• hellokitty1

luftrenare vid allergi

Hej jag undrar luftrenare. Någon som har? Fungerar de verkligen mot allergi?

• Svar på tråden luftrenare vid allergi
  • hellokitty1

Ingen som kan säga nåt? *puffar*

• Pappa G

Jag har ingen, men kan reflektera lite över din fråga ändå..

Om luftrenaren bygger på att luften ska passera genom ett filter, så drar den ju också upp mängder av luft som ska sugas in, och alltså inte är "renad"..

Dessutom lär det nog krävas väldigt täta byten av filter.

• Micke

Pappa G skrev 2009-09-19 11:56:06 följande:

Jag har ingen, men kan reflektera lite över din fråga ändå.. Om luftrenaren bygger på att luften ska passera genom ett filter, så drar den ju också upp mängder av luft som ska sugas in, och alltså inte är "renad".. Dessutom lär det nog krävas väldigt täta byten av filter.
    Luft rör sig iom att du rör dig i rummet, dessutom har du en ventilation som gör att luften byts ut.
    Så teorin att en luftrenare skulle förorena luften mer än den rengör ger jag inte mkt för

Speciellt täta byten krävs inte som jag har förstått det, utan ngn gång om året sägs räcka.

Astma och allergiförbundets rekommendation
    www.astmaoallergiforbundet.se/RekProdukter.aspx
  • KolleKa

Luftrenare med filter fungerar inte. Bygger på att all luft i rummet måste cirkulera genom renaren för att renas vilket är omöjligt. Isåfall ska man ha en luftrenare med uv-teknik som sönderdelar partiklarna. finns att köpa på www.purezone.se tex

• makamajo

Jag har luftrenare hemma för min sons pollenallergi och jag måste säga att det fungerar jätte bra! Luften blir frisk och hans rum blir pollenfritt. jag dammsuger filtret ett par gånger i veckan och byter filter 1 ggr i halvåret. 

Svar på tråden luftrenare vid allergi