• Mimmimini

Baby med slem i halsen efter amning.

Är det någon annan som har baby som låter som att h*n ofta har mkt slem i halsen? Jag tycker att det är jättejobbigt att lyssna på vår underbara lilla dotter! Hon rosslar och det låter som att hon har slem i halsen som hon inte får upp. Jag blir orolig av dessa ljud! Det brukar försvinna när hon somnar in.
    Hon äter jättebra, kräks nästan ingenting, är inte förkyld. Jag håller henne upprätt efter varje amning så att hon ska kunna "rensa rören". Jag bär henne ganska mkt i sjal. Men ändå... Någon som känner igen sig? Snälla skriv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-17 20:04
    Hon är snart sju veckor, ska tilläggas och det har varit så här länge.

• Svar på tråden Baby med slem i halsen efter amning.
  • Dolphins

Min tjeja låter likadant som du beskriver och på BVC sa de att det antagligen var mjölk som åker upp och ner i halsen...

• Mimmimini

Tack för svar - vad sa de mer? Är det "farligt" liksom? Låter ju som att hon kämpar så mycket...

• lillamy30

Det som det också kan vara, som låter som om det är massor av slem är mjukt epiglottis. Det där locket som skall stänga luftrören så det inte kommer mat där. Det är inte något farlig, och det växer bort. Men det är alltid bra att kolla med BVC när man undrar något. Har de inget vettigt svar och man fortfarande är orolig tycker jag man kan fråga en läkare. Det brukar kännas bäst för mig i vart fall

• Dolphins

Nej är det mjölken som åker i halsen så var det ingen fara.
    Kolla med din Bvc vad dom säger.
    Lycka Till!

• Mimmimini

Tack för svar! Ja, jag tänkte höra med BVC/läkare, men man kan ju alltid börja med familjeliv! Man brukar ju kunna få väldig mycket info/erfarenheter här. Alltid lugnande att höra att man inte är ensam.

Någon mer med "slemmig" bebis?

• Chrizzy81

Ja, samma problem här. Min kille är lite över tre månader och har varit jätteslemmig och rosslig länge. Inte snuvig eller så för övigt. Kan det vara en långdragen förkylning som satt sig på lungorna?

• Mimmimini

Tror inte alls på förkylning för vår del i alla fall eftersom det inte är hela dygnet och det försvinner till stora delar när hon somnar in. Hörs mest när hon ligger ner på rygg. Låter din kille hela tiden? Är han hängig också?

• Chrizzy81

Nej, när han sover låter det ingenting. Men det är som värst när han vaknar på morgonen och som du säger, när han ligger ner. Han är väldigt slemmig i munnen efter att ha ätit. En kompis sa att det kan vara luftvägskatarr...

• leias

Jag hade samma problem, jag provade att använda koksaltlösning i näsan före varje måltid några dagar och då vart det mycket bättre.

• Strumpan08

Man kan ge dem någon tesked vanligt vatten efter amningen för att skölja ner det med också... Påstås funka även mot rossliga förkylda bebisar.

• leias

Ang koksaltlösningen fick jag tipset av en sjuksköterska när jag ringde och fråga

Svar på tråden Baby med slem i halsen efter amning.