• KMJ

Hur äe områdena kring Åkersberga?

Jag och min man med våra två barn har planer på att om en snar framtid köpa hus/radhus. Vi bor nu i Sollentuna och har tittar runt här omkring.

MEN Jag leker med tanken att kanske flytta något längre bort från stockholm. Tycker att Åkersberga med om nejd verkar fint. Har sätt Hus/radhus i österskär och margaretelund som verkar jätte fina och man tycks få mer för pengarna än här i Sollentuna.

Någon som känner till områdena där i kring. Är det bra område för barn att växa upp i? Hur är kommunikationer in till stockholm, hur är skolor/dagis? Finns det något bra centrum?

• Svar på tråden Hur äe områdena kring Åkersberga?
  • KMJ

Puffar igen vill så gärna få lite åsikter

• cirpen

Centrumet är litet , men det håller på att byggas ut för fullt nu. Äntligen!
    Det finns många trivsamma platser i Österåker. Margretelund och Österskär är familjevänligt, nära till bad och skolor. Är själv uppvuxen i Margretelund. Tycker förståss att områdena håller på att överexploateras, speciellt Österskär. Men det är väl för att när jag växte upp var det massor med skog däromkring.
    Tyvärr gillar jag inte politiken här. Tycker politikerna tjafsar alldeles för mycket på kommunfullmäktige.
    Det är alldeles för stora barngrupper på dagis=låg barnpeng.
    Skolor har jag ingen koll på, var länge sen jag gick i skolan..
    Roslagsbanan går in till stan vet inte riktigt hur lång tid det tar, 40 m kanske?
    Sen går det direktbussar till Danderyd via Margretelund bla.
    En ny handelsplats typ ala barkaby planeras för fullt i kommunen.
    Från Margretelund tar det ca 30-40 minuter att gå till centrum. Men det går ju buss såklart.
    Finns massor med pizzerior här! Lekiz för barnen.
    Domarudden är trevligt för familjen på sommaren, med varmt insjöbad och lekplats. Breviksbadet är trevligt havsbad med minigolf och café.
    Det enda jag saknar är just handelsplatsen (hoppas på IKEA mm) och att centrum snart skall byggas ut så vi får lite mer affärer. Ja och att politikerna skärper sig förståss!
    Min sambo brukar kalla Åkersberga för barackernas ort...Eftersom beslut är så sega att fattas, eller vad det nu beror på , sätts baracker ofta upp som tillfälliga dagis ,skolor mm, det har en tendes att permanentas.
    Det var väl lite ris och ros tror jag?

• Bea08

Spana in Svinninge, ligger jättenära Åkersberga, ett fint villaområde, lugnt och tryggt.

• Lewal

Håller med om att exploateringen är absurd, Österskär tänker jag på men närheten till vattnet och naturen i övrigt är oslagbar.
    Att ta sig till jobbet i stan kan vara en pärs! Roslagsbanan tar sin tid och på vintern kan den verkligen ta tid!
    Bilköerna, sist jag åkte ( läänge sen) började vid Hägernäs o höll på in till stan. Men nya leden har säkert förbättrat trafiken väsentligt.

Vi har diskuterat att flytta ut men, avståndet till kompisar som bor i stan omkring blir för långt. Svårt att umgås spontant liksom.

Svinninge är fint, men ännu mera off!

Kolla Skärgårdsstad också, där har blivit riktigt fint har jag sett!

• cirpen

Svinninge är trevligt och havsnära. Perfekt om man har båt! Tyvärr saknas lokal matbutik, förutom kiosken vid macken, men man måste ha bil om man skall bo här. Det går dock bussar till Danderyd och centrum härifrån.
    Dyra villor är det också.

Bea08 skrev 2009-09-22 22:40:52 följande:
    Spana in Svinninge, ligger jättenära Åkersberga, ett fint villaområde, lugnt och tryggt.
  • cirpen

Finns dessutom inget dagis i Svinninge, men väl sex toppendagmammor.

cirpen skrev 2009-09-24 12:46:18 följande:
    Svinninge är trevligt och havsnära. Perfekt om man har båt! Tyvärr saknas lokal matbutik, förutom kiosken vid macken, men man måste ha bil om man skall bo här. Det går dock bussar till Danderyd och centrum härifrån.Dyra villor är det också.
  • KMJ

Tack för all info. men vet ni hur priserna på hus/radhus är? Vilka områden ska man undvika tycker ni?

Svar på tråden Hur äe områdena kring Åkersberga?