• Sevgili

ÄD i Riga. Är 42 år - Egentligen vill inte min sambo ha barn

Jag har velat ha barn sedan jag var liten. Äntligen vid 40 års ålder hittar jag en partner. Innan dess har jag varit i princip singel. Han har redan två barn på 17 och 20 år. Jag vill också ha barn. Han vill egentligen inte ha barn. Däremot har han gått med på att vi ska göra en äggdonation med hans spermier. Jag bekostar allt och han kommer att vara lyxpappa, dvs jag har ansvaret under de tre första åren med alla blöjbyten, etc. Jag har erbjudit honom att jag kan köpa spermier så att han inte ska känna sig tvungen på något sätt alls att vara med.

Mina ägg fungerar inte eftersom jag har nästan inga eller väldigt få ägg. Jag har åkt till Riga och träffat Violeta Fodina på Avaclinicken. Första ÄG besök. De var toppen och roligt.

Nu skulle jag vilja veta allt om allt om äggdonation.

Hur stor är sannolikheten att barnet är friskt?
    Vad behöver jag tänka på / inte tänka på att äta, göra, planera etc med tanke på att det är en ÄD jag ska gå igenom.
    Hur stor är sannolikheten att barnet är lik mig?
    Varför har vissa kvinnor med ÄG startat förlossningen redan vid 37:e veckan?
    När kan man luta sig tillbaks vid ÄG att missfallsrisken är väldigt liten?
    Hur många försök gör kvinnor med ÄG i snitt?
    Ska man ta in ett eller två embryon? Jag vill inte ha tvillingar.

• Svar på tråden ÄD i Riga. Är 42 år - Egentligen vill inte min sambo ha barn
  • Rödhåriga tjejen

Ang vad du skall tänka på så skulle jag rekommendera att du inte har så mycket annat inplanerat i kalendern undersjälva ÄD-behandlingen. Jag har i alla fall blivit väldigt trött av alla hormoner och själva anspänningen. Det gäller att vila och sova så mycket man behöver. Sen är det ju inte fel att äta ordentligt, dvs inte slarva med maten.

Sätter du in två embryon finns ju chansen/risken (beroende på hur man ser det ) till tvillingar. Så vill du inte ha tvillingar så skulle jag rekommendera att du endast sätter in ett.

• tandmaja

Sannolikheten att barnet blir likt dig genetiskt är väldigt liten då du ju inte bidrar med några gener alls. Däremot kommer du ju påverka barnet när han/hon blir större vilket gör att han/hon kan bli lik dig men egenskaper och utseende kan du aldrig påverka.

Om din man "ställer upp" så är ju chansen stor att barnet blir likt honom till viss del och att man därför känner igen egenskaper osv. Kanske är bättre än helt okänd pappa också om du har chansen att välja?

• Bette
    tandmaja skrev 2009-09-29 08:45:36 följande:
    Sannolikheten att barnet blir likt dig genetiskt är väldigt liten då du ju inte bidrar med några gener alls. Däremot kommer du ju påverka barnet när han/hon blir större vilket gör att han/hon kan bli lik dig men egenskaper och utseende kan du aldrig påverka. Om din man "ställer upp" så är ju chansen stor att barnet blir likt honom till viss del och att man därför känner igen egenskaper osv. Kanske är bättre än helt okänd pappa också om du har chansen att välja?
    Du har rätt så fel om jag får säga så, det finns något som heter epigenitik, det är den som bär på barnet som bestämmer vilka gener som skall framträdas och hur dessa skall framträdas, den personens gener har stor inverkan på hur barnet blir. Läs på mer om detta, det är mycket intressant.

Bette
  • tandmaja

Jag har läst rätt mycket genetik då jag pluggade nästan 8 terminer på läkarlinjen och jag vet att det finns något som heter så men är VÄLDIGT omdiskuterat och det är väldigt många seriösa forskare som inte tror ett endaste dugg på det, de allra flesta faktiskt so mförkastar det helt!

Jag tror också det är nonsens, gener och DNA ärvs från mamman och pappan, 50 % från vardera.
    Jag tror det är farligt att börja laborera med vetenskap och fakta för att man så gärna vill...Hur skulle den som bär på barnet ,den männsikans DNA kod kunna överföras till barnet ??? Den genetiska koden överförs ju inte genom blodet!

Mig skulle det dock inte spela den minsta roll.jag skulle vara överlycklig för det barn jag får, men om man tror att barnet ska bli lik en själv så är det nog lätt att bli besviken!
    Har flera kompisar som fått ÄD-barn och flera är slående lika pappan men det finns hos samtliga saker föräldrarna inte känner igen och det kommer väl från mamman då hon ju faktiskt bidrar till halva ungen!

• Bette
    tandmaja skrev 2009-09-29 15:02:03 följande:
    Jag har läst rätt mycket genetik då jag pluggade nästan 8 terminer på läkarlinjen och jag vet att det finns något som heter så men är VÄLDIGT omdiskuterat och det är väldigt många seriösa forskare som inte tror ett endaste dugg på det, de allra flesta faktiskt so mförkastar det helt! Jag tror också det är nonsens, gener och DNA ärvs från mamman och pappan, 50 % från vardera. Jag tror det är farligt att börja laborera med vetenskap och fakta för att man så gärna vill...Hur skulle den som bär på barnet ,den männsikans DNA kod kunna överföras till barnet ??? Den genetiska koden överförs ju inte genom blodet! Mig skulle det dock inte spela den minsta roll.jag skulle vara överlycklig för det barn jag får, men om man tror att barnet ska bli lik en själv så är det nog lätt att bli besviken! Har flera kompisar som fått ÄD-barn och flera är slående lika pappan men det finns hos samtliga saker föräldrarna inte känner igen och det kommer väl från mamman då hon ju faktiskt bidrar till halva ungen!
    Jo fast det handlar om att den som bär barnet dens gener påverkar vilka gener som ska framträdas hos barnet. Det här är mycket ny forskning. Mycket forskning från USA. Även om du läst nästan hela läkarlinjen så är du inte forskare.

