• ugly betty

Hur mycket förarbete krävs för täcktapeter?

Hejsan!
    Jag ska måla om ett rum som just nu har väldigt dåliga tapeter, det är slitet av tid och barnhänder..

Jag har i alla fall laddat upp med täcktapet från Flügger men har fått lite olika bud om hur mycket förarbete som krävs? En del säger att jag måste spackla allt noggrant innan för att få gott resultat och en del att jag inte behöver göra något alls. Jag vill ju ha ett fint resultat så klart, men hur mycket arbete krävs det?

Hoppas på lite svar om era erfarenheter...

Tack så länge!

• Svar på tråden Hur mycket förarbete krävs för täcktapeter?
  • jini

hej vi gjorde inte mycket alls vi tog bort de största ojämnheterna sen smackade vi bara upp det syns inget igenom tyckte det var jätte smidigt men dyrt=)

lycka till=)

• ugly betty

Oj, det låter ju jättesmidigt..! SÅ ni spacklade inte mycket och så då? Känns ju som att syftet med tapeten försvinner lite om man putsar och filar väggarna innan...

Var de jobbiga att arbeta med, förstått att de är väldigt styva eftersom de är tjockare än vanliga tapeter?

• Mamsis

Om du menar Easy cover som ska ta bort ojämnheter så SKA man inte behöva göra nått innan, men det rekommenderas att större ojämnheter spacklas. Är det skillnad på vad var det? 5 mm eller mer eller om det var 10 mm eller mer kommer jag inte ihåg men då kan det behövas lite spackling först.

• ugly betty

Oki,

ja det här är Flügger färgs egna.. vet inte alls vad det skiljer mellan fabrikaten.
    Jag kommer kanske spackla lite där lös tapet är borttagen, men sen vill jag bara smacka upp dem på väggarna..=)

Tack för era inlägg!

• Mamsis

Är det bara något tapetlager som är borta så behövs inte det. jag hade upp till 5 tapetlager borta lite fläckvis och jag har inte spacklat

• Fille Fjonkan

Jag har märkt att renoveringstapeter är utmärkta för att dölja håligheter i väggen, t ex bitvis bortriven tapet och skruvhål. Men minsta utbuktning i underlaget syns igenom.

Vi har använt Easy Cover i 2 rum. Det är smidigt att lägga hela rullen på golvet nedanför väggen där den ska sitta. Och sedan dra ut och upp tapeten mot taket (efter att man slaskat på rikligt med lim på väggen förstås) och sist skära av den i nederkant.

• ugly betty

Jag visste väl att jag skulle få en massa bra tips här...

Filade ni ner gamla tapetskarvar, eller fick de vara kvar?

• Fille Fjonkan

ugly betty skrev 2009-09-19 13:34:00 följande:

Jag visste väl att jag skulle få en massa bra tips här... Filade ni ner gamla tapetskarvar, eller fick de vara kvar?
    Vi skrapade bort de gamla tapeterna helt (eller i salla fall så gott det gick). Men det var för att det var sammetsmedaljongtapeter. Vi vågade inte chansa på att något skulle fästa på dem.
  • Mamsis

Jag gjorde inget alls åt skarvarna. Och den som tapetserat innan var minst sagt generös med att skarva haha, på vissa ställen var det skarvar på 2 cm

• ugly betty

Det här är släta, tapeter. En riktigt 90-talsklassiker, en rostfärgad, svampmålad Borås-tapet... Ut ska den!

Svar på tråden Hur mycket förarbete krävs för täcktapeter?