• Anonym

Ni som fött både med kejsarsnitt och vaginalt!!

Hejsan!!

Tänkte om ni som har erfarenhet av både kejsarsnitt och vaginal födsel kan dela med er av era erfarenheter.

Hur har det gått med lakningen efteråt, smärtan, hur ärren har varit/läkt (i båda fallen) allt som ni kan komma på.

är hemskt rädd for hur jag ska må efteråt samt hur kroppen återhämtar sig så det skulle vara intressant att hora lite jämförelser. Vad har varit bäst for er??

Står just nu i valet och kvalet men vill inte ha några moralpredikningar om att det ar bäst att foda vaginalt etc etc utan bara erfarenheter av dem som provat på

• Svar på tråden Ni som fött både med kejsarsnitt och vaginalt!!
  • Anonym

Min syster har provat på 1 snitt och 2 vaginala. Den sista vaginala tog absolut längst tid och innebar mest smärta. (Den tog alltså 8 timmar....den första vaginala tog 4 timmar. Tur vissa har!)
    Hon säger att hon 1000gånger hellre väljer vaginalt än snitt.

• tindra7

jag har fött barn både vaginalt men även snitt.och som sakt så föder jag hällre vaginalt än snitt jag födde mitt sista barn stående de var de mest farsinerande sättet att få föda fram ett barn innan hon komm ut stod jag på knä i sängen och så min dotter komma ut och fick själv lyfta fram henne de var som att sväva på moln

• kobra

jag har fött både med snitt och vaginalt och jag föder hellre vaginalt.

• Alsephine

Jag instämmer med föregående talare: hellre vagninalt än snitt. Ettan kom vaginalt för fyra år sedan efter knappt fem timmar på förlossningen. Helt okej. Ett klipp och ett par stygn i de nedre regionerna men läkningen gick "som hejsan". Tvåan kom, av div anledningar - bl a tjall på navelsträngen - med planerat snitt och nog var själva födelseprocessen till belåtenhet (om än annorlunda) men läkprocessen tog betydligt längre än med den vag. förlossningen. Lycka till hur än det blir för din del.

• discodivan

tycker kroppen har läkt bra efter båda, men psykiskt var den vaginala bättre för mig

• skidan

Har bara testat snitt. Var helt oförberedd på det. Blev beslutat pga säte i slutet av graviditeten. Jag hade ingen som helst förlossningsrädsla, det enda som jag inte var så glad åt var snitt. Men så blev det i alla fall och det gick bra. Trots att jag inte var sövd så var jag ganska väck i huvudet den dagen. Har faktiskt en del minnesluckor. Om jag får välja nästa gång så blir det den naturliga vägen. Fick amninsproblem också, personligen tror jag inte att hon tänkt titta ut på flera veckor. Hade nämligen inga förvärkar att tala om.

Skriv i min gästbok om du har lust.

Lycka till hur du än väljer

• Anonym

Tack for alla svar!!

Nagon mer som provat pa bada "metoderna"??

• suzzit

Jag födde min första vanligt. Tog en epidural så den förlossningen tog jätte lång tid. Mitt andra barn satt i säte och han ville inte vända sig när vi gjorde vändningsförsök. Jag är spruträdd och ett snitt var det sista jag ville göra. Man får sprutor och kanyler även när man föder normalt men det är ju på ett helt annat sätt. Jag tycker att läkningen efter vanlig födsel var bättre. När man gjort snitt så får man ju inte lyfta tungt på flera veckor, man har svårt att ta sig upp ur sängen, jag fick tejpa och hålla på då det blev inflamerat. Jag är för vanlig förlossning. Ett kejsarsnitt är ju en STOR operation och det tänker inte folk på. Jag lusläste allt som finns på nätet om kejsarsnitt. Har även lagt en länk under kejsarsnitt inläggen.

• december

jag födde min dotter genom kejsarsnitt. pga hon ´var tvungen att komma ut i v 38 redan. tyckte inte alls om det (alltsa kejsarsnitt) eftersom man var hel drogad och kunde inte va mig själv till 100 % fast jag ville det. när min dotter kom ut kunde jag inte ens ta henne, jag var ju nersövd fran halsen sa jag kunde röra varken mina armar eller ben.
    men sen pa rumemt fick jag ha henne och da var allting normalt igen. fick ducha (stavas det sa) samma kväll och kunde ga lite med hjälp. nästa dag var det helt ok, normalt liv nästan. visst har man lite ont pa saret det är ju trots allt en operation. nu vet jag inte hur det Är att föddas vaginalt. sa jag rekommenderar att du läser noga vad alla skrivit...
    själv vet jag inte om jag vill födda "normalt" eller med kejsarsnitt igen. väntar mitt andra barn men det Är langt kvar!
    kram

