• Sencha

Hur gör du din godaste varma choklad på "hel choklad"?

Alltså inte på kakao, utan på chokladkaka/fast choklad/vad man nu ska säga.

Vilken choklad?
    Vilka proportioner?
    Hur går du tillväga?

0401 & 0807
  • Svar på tråden Hur gör du din godaste varma choklad på "hel choklad"?
  • Googels

Jag bröt upp 70% choklad i bitar och la i mjölk och körde i micron en stund - det blev inte speciellt bra så försök inte det!

Tror det blir bäst om man smälter chokladen först och sedan häller i mjölk lite i taget så att det blandar sig ordentligt. Skulle nog testa att göra det så istället i micron igen eftersom det är enklare att smälta choklad så om man bara ska göra till sig själv än att smälta en liten mängd choklad över vattenbad. (I min mening...)

Tycker själv bäst om riktigt mörk choklad så skulle nog köra på 70% igen om jag gjorde det.

Inte så mycket bra råd kanske, mer hur man inte ska göra

• Angels Fall First
    Googels skrev 2009-09-17 23:15:24 följande:
    Jag bröt upp 70% choklad i bitar och la i mjölk och körde i micron en stund - det blev inte speciellt bra så försök inte det! Tror det blir bäst om man smälter chokladen först och sedan häller i mjölk lite i taget så att det blandar sig ordentligt. Skulle nog testa att göra det så istället i micron igen eftersom det är enklare att smälta choklad så om man bara ska göra till sig själv än att smälta en liten mängd choklad över vattenbad. (I min mening...) Tycker själv bäst om riktigt mörk choklad så skulle nog köra på 70% igen om jag gjorde det. Inte så mycket bra råd kanske, mer hur man inte ska göra
    Om man river chokladen med ett rivgärn först. Kokar mjölken och sen häller i det så smälter chokladen också bra  
    mina svenska bostäver kommer och går
Svar på tråden Hur gör du din godaste varma choklad på "hel choklad"?