• sugarsnap

Hur räkna barnets ålder?

Jag undrar hur ni räknar barnets ålder, det skiljer ju en del mellan att räkna hela månader och veckor?
    Min pojk är idag 16 veckor vilket jag skulle säga är lika med 4 månader, men om man räknar från hans födelsedatum så blir han inte 4 hela månader förrän 29/9.
    Känns ju dumt att säga att han är 16 veckor men inte 4 månader ännu...

• Svar på tråden Hur räkna barnets ålder?
  • LsH

När min grabb blev 2 månder (enligt födelsedatumet) så slutade jag säga veckor. Enklare att säga han är 2 månader, eller 2½ månad än att börja räkna veckor när någon frågar hur gammal han är.

• Cecese

Han är inte 4 månader utan som du skriver så blir han det först den 29e. En månad är ju inte exakt 4 veckor lång (jo februari är det 3 av 4 år) så därför kan man inte räkna att 1 månad är 4 veckor heller.

• Helene OSV

Tja, han ÄR ju 16 veckor och 29/9 blir han fyra månader!

Varför krångla till det? Vi räknade bara veckor alldeles i början.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • levandecharader
    LsH skrev 2009-09-18 14:49:11 följande:
    När min grabb blev 2 månder (enligt födelsedatumet) så slutade jag säga veckor. Enklare att säga han är 2 månader, eller 2½ månad än att börja räkna veckor när någon frågar hur gammal han är.
    Så gjorde vi också. Efter 2 månader blev det uppdelat i hela och halva månader istället för veckor eller så sa vi bara att hon är född (datum) så snart tex 3 månader..
  • piggen

Jag sa nog åldern i veckor upp till 6 mån. Sedan blev det mer typ 7,5 månad osv. Nu säger jag drygt 1,5 eller 2år om 3 mån eller liknande.

Har sett här på fl en del som skriver ex. "min 34 månaders". Känns lite fånigt och jobbigt att räkna efter.

• Rocktroll

Upp till 2 mån så räknade vi veckor sen blev det månader :) hon blir t.ex 5 mån om en vecka den 25:e då hon är född 25:e april. Gud va jobbigt om någon skulle säga till mig "mitt barn är 19 veckor" då skulle jag få huvudbry av att tvinga räkna ut hur gammal ungen är.

• sugarsnap

Hur räknar man när man vill börja med smakportioner då, hela månader eller 16 veckor?

• LsH
    sugarsnap skrev 2009-09-18 15:01:57 följande:
    Hur räknar man när man vill börja med smakportioner då, hela månader eller 16 veckor?
    Vi räknade månader. började när han var 3½ månad för han visade intresse på mat då.
  • Rocktroll

Jag har iaf räknat månader, tror jag de flesta gör...eller? annars får man ju plocka fram kalendern och räkna liksom...om man inte gjort det från dag 1.

• Helene OSV
    sugarsnap skrev 2009-09-18 15:01:57 följande:
    De bör vara 6 månader, inte 4 och inte bara 16 veckor.

Eller skit i åldern egentligen.

Tecken på att barnet är redo för annan mat: ökat intresse för mat när andra äter
    kan sitta och balansera huvudet
    tungreflexen trycker inte ut maten
    kan sträcka sig efter mat själv
    Och enligt min mening ska de kunna ta små matbitar, stoppa dem i munnen, tugga och svälja!
  • sugarsnap

Helene OSV skrev 2009-09-18 23:06:44 följande:

De bör vara 6 månader, inte 4 och inte bara 16 veckor.Eller skit i åldern egentligen.Tecken på att barnet är redo för annan mat:

ökat intresse för mat när andra äter
    kan sitta och balansera huvudet
    tungreflexen trycker inte ut maten
    kan sträcka sig efter mat själv Och enligt min mening ska de kunna ta små matbitar, stoppa dem i munnen, tugga och svälja!
    Jag vet att rekommendationen är 6 månader, men enligt BVC kan man börja mellan 4-6 månader utan problem. Och det är inte så att jag tänker tvinga i honom mat, jag vill testa och se vad han tycker om det, gillar han det inte så får vi givetvis vänta ett tag till.
    Om man ska vänta på att barnet ska kunna ta matbitar själv och äta så skulle man väl inte få börja med mat förrän långt senare än 6 månader, och hur många barn vet hur man gör redan från början utan att först få en chans att lära sig?
  • Helene OSV
    sugarsnap skrev 2009-09-19 08:53:26 följande:
    Jag vet att rekommendationen är 6 månader, men enligt BVC kan man börja mellan 4-6 månader utan problem. Och det är inte så att jag tänker tvinga i honom mat, jag vill testa och se vad han tycker om det, gillar han det inte så får vi givetvis vänta ett tag till.Om man ska vänta på att barnet ska kunna ta matbitar själv och äta så skulle man väl inte få börja med mat förrän långt senare än 6 månader, och hur många barn vet hur man gör redan från början utan att först få en chans att lära sig?
    Både Sigrid och Valter har börjat vid 6 månader och de har suttit själva och tagit små bitar och ätit. Det har gått hur bra som helst.
  • Snart vår tur

Vi räknade veckor tills vår tjej var 12 veckor..sen kom vi av oss. Hon är (oxå) född 29 maj och vi säger att hon är 4 månader den 29/9

Vi tänker vänta med smakisar tills hon är 5-6 månader. Amningen funkar super så varför stressa?

Svar på tråden Hur räkna barnets ålder?