• lenas funderingar

Någon fritidspedagog/fritidsledare

Är det någon här som arbetar som fritidspedagog/fritidsledare...

Vad är det är skillnad på fritidspedagog och fritidsledare?
    Var har du utbildat dig?
    Hur länge har du jobbat och vad har du för lön?
    Finns det KY till detta? Distans?
    Hur jobbar du vilka dagar o tider?
    Hur gammla barn jobbar man med på fritidshem?
    Kan man jobba på andra ställen typ ungdomsgård o kanske nåt mer?
    Kan man söka samma jobb som social pedagog?
    Konkurrerar man med förskolelärare om jobben el är detta två yrken som inte söker sig till samma alltså förskolelärare till skola och fritidspedagog till fritidshem?
    Hur ser arbetsmarknaden ut i framtiden?
    Vad tycker du om ditt jobb allmänt?
    Många frågor hoppas nån har tid :)

• Svar på tråden Någon fritidspedagog/fritidsledare
  • aprilsill

Finns knappast någon KY utbildning. Det är en universitetsutbildning. Fritidspedagog blir du genom att söka till lärarutbildningen, med inriktning fritidshem. Om man jobbar heltid jobbar man måndag-fredag. Barnen är då mellan 6 till ca 11 år. Alla kanske inte är på samma avdelning dock.
    Förskollärare och fritidspedagoger söker sig bara till samma jobb vid nödfall, har ju olika lärarinriktningar.
    Jag är dock inte fritidspedagog.

• gladloser

Jag arbetar som fritidsledare på en högstadie skola. Min tjänst är uppdelad 50% grundskola 6-9 och 50% på särskolans fritids. För att bli fritidsledare går man på folkhögskola i 2år men som har högskolepoäng.

Jag är inne på mitt 4:e år som fritidsledare och har en lön på 21900 kr i månaden innan skatt. Jag utbildade mig i Värnamo dit jag flyttade för att läsa men linjen finns på många ställen i Sverige.

Skillnaden mellan fritidspedagog och fritidsledare är att fritidspedagoger jobbar med mindre barn, förskola,låg-mellanstadiet medans fritidsledare jobbar med äldre ungdomar från högstadiet till gymnasiet eller på fritidsgårdar. Det finns många ställen man kan jobba på som fritidsledare, skola,fritidsgård,i vissa kommuner har de fritidsledare som jobbar med pensionärer att aktivera deras fritd, på ridskolor,skidorter. Ja det finns många ställen gäller bara att hitta dem.

Jag jobbar mån-freda mellan ca 8-17, varier lite då man kanske ibland har någon stägning på fritidset.

Jag älskar mitt jobb faktiskt, ena delen av mitt jobb mer än de andra. Ingen dag är den andra lik och finnas som en bra vuxen för ungdomar är super härligt. Sen finns de ju tillfällen då man önskar att man gjorde något annat men så är det nog överallt.

Fråga mer om du vill...=)

• gullunge80

Jag är både fritidsledare och fritidspedagog! Eller snart i alla fall . Jag läste till fritidsledare för några år sedan men det var trögt på jobbfronten då många fritidsgårdar lades ner (och gör fortfarande) så jag utbildar mig nu till lärare med inriktning mot fritidshem (fritidspedagog). Sen börjar fritidsledarutbildningen försvinna på många platser i Sverige, tex så är min gamla utbildning nerlagd.

Mitt val att läsa nu känns som det rätta för mig, att arbeta som fritidspedagog trivs jag mycket bättre med. (Arbetade som det några år innan jag började plugga igen). Som fritidspedagog kan man ha barn från 6-16 år (finns de pedagoger som arbetar på gymnasiet också) och arbetstiderna brukar vara mellan 6- 18 (inte i streck dock ). Och man är inte bara på fritidshemmet utan man är även inne i klassrummet och jobbar. Som fritidsledare kan det bli mycket kvällar om man arbetar på fritidsgård, eller väldigt sena kvällar om man får gå på stan och jobba (tex vid festivaler och dylikt).

Förskollärare och fritidspedagoger är två olika yrken: Förskollärare arbetar på förskola eller har en förskoleklass på en skola (6-åringar). Fritidspedagogerna kommer det att bli brist på, så det är ett yrke att satsa på.