Jag har träffat en genetiker som berättade om det här och jag tror inte att en professor som forskar kan ha så mycket fel faktiskt.

Bette
  • Bette

Ta det lugnt hela veckan efter ET, det behöver man. Förlossningen kan starta tidigare hos alla, man får dock bara gå en vecka över tiden. Sätt in två embryon det ökar chansen för graviditet.

Jag får min lilla kille i början på dec, jag satte då tillbaka två embryon.

Bette

BF 6/12, det blir en pojke, så mysigt.
  • tandmaja

Självklart är jag inte forskare men jag vet rätt mycket omgenetik och jag vet att en profssors uppfattning inte styr hela genetikforkningen och de allra flesta forskare anser att genuppsättning ärvs och ej kan påverkas på det sätt du beskriver.

Det kanske är för att jag pluggat just medicin som gör att man granskar rapporter osv. på ett helt annat sätt, men alla är ju olika och man tror det man vill tro. Jag väljer att tro på det som är den gängse uppfattningen inom medicinen. Något annat tycker jag är lite naivt, men det är ju återigen vad jag tycker.

• tandmaja

Man har i flera svenska undersökningar kunnat visa att insättningar efter 2003 (då rekommendationer om återförande av bara ett embryo kom) kunnat visa att man minskat tvillinggraviditeter med många % samtidigt som man INTE minskat chansen till graviditet så därför ska du absolut inte sätta in två embryon om du inte vill ha tvillingar . Denna studie finsn att läsa på bla svenska IVF-klinikens hemsida (Falun ,Umeå osv. kan inte adressen men googla)

Dessutom finns det forskning som visar att man kan riskera att ett dåligt embryo som inte fäster drar med sig det andra...Denan forskning är dock ny och omdiskuterad medan det jag skrivit ovan är statiskt bevisat!

Mitt råd till dig TS är att läsa på mycket innan, kolla olika kanlaer osv. så att du känner dig säker på vad som är bäst för dig när du väl kommer till insättning.

Lycka till :)

• Bette
    tandmaja skrev 2009-09-29 15:35:21 följande:
    Självklart är jag inte forskare men jag vet rätt mycket omgenetik och jag vet att en profssors uppfattning inte styr hela genetikforkningen och de allra flesta forskare anser att genuppsättning ärvs och ej kan påverkas på det sätt du beskriver. Det kanske är för att jag pluggat just medicin som gör att man granskar rapporter osv. på ett helt annat sätt, men alla är ju olika och man tror det man vill tro. Jag väljer att tro på det som är den gängse uppfattningen inom medicinen. Något annat tycker jag är lite naivt, men det är ju återigen vad jag tycker.
    Jag är sjuksköterska och granskar också forskning på ett konstruktivt sätt, men denna forskning är ju som sagt ganska ny.

Bette
  • tandmaja

Nu

Bette skrev 2009-09-29 12:17:59 följande:
    [citat]
    Du har rätt så fel om jag får säga så, det finns något som heter epigenitik, det är den som bär på barnet som bestämmer vilka gener som skall framträdas och hur dessa skall framträdas.

Om du nu granskar forkning på ett vetenskapligt och konstruktivt sätt tycker jag det är väldigt märkligt (och naivt ) att du går ut och säger att "du har fel" när jag redovisar vad i stort sett 100% av vedertagen uppfattning inom medicin och forskning!! Och detta för att du diskuterat med EN professor?! Har du någon källhänvisning till hans forskning så vore det väldigt intressant.

Här förstår man verkligen att sköterskeutbildningen är en omvårdnadsutbildning och inte en vetenskaplig utbildning men jag fattar inte varför man ska tjafsa om det. DET är också en vedertagen sanning om utbildningen.Tyck vad du vill men säg inte åt andra männsikor att det ÄR så, utan att ha något annat stöd en en diskussion med EN forskare(kraftigt underrepresentrad m a o ) när alla andra inom medicinen anser att hälften av generena kommer från mamman och hälften från pappan oc h detta kan inte påverkas genom blodet

Jag tycker det är väldigt bra och intressant med ny forskning men så länge den bedrivs på just forskningsstadiet utan publicitet och undersökningar är det just forskning och det går inte att hänvisa till som sanning och att allt annat är fel!
    Ska man berätta om sådan forskning måste man också säga till människor exakt vad det är - något som DU och din professor tror på men inte resten av den vetenskapliga världen, ännu. De tär inte riktigt så du gör när du går in och säger att jag har fel i citatet ovan!!!

Förhoppningsvis kommer publiciterad forskning som stödjer det du säger längre fram.Det vore onekligen väldigt intressant om man kunde påverka DNA på det sättet (med tanke på bekämpning av ärftliga sjukdomar ,inte överföra gener via blodet vid äggdonation. Mig veterligen har det inte gjorts någon forskning alls just på kvinnor som fått andra kvinnors ägg implanterade ??)

Epigenetik är just forskning om ärftlig cancer och hur DNAspiralen och genomet kan öppnas /stängas av olika påverkan=försöka påverka nedärvning av viss ärftlig cancer.
Svar på tråden ÄD i Riga. Är 42 år - Egentligen vill inte min sambo ha barn