• Anonym

Första kom med akut kejsarsnitt. Fick epidural så jag fick vara vaken, det gick jättebra. Dagen efter, OJ!! har aldrig haft så ont i hela mitt liv. Fick Alvedon som smärtlindring (vilket skämt!!) men kom efter många om och med upp ur sängen och in i duschen. Hade skitont i några dagar (fortfarande med Alvedon som smärtlindring, vilket jag förstått i efterhand inte är den vanliga smärtlindringen man brukar få bättre grejer ) Hade väl ganska ont om än avtagande i tre veckor. Känselbortfall runt snittet i ett halvår. Har ett jättesnygg ärr och känner nu inte alls av snittet (barnet är 2,5)

Tvåan föddes vaginalt. En tidsmässigt normal första vaginalförlossning men ajg öppnade mig väldigt långsamt från början. Öppnade mig nästan helt på bara de tre sista timmarna. Värkarna kom i varandra och jag fick ingen paus mellan. Det gjorde så jävla ont och jag fick ångest. ALLA (inklusive all litteratur jag läst) hävdar att man ALLTID har pauser mellan verkarna men jag är väl ett unikum för jag hade inte det. CTG-aaparaturen visade också att jag inte hade några värkpauser. Nåväl, krystvärkarna kom och dessa tyckte jag var mer uthärdliga, de var mest kraftfulla, en urkraft som inte kan mäta sig med något. Ut kom barnet i alla fall, passagen i sig kändes inte för värkarna tog överhanden. Moderkakan var inga problem att trycka ut. Men efter att barnet var ute så visade det sig att jag spruckit väldigt mycket. De fick lov att sy i 1, 5 timme innan jag var "hel" igen. Tyvärr så stämde det inte heller för mig "att när barnet är ute är smärtan över". Det gjorde jävligt ont att sys, fick både bedövning och andades lustgas och det var ohyggligt jobbigt att ligga i gynställning så länge. Jag upplevde inget lyckorus, jag kände mig fortfarande ganska ångestfylld flera timmar efteråt. Det sved förskräckligt när jag skulle kissa första tiden, kissade i duschen för att få lindring. Barnet är nu 2, 5 månader. Jag har läkt fint i bristningarna men har haft ganska ont. Dock inte värre än att jag har klarat mig utan smärtlindring. Sexlivet har inte kommit igång riktigt ännu men vi har försökt och det kommer säkert att bli bra det med.

Jag älskar mina barn och det gjorde ingen skillnad för hur tidigt jag tog till mig barnen för vilken förlossning jag hade. Har inte haft någon förlossningsdeprition heller inte känns av "baby blues".

Nå, om jag fick välja förlossningssätt vilket skulle jag ta? Jag förlösas med Kejsarsnitt. Skulle aldrig föda vaginalt något mer, ALDRIG. Hade jag fött vaginalt första gången så hade det inte blivit några fler barn för mig. Ska absolut inte ha fler barn om jag inte får förlösas med snitt. Det var så ångestladdat, kunde inte läsa förlossningsjournalen förän en och en halv månad eferåt för mycket ångest. Det gör förvisso skitont att snittas (inte själva operationen men efteråt) men för mig var det inte ångestladdat. Och jag hade ju skitont efter den vaginala förlossningen också, det som alla sa jag skulle slippa.

Det var mina upplevelser det. Men fin fina barn har jag ju så det får väl vara värt alla möda :)

• Upptagen

Du sista anonyma, råkade du ut för en sfinkter?

Jag fick total sfinkter ruptur, och är lite nyfiken på er som har fött vaginalt och spruckit så mycket, och också har gjort kejsarsnitt, vilket som var "värst" ?

För mig känns förlossningen väldigt ångestladdad, då jag sprack så mycket och inte vill råka ut för det igen, känner fortfarande av det (7 v efteråt) men inte lika illa som innan som tur är.

• FiaLisa80

Första barnet blev det kejsarsnitt. Tyckte det var hemskt på många sätt både smärtsamt och psykiskt. Vill inte vara med om det igen....
    Andra barnet blev vaginalt sprack fruktansvärt mycket pga sug klocka så jag förlorade mycket blod och syddes i en timme efteråt. Hade ganska ont flera veckor efteråt ungefär lika som med snittet men inte på samma ställe..... så det var ungefär liknande smärta men man blev inte lika "handikappad"
    Det är en helt annan upplevelse när man föder vaginalt hur mycket man än spricker eller får sys eller hur ont det gör efteråt. Skulle verkligen inte vilja snittas en gång till för den upplevelsen vill man bara inte gå miste om. Efter ett snitt är man påverkad av droger och man är inte riktigt sig själv trots att jag fick rygg bedövning. Smärtan efteråt går inte att jämföra med en vaginal förlossning. Man får inte riktigt samma första möte med barnet med ett snitt tycker jag.
    Efter ett snitt är man ju "handikappad" flera veckor efteråt. Man har svårt att sätta sig upp från liggande och jag gick omkring och nojade mig för att snittet skulle gå upp. Dessutom så är ett kejsarsnitt en stor operation och riskerna är ju större.

