• Coffy

bananflugor !?!

Har hela lägenheten full av bananflugor !!
    Vet itne vart de kommer ifrån men de flyger runt överallt, främst då i köket. Jag har ingen frukt ute på bordet och har öppna fönster för at de ska flyga ut, men det försvinner inte, Hur får jag bort de ????
    Snälla hjäälp mig !

• Svar på tråden bananflugor !?!
  • Merveilleux

Har problem jag med. Bor på en gård med en massa lägenheter och många av oss har problemet. För oss kommer problemet utifrån, från sophuset.

Om du blandar vinäger, honung och diskmedel så försvinner en hel del. Dom drunknar i vätskan.

My home is where my rump rests.
  • mamita64

Gör en blandning av vinäger, vatten lite diskmedel och något sött, socker , sirap eller honung.
    Jag brukar ta tre delar vinäger , en del vatten några droppar diskmedel och så en skvätt av det söta.
    Ställ denna blandning i en skål på bänken och så ska du se att flugorna dras till den och drunknar

• Grätchen

Jag håller precis på med Operation BananFlugUtrotning!{#lang_emotions_yell}
    Det är inte lätt!

Började med att lägga ut skålar med saft,diskmedel och vinäger lite, vilket de gillade, men de vägrade att hoppa i och drunkna som alla säger att de ska. De kröp bara på kanten. 

Då placerade jag skålarna på ställen som jag lätt kan torka av, diskho, badkar tex. Lät  det bli en flugsamling och spraydränkte med  VIM superspray eller en blomsputa med diskmedel och vatten.

Jag har hållt på i flera dagar, har utrotat flugorna till 90% kanske*suckar*

• Grätchen
    Smultron ett skrev 2009-09-18 12:01:58 följande:
    dammsugaren.
    Det var supersvårt.
  • MrsAssault

Jag glömde ett halvt glas vin framme en kväll och nästa morgon när jag kom ut i köket så var hela glaset fullt med döda flugor. Jag tror de blev packade och drunknade :D

• Lucefera

Jag sprayade på svärmen av flugorna med ättika och vatten, samt i soppåsen och vart dom höll till. De funkade.. men jag fick hålla på i nån dag och hela köket stank ättika!

• Moonis

Spray med diskmedel och vatten eller något annat rengöringsmedel är toppen. Kan ta dom i luften, faller direkt och sen spraya lite mer och den är död.

• Moi Mokulat

Jag har samma problem. Varje år i augusti kommer de.
    För ett tag sedan drack vi vin och lärt flaskan stå då hade j-velskapen dränkt sig där i. *snyft* Urk.
    Blir inte av med dem.
    Jag hittade till och med några i badrumsskåpet.

• Coffy

de är inte tillräckligt många för damsugaren tyvärr, o de står heller inte stilla någonstans. Skålen med diskmedel o vinäger ska jag någ prova, har dock ej vinäger hemme just nu, funkar det med något annat ???

• MrsAssault
    Coffy skrev 2009-09-18 12:17:39 följande:
    de är inte tillräckligt många för damsugaren tyvärr, o de står heller inte stilla någonstans. Skålen med diskmedel o vinäger ska jag någ prova, har dock ej vinäger hemme just nu, funkar det med något annat ???
    Vin! :D
  • Grätchen
    MrsAssault skrev 2009-09-18 12:15:17 följande:
    Jag glömde ett halvt glas vin framme en kväll och nästa morgon när jag kom ut i köket så var hela glaset fullt med döda flugor. Jag tror de blev packade och drunknade :D
    Testade det också, funkade ok. Några sycken
    Men mina bananflugor vägrar att hoppa i
    De flesta vill bara sitta  på kanten och runtom.
  • mamita64
    Grätchen skrev 2009-09-18 12:11:14 följande:
    Jag håller precis på med Operation BananFlugUtrotning! Det är inte lätt! Började med att lägga ut skålar med saft,diskmedel och vinäger lite, vilket de gillade, men de vägrade att hoppa i och drunkna som alla säger att de ska. De kröp bara på kanten.  Då placerade jag skålarna på ställen som jag lätt kan torka av, diskho, badkar tex. Lät  det bli en flugsamling och spraydränkte med  VIM superspray eller en blomsputa med diskmedel och vatten. Jag har hållt på i flera dagar, har utrotat flugorna till 90% kanske*suckar*
    Jag kör som sagt med en sån blandning och de hoppar lydigt i.
    Men ju sötare desto bättre tror jag.
    Har nu använt äppelcidervinäger och socker och de fungerar fint.
    Dammsugaren tar jag till ibland, förvisso kanske man inte får alla men de som är borta är ju borta
  • Missy M

vinägerblandningen funkar prima för oss med! Kan bara rekomendera att ställa glasen på ställen där man själv inte går förbi så ofta för då skrämms dom nog iväg. vi har ställt en på hatthyllan (vi har hallen mitt i lägenheten typ) och en på fönsterbänken bland alla blommor på väg ut till balkongen och de har funkat prima.

Svar på tråden bananflugor !?!