Hoppas detta hjälpte något!

• lenas funderingar
    aprilsill skrev 2009-09-18 07:57:33 följande:
    Finns knappast någon KY utbildning. Det är en universitetsutbildning. Fritidspedagog blir du genom att söka till lärarutbildningen, med inriktning fritidshem. Om man jobbar heltid jobbar man måndag-fredag. Barnen är då mellan 6 till ca 11 år. Alla kanske inte är på samma avdelning dock. Förskollärare och fritidspedagoger söker sig bara till samma jobb vid nödfall, har ju olika lärarinriktningar.Jag är dock inte fritidspedagog.
    Tack för ditt svar. Vet du vilka högskolor som har inriktning mot fritidshem? Tänkte om det finns någon i västmanlands län/örebro/uppsala
  • lenas funderingar
    gladloser skrev 2009-09-18 08:17:27 följande:
    Jag arbetar som fritidsledare på en högstadie skola. Min tjänst är uppdelad 50% grundskola 6-9 och 50% på särskolans fritids. För att bli fritidsledare går man på folkhögskola i 2år men som har högskolepoäng. Jag är inne på mitt 4:e år som fritidsledare och har en lön på 21900 kr i månaden innan skatt. Jag utbildade mig i Värnamo dit jag flyttade för att läsa men linjen finns på många ställen i Sverige. Skillnaden mellan fritidspedagog och fritidsledare är att fritidspedagoger jobbar med mindre barn, förskola,låg-mellanstadiet medans fritidsledare jobbar med äldre ungdomar från högstadiet till gymnasiet eller på fritidsgårdar. Det finns många ställen man kan jobba på som fritidsledare, skola,fritidsgård,i vissa kommuner har de fritidsledare som jobbar med pensionärer att aktivera deras fritd, på ridskolor,skidorter. Ja det finns många ställen gäller bara att hitta dem. Jag jobbar mån-freda mellan ca 8-17, varier lite då man kanske ibland har någon stägning på fritidset. Jag älskar mitt jobb faktiskt, ena delen av mitt jobb mer än de andra. Ingen dag är den andra lik och finnas som en bra vuxen för ungdomar är super härligt. Sen finns de ju tillfällen då man önskar att man gjorde något annat men så är det nog överallt.Fråga mer om du vill...=)

Tack för svaret..Passar på med lite mer frågor medan jag är igång :)
    Vad tyckte du om din utbildning vad läser man för ämnen som exempel? Ingick det praktik?
    Jobbar du i en mindre stad el. större stad? Vad anser du om din lön känns den okej?
    Vad tycker du är det sämsta/bästa med jobbet?
    Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?
    Vet du hur det funkar med LAS? För fritids o ungdomsgårdar är väl kommunala måste man då ha sina drygt 700 las dagar för att få en fast tjänst som inom vården? Eller kan man söka o få fast jobb direkt eftr utbildningen?
    Jag har sett i en del jobb annonser att det står fritidspedagog el social pedagog som krav på utbildning är dessa utbildningar lite lika alltså?
  • lenas funderingar
    gullunge80 skrev 2009-09-18 08:32:08 följande:
    Jag är både fritidsledare och fritidspedagog! Eller snart i alla fall . Jag läste till fritidsledare för några år sedan men det var trögt på jobbfronten då många fritidsgårdar lades ner (och gör fortfarande) så jag utbildar mig nu till lärare med inriktning mot fritidshem (fritidspedagog). Sen börjar fritidsledarutbildningen försvinna på många platser i Sverige, tex så är min gamla utbildning nerlagd.Mitt val att läsa nu känns som det rätta för mig, att arbeta som fritidspedagog trivs jag mycket bättre med. (Arbetade som det några år innan jag började plugga igen). Som fritidspedagog kan man ha barn från 6-16 år (finns de pedagoger som arbetar på gymnasiet också) och arbetstiderna brukar vara mellan 6- 18 (inte i streck dock ). Och man är inte bara på fritidshemmet utan man är även inne i klassrummet och jobbar. Som fritidsledare kan det bli mycket kvällar om man arbetar på fritidsgård, eller väldigt sena kvällar om man får gå på stan och jobba (tex vid festivaler och dylikt).Förskollärare och fritidspedagoger är två olika yrken: Förskollärare arbetar på förskola eller har en förskoleklass på en skola (6-åringar). Fritidspedagogerna kommer det att bli brist på, så det är ett yrke att satsa på.Hoppas detta hjälpte något!
    Tack för svaret. Vart läser du till fritidspedagog? Hur lång är den utbildningen? Vad krävs för behörighet för att komma in o vet du ungefär vad snittet ligger på?
    Ligger det lönemässigt i samma nivå när man är klar som en förskolelärare?
    Vad läser du för ämnen, mkt pedagogik förstår jag, är det svårt tycker du?
    Ingår det någon praktik? Jag har läst att det är en bra arbetsmarknad för förskolelärare men inte så mkt om arbetsmarknanden för fritidspedagogerna, så det är ju bra då att det kommer bli brist på dessa med. Känns som det finns mer jobb som förskolelärare för det finns väl mer förskolor än frtids o ungdomsgårdar oftast el? Kan man vidareutbilda sig inom detta yrke o isåfall inom vad?
  • aprilsill