• helena22

Jag gjode kejsarsnitt i v38, jag var bedövad från brösten och neråt, men man kan vara helt nersövd om man vill.

Jag hade jätte ont efter kejsarsnittet för jag är bara sydd med tråd efterom jag är allergisk mot nickel som finns i klaffarna de annars använder när det ska sy ihop..

Så jag fick äta smärtstillande i 2v innan det kändes bättre sen var det bara att köra på och ta hand om ungen..

Sen läker ärret som det ska fast mitt hade börja spricka lite så att det började läka men det var för att tråden släppte lite för tidigt..

Nu har mitt ärr blivit mindre och börjar ändra färg, men det tár sin tid innan ärret knappt syns mera, så det blir ingen bikini i år.

Min son komm i mars förra året.
    Så du kan förstå att det tar ett tag och läka eftersom det är ett stort ingrepp.
    Hoppas att du har fått svar på dina frågor, hoppas bara att jag inte skrämmde dig.. Lycka till.
    kram helena

• Triss

Jag födde min första vaginalt - visserligen tog det väldigt lång tid men jag sprack minimalt och behövde bara 2 stygn efteråt. Det klart att det gör ont efteråt specielt när man ska kissa och jag fick sedan lite problem med hård mage osv men läknings processen var relativt kort inte mer än en vecka.

Nummer 2 kom med akutsnitt och jag var helt sövd - jag fick inte se henne på 2 dygn dels för att jag själv hamnde på Intensiven med problem med njurar och lever efter chocken av akutsnittet och min dotter hamnade på en intensiv avdelning på ett annat sjukhus pga att hon behövde respirator i början. Det tog nästan 2 dygn innan jag kunde sitta upp och då inte utan stöd. Jag hade fruktansvärt ont i såret - hela magen var blå/svart. Det tog sedan flera veckor innan man kunde röra sig normalt utan smärtor i såret. Vad som var lite konstigt efteråt var att när såret läkte så domande huden av ca 5 cm runt om ärret och jag fick inte tillbaka känseln förren efter drygt ett halv år...

Nu väntar jag nummer 3 och hoppas innerligt att få slippa snitt den här gången - heller tar jag smärta under förlossningen (då får man nämligen ett pris efteråt... ) än att ha ont i flera veckor efteråt och ha problem att lyfta upp sin lilla guldklimp!

• Anonym

Hej Tussilago!
    Du frågade om jag råkade ut för sfinktruptur, det gjorde jag inte. Tack och lov sprack jag inte åt det hållet också. Men jag sprack djupt invärtes och det räckte gott och väl.

Men jag vill samtidigt påpeka att för mig var det inte att spricka som gör att jag inte vill föda vainalt igen. Att spricka var oviktigt (hm...nåja...) i sammanhanget, det kändes liksom inte när det hände, hade så mycket annan smärta att koncentrera mig på. För mig handlar det om något annat, ångest kanske, kontrollbehov kanskeeller ren och oförfalskad smärta...kan inte riktigt bena ut det men föder vaginalt gör jag inte igen.

• Bonny

Hejsan! har fött 4 barn...
    1an började vaginalt men vart snitt pga. att babyn vart stressad efter ca 20 timmars förlossning, som tur var så var jag bedövad från brösten och neråt så jag var vaken...

2an vart vaginal men ingen trevlig han fastnade vid spine så de var 3 Bm som fick trycka ut han... inge kul efteråt vart många stygn så jag hade himla ont svårt att sitta och gå m.m...

3an planerat snitt pga sätte.. kanon bra jag var bedövad från brösten och neråt så jag var vaken...

4an var tänkt som planerat men fick havadeskapsförgiftning så då vart de ett halvakut snitt i v35..jag var bedövad från brösten och neråt så de var också kanon.

Har mått jätte bra efter snitten och inte haft så ont och inga problem med amning eller läkningen, tycker jag återhämta mig bättre efter snitten är efter vaginala
    Hoppas nu på ett 5e barn som då oxå kommer att snittas.

Svar på tråden Ni som fött både med kejsarsnitt och vaginalt!!