• Ms M

Tips på middag-tråd!!!!!!!

Kan vi inte skapa en tråd där vi skriver ut goda recept på enkel och även anvancerade maträtter???

Måste säga att min fantasi tryter numera. Så kan vi inte hjälpas åt med olika recept av alla slags middagar, såser, grytor o allt annat. Även bak av bröd och sådant gott. Gärna mat från grunden så man slipper fabrikat.. Jag har för vana att an vända mig för mkt av det och vill äta sund mat nu, främst för min dotters skull.

Vet ni vad jag saknar som min mamma alltid gjorde när jag var liten? Sån a här skinkstekar med potatis, gelè och brunsås. Men jag vet inte hur man gör sådan stek faktiskt..

Kom igen, nu hjälps vi åt :)))

• Svar på tråden Tips på middag-tråd!!!!!!!
  • Ms M

Jag kan börja med en maträtt som är så god, som svärmor har lärt mig ;) Bosnisk moussaka!

Skala och skiva potatis, bryn köttfärs med lök i. Jag saltar, pepprar och har Vegeta i färsen (vegetarisk grönsakskrydda, finns på Ö&B)

Läger lite potatis i en form, sen färsen och sist resten av potatisen över så den täcker färsen. In i ugnen på 200 grader ca 40-45 min och sen gör jag en äggstanning på ca 1 ägg och 2-3 dl mjölk (beroende på hur stor formen är), saltar o pepprar den, häller över moussakan och sen in i ugnen ytterligare ca 30 min till.

Tiden i ugnen kan variera helt, känn på potatisen om dom e mjuka. Sambon gillar när översta lagret är knaprigt så vi har den inne lite längre.

Servera med sallad och bröd till. Smaskens :)

• nano

Trevlig tråd. Jag lägger in ett litet mattips bara för stunden:

När man gör pannkakor så riv i morötter eller andra grönsaker, blir mer mättande och så får barnen i sig lite grönt på köpet. Morötterna gör nästan ingenting med smaken heller. Det går också bra att byta ut en del av mjölken mot filmjöl och delar av mjölet till grövre mjöl.

• Ms M

Tack för tipset :) Ska jag definitivt testa!

Fler tips tack!

• Shadowcat

Ikväll blir det lax och spagetti (godast är det nästan med lax i ugnen och sen kokt potatis men det här blir inte så tokigt heller)

Lax i ugn ( vira in i folie med lite olja, kryddor efter smak, jag tar salt och lite peppar)

koka spagetti
    smörstek/koka grönsaker (idag blir det en sån här frusna ärtor/majs/paprika, och så har jag en tomat över)

creme fraiche som kokas med lite kryddor och lime (jag ska testa med citron idag)

blanda ihop i en djuptallrik

• Ms M

Mums.. Lät supergott.. Det ska jag testa.. Äter inte fisk i vanliga fall men vill gärna lära mig det ;)

• nano

Enkel vit fisk i ugn:

Vit fisk i form med höga kanter (vilken sort och mängd du vill), salta, peppra och ha på lite olja. Ha över skivad tomat eller ärtor (annan grönsak går säkert bra)

Koka upp grädde med en buljongtärning och salt+peppar tills det blir lagom tjockt

Häll över grädden på fisken och ställ in i ugnen på ca 175 g. Tunn tinad fisk är klar på ca 20 m, otinade fiskblock kan ta över 60 m. Känns med sticka.

• Ms M

tack!!!

kom igen; kom igen; kom igen!!! mera tips ;)

• monsken87

idag är ajg lat och gör en enkel köttfärssås med lök och cremefraiche med champinjon och kantarell smak:) och pasta och vitlöksbaguetter till det:)

om ni har nått tips på vad man skulle kunna tillsätta till såsen så tackar jag och tar emot av alla tips:D funkar ens champinjon och kantarell cremefraiche till köttfärs? haha:D

• nano

Kantareller och champinjoner passar jättebra till! Mamma brukade göra köttfärssås på trattkantareller (torkade eller färska) och det blev superlyxigt.

monsken87 skrev 2009-09-30 11:58:50 följande:
    idag är ajg lat och gör en enkel köttfärssås med lök och cremefraiche med champinjon och kantarell smak:) och pasta och vitlöksbaguetter till det:) om ni har nått tips på vad man skulle kunna tillsätta till såsen så tackar jag och tar emot av alla tips:D funkar ens champinjon och kantarell cremefraiche till köttfärs? haha:D
  • monsken87

de blev faktiskt väldoigt gott=D

• Ms M

Idag vet jag inte alls vad det blir... Kanske ngt med fläskfile.........

Svar på tråden Tips på middag-tråd!!!!!!!