• Anonym

Ont i samband med avföring!

Jag vet att man ska fråga någon utbildad, men den här tiden på dygnet får man väl inte tag på någon. Eller är Sjukvårdsrådgivningen öppen dygnet runt?

Men i vilket fall så tänkte jag att någon här kanske haft liknnade besvär. Det började igår med att jag fick väldigt ont i magen. Långt ner i magen. När magontet så småningom blev bättre fick jag ont när jag bajsade. Nyss så var jag på toaletten och det gjorde så ont så att jag ville skrika rakt ut. Är det någon som känner igen detta? Vad kan det vara?

• Svar på tråden Ont i samband med avföring!
  • Anonym

Tarmsprickor. Känns som knivar, gissar jag? Kan ta en vecka innan det går över, ibland mer, för tarmen är känslig och måste hela tiden jobba.

Ta med något att läsa på toa... Ät sådant som mjukar upp avföringen. Laxerande kan ge gaser som trycker på så att det gör ännu ondare, så låt bli det om det inte är tokstopp och du måste.

Mina favoriter:

Paulunmüsli, eller Axa's motsvarighet (med valfri fil/yoghurt).
    INGET vitt bröd. Däremot begränsade mängder med bröd med hela korn.
    Morötter
    2-3 torkade aprikoser

Det räcker inte bara med en av de här sakerna, men försöker du äta något av dem, eller liknande mat under en dag, så lossnar det och då blir det lättare för tarmsprickorna att läka. Xyloproct ändtarms suppositer och kräm lindrar smärtan (Men supparna kan vara svårnerspolade när man poopat. Grunda med papper).

• MassiiMotoo

är du hård att du inte får ut något?

Kan vara att du har sprickor runt ändtarmen. De kan göra riktigt ont

• Anonym

Tack för era svar. Men det känns inte som att jag skulle vara förstoppad. Och sprickor... jag vet inte. Det gör mer ont liksom inuti...

• Anonym

Jag tycker det låter som gasbildning. Jag kan få det för jag är laktosintollerant, men man kan få det av olika orsaker. Först får man ofta ont i magen och sedan flyttar det sig ner i tarmen och man får ont inuti när man ska bajsa.

Om man får ont i magen brukar det hjälpa att lätta på trycket genom att prutta. Inte så charmigt men nödvändigt.

Anonym skrev 2009-09-17 23:42:51 följande:
    Tack för era svar. Men det känns inte som att jag skulle vara förstoppad. Och sprickor... jag vet inte. Det gör mer ont liksom inuti...
  • Anonym (..)

Kan du beskriva smärtan?

• Anonym

Anonym (..) skrev 2009-09-19 01:44:15 följande:

Kan du beskriva smärtan?
    Ja, jag kan försöka. Men det blir kanske lite äckligt :)
    Det gör ont när jag släpper gaser. Det gör ont när det kommer avföring. Inte när avföringen passerar öppningen, utan alldeles innan. Som om att det är något där innanför som gör ont. Det gör då väldigt ont. Sedan har jag lite ont hela tiden också, men det är inte så farligt att jag lider så mycket av det. Det känns mest när jag går.

Har du någon anning om vad det kan vara. Jag borde väl ringa sjukvårdsupplysningen, men det känns inte så roligt att prata om såna här saker i telefon.
  • Anonym (..)
    Anonym skrev 2009-09-19 15:56:49 följande:
    Anonym (..) skrev 2009-09-19 01:44:15 följande:
    Ja, jag kan försöka. Men det blir kanske lite äckligt :)Det gör ont när jag släpper gaser. Det gör ont när det kommer avföring. Inte när avföringen passerar öppningen, utan alldeles innan. Som om att det är något där innanför som gör ont. Det gör då väldigt ont. Sedan har jag lite ont hela tiden också, men det är inte så farligt att jag lider så mycket av det. Det känns mest när jag går. Har du någon anning om vad det kan vara. Jag borde väl ringa sjukvårdsupplysningen, men det känns inte så roligt att prata om såna här saker i telefon.
    Jag vet inte om jag har läst om tarmsprickor, men jag har läst om coloncancer och jag tycker definitivt att du ska ringa sjukvårdsupplysningen, men också besöka en läkare, eftersom det är sjuksköterskor som sitter och rådgiver. Jag läser själv till ssk och mitt råd är att tala med en läkare som vet bättre. Det kan vara svårt i vissa fall att sätta diagnos på något/någon man aldrig träffat.
    Hoppas det ordnar sig! :)
  • Anonym (ssk)

det kan vara gynekologiskt också...

• Anonym (lika)

Åhh, precis så har jag också! Jag har haft det sen sista förlossningen (6 mån) och trodde det var hemmorojder... Men det är det inte då alltså? Cancer? Usch, det låter ju inte alls kul...
    En sak som underlättar, för mig i alla fall, är att stå upp så länge det bara går, eller att hålla ihop skinkorna lite när man väl sitter, fattar du?

Nu när jag läser vad ni skriver inser jag att jag kanske borde kontakta läkare men precis som ts så tycker jag att det är såå pinsamt...

Lycka till, hoppas det går över!

• Anonym (lika)

Jag blöder också när jag bajsar...

• Anonym (lika)

Dessutom svider det som fan när det kommer urin på... Någon kunnig som tror sig veta nåt?

• Anonym (..)

Anonym (lika) skrev 2009-09-19 21:54:14 följande:

Dessutom svider det som fan när det kommer urin på... Någon kunnig som tror sig veta nåt?
    Om du blöder från tarmen så tycker jag du verkligen ska få det undersökt ifall att, men kommer blodet från analen pga att du har torkat dig för hårt, så att huden har gått i sönder så är det nog ingen fara.
  • Anonym (lika)

Anonym (..) skrev 2009-09-20 12:14:57 följande:

Anonym (lika) skrev 2009-09-19 21:54:14 följande:
    Om du blöder från tarmen så tycker jag du verkligen ska få det undersökt ifall att, men kommer blodet från analen pga att du har torkat dig för hårt, så att huden har gått i sönder så är det nog ingen fara.
    Blodet kommer för att jag "går sönder" när jag bajsar. Vet bara inte vad det är som går sönder...
  • Venla

hemorrojder kan kännas precis som du beskriver. Så är det för mig. När det är som värst så har de tagit bort dem, men oftast fungerar en sorts kortisonsupp.

• Anonym

hemorojder eller sprickor, köp xyloproctsuppar, det hjälper!

• Venla

gå till en gynekolog så att de kan kolla dig ordentligt och kanske ge något extra bra!

Svar på tråden Ont i samband med avföring!