• Anonym

Vad händer om man inte betalat tillbaka CSN-lånen på 25 år?

Vill de ha en klumpsumma av det som är kvar då? Hamnar man hos kronofogden annars?

Hur ska jag våga plugga när jag inte vet med 100% säkerhet att jag kommer hinna betala tillbaka allt på 25 år? Man vet ju inte hur livet blir.

• Svar på tråden Vad händer om man inte betalat tillbaka CSN-lånen på 25 år?
  • Elenas hasselbackspotatis 86

Jag kanske har fel, men jag tror att dom avskriver lånet när man blir pensionär?

Det är bara en ren chansning som jag har hört någon fågel viska om, så jag är abslout inte säker!

• Samsmamma
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-17 21:16:53 följande:
    Jag kanske har fel, men jag tror att dom avskriver lånet när man blir pensionär? Det är bara en ren chansning som jag har hört någon fågel viska om, så jag är abslout inte säker!
    de gjorde det förut tror jag men inte numera. Jag vet dock inte vad som händer. Man får ju inte välja hur mycket man ska betala per månad, det räknar de ut automatiskt från csn.
  • Anonym
    Elenas hasselbackspotatis 86 skrev 2009-09-17 21:16:53 följande:
    Jag kanske har fel, men jag tror att dom avskriver lånet när man blir pensionär?Det är bara en ren chansning som jag har hört någon fågel viska om, så jag är abslout inte säker!
    Ok! Men jag kommer vara 55 år kanske när det gått 25 år... Tänk om de kräver allt i en klumpsumma av det som är kvar? Hur ska man klara det?

Tittar på Lyxfällan nu och de hade ett lån på en båt och nu avkrävdes de 580 000 kronor i en klumpsumma för att amorteringstiden (heter det så?) gått ut.
  • Samsmamma
    Anonym skrev 2009-09-17 21:19:54 följande:
    Ok! Men jag kommer vara 55 år kanske när det gått 25 år... Tänk om de kräver allt i en klumpsumma av det som är kvar? Hur ska man klara det? Tittar på Lyxfällan nu och de hade ett lån på en båt och nu avkrävdes de 580 000 kronor i en klumpsumma för att amorteringstiden (heter det så?) gått ut.
    Jadu. Så kan det gå. Men inte många kommer upp i de summorna på studielån. Du kan ju välja att arbeta samtidigt för att försörja dig, så behöver du inte ta lån. Det är ju ett alternativ. Men har du tänkt leva ett normalt svenssonliv med jobb så ska du inte behöva oroa dig över lånet. Betala som du ska varje månad så är det egentligen inga stora pengar det handlar om, och tänk på att utbildningen ju faktiskt är värd mer än du lånar.
  • Anonym
    Samsmamma skrev 2009-09-17 21:22:54 följande:
    Jadu. Så kan det gå. Men inte många kommer upp i de summorna på studielån. Du kan ju välja att arbeta samtidigt för att försörja dig, så behöver du inte ta lån. Det är ju ett alternativ. Men har du tänkt leva ett normalt svenssonliv med jobb så ska du inte behöva oroa dig över lånet. Betala som du ska varje månad så är det egentligen inga stora pengar det handlar om, och tänk på att utbildningen ju faktiskt är värd mer än du lånar.
    Jag skulle aldrig orka jobba extra när jag pluggar, men tack för dina ord.
  • sakoline

Det är väl bara en tusing i månaden som ska in, det kan det ju vara värt när man fått ca 7000 i månaden :)
    Och klart du ska betala tillbaka lånet, om ingen betalar tillbaka det de lånar kommer vi ju inte ha råd att ha studielån till alla!

• Anonym
    sakoline skrev 2009-09-17 21:30:05 följande:
    Det är väl bara en tusing i månaden som ska in, det kan det ju vara värt när man fått ca 7000 i månaden :)Och klart du ska betala tillbaka lånet, om ingen betalar tillbaka det de lånar kommer vi ju inte ha råd att ha studielån till alla!
    Klart jag VILL betala tillbaka men tänk om det blir så att jag inte kan?? Tänk om jag sblir sjukskriven eller vad som helst, man vet ju inte vad som händer.

Min fråga är bara: om jag inte lyckats betala tillbaka allt inom 25 år, kommer de då kräva en klumpsumma?
  • Anonym

Har ni hört nån som hamnat hos kronofogden med studieskulder?

• Elenas hasselbackspotatis 86
    Anonym skrev 2009-09-17 21:35:25 följande:
    Har ni hört nån som hamnat hos kronofogden med studieskulder?
    Aldrig. Du kan la googla det?
Svar på tråden Vad händer om man inte betalat tillbaka CSN-lånen på 25 år?