• Winglur

Vaccinera kattunge?

Vi ska köpa katt nästa vecka.
    Han är avmaskad men inte vaccinerad.
    Jag har aldrig haft katt förut men jag vet ju att dom ska vaccineras, lr?
    Vad ska vi vaccinera den emot, när och hur mkt kostar det?
    Ska jag begära att få katten billigare (blandis för 500kr) iom att den inte är vaccinerad? :/

• Svar på tråden Vaccinera kattunge?
  • Kattägd

Man brukar vaccinera mot kattpest och kattsnuva, det ska göras två gånger med 3-4 veckors mellanrum första gången, sedan vartannat år.

Det kostar allt mellan 200-400kr, ring runt och kolla priser.

• Winglur
    Kattägd skrev 2009-09-17 18:51:34 följande:
    Man brukar vaccinera mot kattpest och kattsnuva, det ska göras två gånger med 3-4 veckors mellanrum första gången, sedan vartannat år. Det kostar allt mellan 200-400kr, ring runt och kolla priser.
    Ok. Men vid vilken ålder ska man göra det?
  • Toppen9
    Winglur skrev 2009-09-17 19:12:59 följande:
    Ring veterinären och kolla,
  • Winglur
    Toppen9 skrev 2009-09-17 19:13:52 följande:
    Ring veterinären och kolla,
    Ok...
  • Dundermamman

Jag föder upp skogisar och alla kattungar som lämnar mig är vaccinerade mot kattpest och kattsnuva vid 9 och 12 veckors ålder!
    Vid 12 veckors ålder får de även sitt chip (id-märkning) och blir veterinärbesiktigade.

Glöm inte heller att försäkra den lilla kissungen!

Lycka till!

Nya kattungeplaner...jag vet vad jag vill...undra om katterna är med på det?
  • FrejaMariah
    Winglur skrev 2009-09-17 19:12:59 följande:
    Första vaccinatonen ska katten få vid 12 veckors ålder och sedan en omvaccination 3-4 veckor efter..
    Tredje sprutan ska ges när katten är ett år.. Därefter beror de på om katten vistas ute eller inne..
    En katt som e strikt innekatt vaccineras bara var treje år, medan en utekatt och katter som går både inne och ute måste vaccineras en gång om året..
    Detta beror på att vaccinet täcker kattsnuva, kattpest och något mer som de inte nämnde för mig.. Vaccinet för kattpest och kattsnuva räcker i tre år, men bara i ett för den tredje.. Kattsnuva och kattpest kan man dra in med skor och liknanade, medan den tredje bara kan smitta via kontakt mellan katterna..
    Hoppas de inte lät allt för snurrikt.. Fråga om något känns oklart.. :)
  • Winglur
    Dundermamman skrev 2009-09-17 19:21:41 följande:
    Jag föder upp skogisar och alla kattungar som lämnar mig är vaccinerade mot kattpest och kattsnuva vid 9 och 12 veckors ålder! Vid 12 veckors ålder får de även sitt chip (id-märkning) och blir veterinärbesiktigade. Glöm inte heller att försäkra den lilla kissungen! Lycka till!
    J'klar ja chip var d oxå... :/
  • FrejaMariah
    Dundermamman skrev 2009-09-17 19:21:41 följande:
    Glöm inte heller att försäkra den lilla kissungen!Lycka till!
    Åh, tack för påminnelsen.. Min blandis e snart 5 månader och ja har glömt att försäkra henne!! :o
  • FrejaMariah
    Winglur skrev 2009-09-17 19:23:14 följande:
    J'klar ja chip var d oxå... :/
    Min kisse e innekatt och ska tattueras i örat.. När ja pratade me veterinären, så tyckte de ja skulle vänta tills kastraktionen, då de blir lite billigare, eftersom hon bara behöver sövas en gång.. :)
  • lennartsdotter

Jag tycker inte att du ska begära att få katten billigare för att den inte är vaccinerad. 500 kr är fullt rimligt att betala bara för själva katten. Hade de krävt 1000 kr hade det dock varit rimligt att vaccination ingick.

Som sagt är det kattpest och kattsnuva man främst vaccinerar mot. Det brukar kosta runt 250 kr/spruta och det krävs 2 sprutor. Se till att besiktiga kattungen vid första vaccinationen så att du har papper på att kattungen är frisk (viktigt om du tänker försäkra kattungen).

Sedan är det vaccination vart tredje år mot kattpest och årligen mot kattsnuva (kattsnuva=herpesvirus och calicivirus). Är katten strikt innekatt brukar man kunna hoppa över årlig vaccination mot kattsnuva för innekatter löper ingen vidare risk att smittas av kattsnuva då det är en "katt-till-katt-smitta". Du kan läsa mer om både kattpest och kattsnuva på SVAs hemsida www.sva.se

Svar på tråden Vaccinera kattunge?