• Vega

Nervös för dyk på babysim!

Min dotter är tre månader och vi har gått två gånger på babysim och det har funkat bra. Nästa gång vi ska dit ska vi dyka med våra bebisar (om man vill dvs, inget tvång). Jag vill ju jättegärna att hon ska bli vattenvan men jag är ändå så himla nervös för att doppa henne under vatten! Vet att hon kommer bli jätteledsen och det gör liksom lite ont i mig (hönsmamman som kommer fram).
    Någon som positiv erfarenhet av babysim som kan peppa mig?! Gärna även ni som haft barn som varit ledsna i början men att det sedan ändå gått bra.

• Svar på tråden Nervös för dyk på babysim!
  • Davidsmamma

Men oj, om du känner sådär så är det absolut inget ni ska göra. Målet med babysim är ju inte att barnet ska hamna under ytan, utan att det ska vara roligt, spännande och utvecklande. Vi går på babysim med vår 9 månaders, nästa gång vi ska dit, är vi inne på 5e gången av 8 och det är absolut inte aktuellt med dykning än. Låter himla tidigt måste jag säga, speciellt för en 3 månaders. Nej, om jag var du skulle jag vänta till ditt barn förstår vad som händer, annars blir det bara en obehaglig upplevelse- för er båda.

• DuBBeeL

Om du är lugn och ser glad och trygg ut så går det prima! Är du jättenervös och orolig så känner ditt barn det och då kan du nog, tyvärr, lika gärna låta bli att dyka. Då överför du signaler som att nu kommer det hända något jättefarligt och läskigt.
    Hur kommer det sig att du vet att hon kommer bli jätteledsen?
    Du kan också låta instruktören göra första dyket om du tycker det känns bättre.

• Jossa 79

Hur kan du veta att hon kommer bli ledsen?

Det värsta som kan hända är ju att hon blir ledsen. Man får nog prova på ett par dyk för att veta om det är något hon gillar eller inte.

Är hon rädd i övrigt när ni gör andra övningar?

Davidsmamma,
    vadå tidigt? Vi började med babysim när dottern var 4 månader och började dyka vid tredje tillfället. Helt perfekt timing, dottern förstod precis vad som skulle hända eftersom man ger en och samma signal till henne när man ska dyka.

• JAG är BÄST

Äääh, dom gillar det
    Var "stand in" mamma åt min syrras pojk på bebbe simmet
    (syrran fick en infektion å fick inte bada)

Du blåser bara dom i ansiktet å sedan trycker du ner under vattenytan å drar framåt. Då dom kommer upp så är dom hur glada som helst

• Jossa 79

Vi har inte fått lära oss att blåsa på ansiktet utan att helt enkelt säga "DYK" och sen lyfta lite upp innan man sänker dem under ytan.

JAG är BÄST skrev 2009-09-17 22:45:05 följande:

Äääh, dom gillar det Var "stand in" mamma åt min syrras pojk på bebbe simmet (syrran fick en infektion å fick inte bada) Du blåser bara dom i ansiktet å sedan trycker du ner under vattenytan å drar framåt. Då dom kommer upp så är dom hur glada som helst
  • Davidsmamma

Jossa 79 skrev 2009-09-17 22:43:59 följande:

Hur kan du veta att hon kommer bli ledsen? Det värsta som kan hända är ju att hon blir ledsen. Man får nog prova på ett par dyk för att veta om det är något hon gillar eller inte.Är hon rädd i övrigt när ni gör andra övningar?Davidsmamma, vadå tidigt? Vi började med babysim när dottern var 4 månader och började dyka vid tredje tillfället. Helt perfekt timing, dottern förstod precis vad som skulle hända eftersom man ger en och samma signal till henne när man ska dyka.
    Jag kan inte hålla med om det faktiskt. På vårt babysim dyker vi på barnens villkor, när de är redo och är väl förberedda. Det tror inte jag att man kan se eller vara efter bara 3 ggr. Jag tycker det är en himla strävan efter att barnet ska dyka, som att det är meningen med hela babysimmet. När det gäller barn och vatten tycker jag att man ska gå varsamt fram, för att inte skapa en moteffekt av det man vill uppnå. Ha roligt, lek och få barnet vant vid vatten först. Sen kan man ta nästa steg till dykningen- om barnet vill.
  • JAG är BÄST

Jossa 79 skrev 2009-09-17 22:48:32 följande:

Vi har inte fått lära oss att blåsa på ansiktet utan att helt enkelt säga "DYK" och sen lyfta lite upp innan man sänker dem under ytan.JAG är BÄST skrev 2009-09-17 22:45:05 följande:
    Med blås så "slår dom igen" strupen. Testa,,det är enkelt.
  • DuBBeeL

JAG är BÄST skrev 2009-09-17 22:52:09 följande:

Jossa 79 skrev 2009-09-17 22:48:32 följande:
    Med blås så "slår dom igen" strupen. Testa,,det är enkelt.
    Vi gjorde också så, och sa ALLTID samma sak innan, " E, nu dyker vi" - blås - dyk. (Han var 3 månader när vi började babysimma och dyka.)
  • Vega

Jag förstår ju självklart att jag måste vara positiv om jag ska göra det med henne, det är därför jag skriver här. Men att vara nervös och känna oro och skriva det här på familjeliv är ju inte detsamma som att visa det för barnet.

Jag vet att hon blir ledsen därför att jag känner henne. Hon har fått vatten i ansiktet ett par gånger innan och blivit ledsen, förra gången på babysim råkade jag ge henne ett par kallsupar och hon blev ledsen. Det plus att hon just nu är lite allmänt rädd för nya människor och nya situationer gör att jag med säkerhet vet att hon kommer bli ledsen.
    Och visst, det är det värsta som kan hända och det är inget världsproblem men tycker ändå det är lite jobbigt att på något sätt medvetet göra så att hon blir ledsen.
    I övrigt tycker hon nog att det är mysigt i bassängen, tuggar nöjt på sina händer eller sprattlar med hela kroppen!

• Jossa 79

Ja, vi dyker på barnens villkor på vårat babysim också. Min dotter var redo att dyka efter tre gånger. Hon älskade redan från första stund att vara i vattnet. Vi är nu inne på andra terminen och hon hoppar från kanten alldeles själv.
    Sen fanns det andra barn i vår grupp som inte var redo att dyka efter tre gånger, så visst är det individuellt, men min dotter var i alla fall redo efter "bara" tre gånger.

Davidsmamma skrev 2009-09-17 22:51:21 följande:
    Jossa 79 skrev 2009-09-17 22:43:59 följande: Jag kan inte hålla med om det faktiskt. På vårt babysim dyker vi på barnens villkor, när de är redo och är väl förberedda. Det tror inte jag att man kan se eller vara efter bara 3 ggr. Jag tycker det är en himla strävan efter att barnet ska dyka, som att det är meningen med hela babysimmet. När det gäller barn och vatten tycker jag att man ska gå varsamt fram, för att inte skapa en moteffekt av det man vill uppnå. Ha roligt, lek och få barnet vant vid vatten först. Sen kan man ta nästa steg till dykningen- om barnet vill.
Svar på tråden Nervös för dyk på babysim!