lenas funderingar skrev 2009-09-18 12:14:36 följande:

Kommer tyvärr från de norra delarna av landet så jag har inte koll på det. Vet bara att det iaf finns i Umeå.
  • aprilsill

lenas funderingar skrev 2009-09-18 12:22:53 följande:

Tack för svaret. Vart läser du till fritidspedagog? Hur lång är den utbildningen? Vad krävs för behörighet för att komma in o vet du ungefär vad snittet ligger på?Ligger det lönemässigt i samma nivå när man är klar som en förskolelärare?Vad läser du för ämnen, mkt pedagogik förstår jag, är det svårt tycker du?Ingår det någon praktik? Jag har läst att det är en bra arbetsmarknad för förskolelärare men inte så mkt om arbetsmarknanden för fritidspedagogerna, så det är ju bra då att det kommer bli brist på dessa med. Känns som det finns mer jobb som förskolelärare för det finns väl mer förskolor än frtids o ungdomsgårdar oftast el? Kan man vidareutbilda sig inom detta yrke o isåfall inom vad?
    Det är ca 15 veckors praktik genom utbildningen.
  • gladloser

Tack för svaret..Passar på med lite mer frågor medan jag är igång :)
    Vad tyckte du om din utbildning vad läser man för ämnen som exempel? Ingick det praktik?
    Jobbar du i en mindre stad el. större stad? Vad anser du om din lön känns den okej?
    Vad tycker du är det sämsta/bästa med jobbet?
    Hur kan en vanlig arbetsdag se ut?
    Vet du hur det funkar med LAS? För fritids o ungdomsgårdar är väl kommunala måste man då ha sina drygt 700 las dagar för att få en fast tjänst som inom vården? Eller kan man söka o få fast jobb direkt eftr utbildningen?
    Jag har sett i en del jobb annonser att det står fritidspedagog el social pedagog som krav på utbildning är dessa utbildningar lite lika alltså?

jag läste min utbildning på värnamo folkhögskola och i den utbildningen ingår det 12 veckors praktik i form av 3v första året, 4 +5veckor andra året. Jag jobbar i värnamo som e en ganska liten stad faktiskt. Lönen är bland de bästa i landet för denna yrkeskategori. Bäst är att jobba med människor,ungdomar, ingen dag e den andra lik nackdelen är att ungdomar inte alltid kan skilja på jobb och vad som är mitt privatliv. Jag fick fast anställning ett år efter utbildningen. Hoppas du får svar på dina frågor...=)

• aerial

Jag är utbildad fritidspedagog. Jobbar i en mindre kommun, har 21000:- i lön och då är jag relativt nyexad så jag tycker jag har bra lön. Jag trivs jättebra med jobbet, det känns verkligen som om jag valt rätt. Jag går bara på vikariat nu men jag har flera kurskamrater som fick fast tjänst direkt efter examen utan att ha några LAS-dagar så det går. Fast det kanske är olika från kommun till kommun.

Svar på tråden Någon fritidspedagog/fritidsledare