• lenas funderingar

Någon fritidspedagog/fritidsledare

Är det någon här som arbetar som fritidspedagog/fritidsledare...

Vad är det är skillnad på fritidspedagog och fritidsledare?
    Var har du utbildat dig?
    Hur länge har du jobbat och vad har du för lön?
    Finns det KY till detta? Distans?
    Hur jobbar du vilka dagar o tider?
    Hur gammla barn jobbar man med på fritidshem?
    Kan man jobba på andra ställen typ ungdomsgård o kanske nåt mer?
    Kan man söka samma jobb som social pedagog?
    Konkurrerar man med förskolelärare om jobben el är detta två yrken som inte söker sig till samma alltså förskolelärare till skola och fritidspedagog till fritidshem?
    Hur ser arbetsmarknaden ut i framtiden?
    Vad tycker du om ditt jobb allmänt?
    Många frågor hoppas nån har tid :)

• Svar på tråden Någon fritidspedagog/fritidsledare
  • aprilsill

Finns knappast någon KY utbildning. Det är en universitetsutbildning. Fritidspedagog blir du genom att söka till lärarutbildningen, med inriktning fritidshem. Om man jobbar heltid jobbar man måndag-fredag. Barnen är då mellan 6 till ca 11 år. Alla kanske inte är på samma avdelning dock.
    Förskollärare och fritidspedagoger söker sig bara till samma jobb vid nödfall, har ju olika lärarinriktningar.
    Jag är dock inte fritidspedagog.

• gladloser

Jag arbetar som fritidsledare på en högstadie skola. Min tjänst är uppdelad 50% grundskola 6-9 och 50% på särskolans fritids. För att bli fritidsledare går man på folkhögskola i 2år men som har högskolepoäng.

Jag är inne på mitt 4:e år som fritidsledare och har en lön på 21900 kr i månaden innan skatt. Jag utbildade mig i Värnamo dit jag flyttade för att läsa men linjen finns på många ställen i Sverige.