• Lalune2

Traumatisk förlossning på Danderyds sjukhus?

Jag vet egentligen inte om man får skriva en sån här tråd, men jag blev så upprörd när jag läste om barnet som dog på DS (HSANs dom). Jag har hört väldigt många som har blivit felbehandlade på Danderyds förlossning inkl mig själv och undrar nu hur många vi egentligen är?

Jag hör väldigt sällan om felbehandling på andra sjukhus (det sker naturligtvis) men desto mer om Danderyd. Hur är det möjligt?? Och framför allt, vågar man föda där igen!?

• Svar på tråden Traumatisk förlossning på Danderyds sjukhus?
  • syss

Osäker men jag tror att jag har läst någonstans att DS har absolut lägst dödsfall av barn i samband med förlossning.

• Lalune2

Är det sant? Men varför läser man och hör om så många som har blivit felbehandlade på förlossningen då? Konstigt!

• sassa76

Jag födde barn på DS för 4 veckor sedan. Jag hade gått nästan 3 v över tiden och min "lilla" sötnos var väldigt stor 4630g. Detta medförde att han fastnade med axlarna, men tack vare fantastisk personal med ett stort kunnande så slutade det hela lyckligt. Jag personligen är mkt nöjd med den personalen och vården jag fick.

Tråkigt och fruktansvärt att andra inte har samma erfarenhet dock.

• luzorsus

om det händer en tragisk grej som att en bebis dör på en förlossningsavdelning så berätta det om det i all media. Detta i sin tur brukar dra med sig att media snyltar upp allt som hänt just där, bara för att "gotta sig i " det tragiska. Gäller ju allt. Tex när en ungdom dog av hjärtfel under idrott , helt plötsligt gick det inte en dag utan att man slog upp tidningen och vips så stod det om någon som dött vid idrottsutövande. Tror att det säkert kan hänga ihop med det....

• Knoddas

Jag födde på DS för två och en hlav vecka sedan och min förlossning var seg och jobbig och sonen togs till sluit ut med hjälp av sugklocka. Blev otroligt bra och skickligt behandlad av all personal hela förlossningen! Är supernöjd!

• päron

Jag födde på Danderyd i maj och det behövdes sugklocka sen blev det komplikationer med moderkakan så den fick tas ut manuellt och jag fick spinalbedövning. Allt med bästa tänkbara vård, jag kommer inte vara orolig för att föda på DS igen.

• Begga

Fick också en svår förlossning på DS för 5 veckor sen (19 timmars värkarbete, babyn i fel ställning m huvudet, epiduralen funkade inte förän andra forsöket, allt för tidigt med krystvärkar, sugklocka). Tyckte att personalen var jättefina och tog bra hand om mig hela tiden. Specielt en förlossningsläkare som kom in dom sista timmarna, hon verkligen peppade på det sätt som jag behövde, om inte hon hade varit kunde det ha slutat med akutkejsare.....

Skulle kunna tänka mig att föda där igen.

• mirresmamma

Hade också en rätt jobbig förlossning på DS och jag tror som någon redan nämnt att när det händer något så snokas allt negativt upp och exponeras i media. Det vore ju trevligt om man som omväxling kunde få läsa om allt trevligt som hänt också!

Kommer garanterat att välja DS nästa gång det är dags, tyckte att det var kanon!

• Lalune2

Jo, jag håller med på sätt och vis, så fort det kommer upp i media så märker man det. Men jag har hört om så många andra, dels här på FL men också bekanta osv. som har fått felaktig behandling på DS. Det är nog mycket därför som jag reagerar.

Jag tycker också att jag fick fantastiskt fin hjälp av alla utom läkaren som beslutade om att jag inte skulle få varken snitt eller sugklocka förrän det hade gått fem-sex timmar till. Men han begick ju ett fel.

• sugaboo

födde båda min barn på DS och dem var super goa och omtänksamma.

• Veladis

Tror att mycket bror på att Danderyds sjukhus är ett av de största därför hör man så mycket därifrån...
    Jag är född där för 26 år sedan, och jag lever i allfall...

• hallonbåt

Jag är inte alls nöjd med bemötandet vare sig på förlossningen eller på BB-avdelningen på DS. Jag hade en lång förlossning som tog 24 timmar så jag hann med ett antal barnmorskor och den jag hade längst tid (tack o lov inte den som förlöste) var ganska snorkig och lyssnade inte alls på mina önskemål. Hade jag haft mer skinn på näsan så hade jag bett om en annan barnmorska för denna person gjorde så att jag blev stressad och öppningsarbetet stannade av. Då jag gick sönder ordentligt och fick åka till operation direkt, tjejen föddes mitt i natten, så fick min man ta henne och vänta på BB-avdelningen. Pga det fick vi vare sig information om hur det fungerade där eller ett välkomnande bemötande. Nästa gång blir det KS för min del!

• kicks

Min första förlossning var på BB Stockholm och barnmorskorna var helt underbara. Mitt andra bern är fött på Danderyds Bb och jag fick inget som helst bra bemötande ifrån dom. Kände mig så besviken

• Marsupulami

Jag födde på DS. och är mycket nöjd. Dock så tyckte jag att överläkaren på förlossningen var en stroppig typ som fokuserade på fel saker och blev hysterisk för några labvärden som var tagna för två år sedan (thyroidea) men jag sa till honom att jag kollar dem regelbundet, hade inte med labsvar i journalen eftersom min företagsläkare sköter om den biten (senaste året så har det varit normalvärden) så det bekymrade inte mig, men han blev helt hysterisk och nästan skällde ut mig då jag hade som ondast, som tur var så försvann han ut ur rummet så vi fick lugn och ro Hade jag orkat så hade jag bett honom dra åt ett varmare ställe, men beslöt mig för att fokusera på min förlossning istället .....
    En Usk:a som var jätterar, men glömsk och hispig. Min man fick fixa med vetekudde etc. Hon glömde ....Kunde tro att hon var med i dolda kameran eller något då hon välter hela provtagningsvagnen i sin fumlighet.
    BM var underbara och läste mitt förlossningsbrev och jag fick precis som jag ville.

Vi fick stanna fem dygn på BB-avdelningen och det kändes bra. Personalen där var både bra och dålig. Man har ju olika personkemi.

I föräldragruppen här i solna hade alla utom två fött på DS och var supernöjda. De två som födde på KS var grymt missbelåtna med personal, övernattningar, information etc.

En kompis till mig födde med snitt på BB-Stockholm och tyckte de fick bra bemötande tills efter förlossningen. Då den nyblivna mamman fick skäll av personalen för att hon inte hade plockat upp en blöja från golvet under natten (hon var då nysnittad). Lågt tycker jag!!!!

Jag är trots allt nöjd. Visst kunde det varit bättre, men det känndes ändå som ett bra val med DS. Har själv jobbat inom vården så jag är kanske extra kritisk mot läkare.

Om jag får ett barn till så får det bli DS igen!

• Linelus

Kan det inte vara så att du reagerar mer när du läser att det är just DS eftersom det det var där du var, medan om det hade stått något om en förlossning i Lund så hade du inte tänkt på vilket bb det var. Eller?

Så kan jag reagera på vissa saker i alla fall.

Svar på tråden Traumatisk förlossning på Danderyds sjukhus?