gullunge80 skrev 2009-09-18 08:32:08 följande:
Jag är både fritidsledare och fritidspedagog! Eller snart i alla fall . Jag läste till fritidsledare för några år sedan men det var trögt på jobbfronten då många fritidsgårdar lades ner (och gör fortfarande) så jag utbildar mig nu till lärare med inriktning mot fritidshem (fritidspedagog). Sen börjar fritidsledarutbildningen försvinna på många platser i Sverige, tex så är min gamla utbildning nerlagd.Mitt val att läsa nu känns som det rätta för mig, att arbeta som fritidspedagog trivs jag mycket bättre med. (Arbetade som det några år innan jag började plugga igen). Som fritidspedagog kan man ha barn från 6-16 år (finns de pedagoger som arbetar på gymnasiet också) och arbetstiderna brukar vara mellan 6- 18 (inte i streck dock ). Och man är inte bara på fritidshemmet utan man är även inne i klassrummet och jobbar. Som fritidsledare kan det bli mycket kvällar om man arbetar på fritidsgård, eller väldigt sena kvällar om man får gå på stan och jobba (tex vid festivaler och dylikt).Förskollärare och fritidspedagoger är två olika yrken: Förskollärare arbetar på förskola eller har en förskoleklass på en skola (6-åringar). Fritidspedagogerna kommer det att bli brist på, så det är ett yrke att satsa på.Hoppas detta hjälpte något!
Tack för svaret. Vart läser du till fritidspedagog? Hur lång är den utbildningen? Vad krävs för behörighet för att komma in o vet du ungefär vad snittet ligger på?
Ligger det lönemässigt i samma nivå när man är klar som en förskolelärare?
Vad läser du för ämnen, mkt pedagogik förstår jag, är det svårt tycker du?
Ingår det någon praktik? Jag har läst att det är en bra arbetsmarknad för förskolelärare men inte så mkt om arbetsmarknanden för fritidspedagogerna, så det är ju bra då att det kommer bli brist på dessa med. Känns som det finns mer jobb som förskolelärare för det finns väl mer förskolor än frtids o ungdomsgårdar oftast el? Kan man vidareutbilda sig inom detta yrke o isåfall inom vad?