exempel.

Han sover fortfarande i sängen då och då, precis som hon. Fast han väljer oftast annan sovplats nu. Han är inte överdrivet närgången och verkar lika glad och pigg som förut.

Att gå ut med honom har inte varit några problem. Man är ju ledig och har massor av tid! I dag har vi gått 1,3 mil och det tog två och en halv timme. Om lillflickan vaknar och är hungrig ätter jag mig på en stubbe och matar henne bara. (Det blir kanske svårare när det blir minusgrader ute...)

• MiniJi
    Sweden skrev 2009-09-17 20:12:22 följande:
    Kan tillagga att var hund sov i vart rum ocksa tills bebisarna kom, efter forsta natten av bebisskrik flyttade han ned till vardagsrummet direkt och har sovit dar sen dess
    Hahaha, jag kan slå vad om att det kommer vår hund också att göra ;)
  • MiniJi
    Sweden skrev 2009-09-17 20:12:22 följande:
    Hahaha, jag kan slå vad om att det kommer vår hund också att göra ;)
  • Woodcock

Till att börja med tycker jag Vega har rätt. Bort med hunden från sängen på stört. Hunden får anpassa sig efter er inte tvärt om. Den lever inte i det förgångna utan i nuet. Får den däremot ibland vara i sängen och ibland inte - då blir den kanske förvirrad.

Och jag tänker svara tvärt om. Det är inte så kul med hund och barn. Har en flat som jag tränat och tävlat mycket med. Hon är snart 9 nu. Har alltid levt ett "hundliv". Aldrig sett att jag skulle göra annat. MEN. Graviditeten var ett elände, ingen motion där inte. Mannen fullt upptagen med att få klart vårt hus så några längre rundor hann han inte heller med. Lånade ut henne ibland men vi bor "dåligt" till jämfört med våra vänner så det har inte gått hela tiden. Nu när liten är här (71/2 månad) får hon fler rundor. Men inte tillräckligt. 1 enda spår har vi klarat av sedan dottern föddes. Hunden får för lite uppmärksamhet av oss, så är det bara. Vi har tom tagit det beslutet att inte skaffa någon ny när den vi har inte lever längre. Hon far inte illa, men har det inte så bra som hon brukat. Tråkigt men sant. Känner inte heller att vi kunnat göra något annorlunda.

Det är nog bara så att för en del så fixar det sig galant och del tappar intresset, hur otippat det än är. Jag satt och letade ny hund så sent som 3 dagar innan jag födde vår dotter och nu? Ja ja. Lycka till!

Svar på tråden Hur gör ni med hund + bebis?