• Anonym (snart skallig?)

Jag tappar håret!!

Jag vet inte om jag inte har sett det tidigare eller vad...men i somras så sa min mamma och andra släktingar att jag är ju helt flint skallig på huvudet. Att jag måste sluta tona håret eller om jag är sönderstressad. Såg när jag kom hem att min mittbena är lite bred och att jag är tunnhårig där. Men försökte att inte tänka på det mer. Men nu när jag var och provade kläder där lysröret lyste upp mitt huvud jättebra så såg jag verkligen helt flintskallig ut på hjässan!!

Jag blev så lessen och kände mig äcklad över mig själv. Vad händer? Jag är bara 30 år...ska jag bli tunnhårig nu? Mit mittbena är ganska gles från sidan sett, resten har jag ganska tjock hår, men just där mitt på huvudet så har det ju försvunnit en hel del. Men jag tror det måste ha kommit smygandes...för jag har ju inte märkt det tidigare. Numår jag så dåligt över detta. Finns det nåt man kan göra för att hiindra detta? Eller för att få tillbaks håret? Och eftersom jag lever som singel så tänker jag ju givetvis...finns det nån man som vill ha en tjej som är tunnhårig över hjässan?

Jag har haft stor stress på grund av traumatiska händelser som skett , men det är två år sen nu...men visst är det fortfarande jobbigt med allt som hänt. Men inte kan väl detta bero på det? Jag kanske redan innan det hade fått lite minre hår på hjässan, men inte så här mycket!

• Svar på tråden Jag tappar håret!!

Är jag den enda som varit med om detta?

• natalie05

hej! Jag har inte varit med om det, men har en kompis som vart det. hon tog rogaine (finns på apoteteket) för kvinnor!'

Sedan finns det säkert en MASSA olika läkemedel som läkare kan skriva ut. googla på läkemedel, även utomlands, så att du får klart för dig VAD som finns. så att du sedan kan kräva det. kram.

Blev det bättre av att hon tog det ? Jag gissar att det där är en marknad där man lätt kan tjäna pengar på andras hårlöshet och tunnhårighet och en massa bluffar. För finns det nåt som verkligen hjälper?

• Anonym (Elli)

när jag läser ditt inlägg så låter det ju för mig som att du har alopecia areta, en sjukdom som jag själv lider av sen 5 år tillbaka.

Det är en autoimun sjukdom som gör att kroppen reagerar på sina egna celler som främmande och det är därför man tappar håret.
    har själv det, periodvis sååå får jag stora kala fläckar, det hela började med när jag var med en kille som utsatte mig för både psykiskt och fysiskt våld under 2 års tid.
    sen ett tag efter att jag kom ifrån honom och kroppen började slappna av sååå tappade jag även håret.
    men det positiva med min alopecia är att det kommer ju tillbaka.
    första gången tog det ett halv år men sen nu när jag tappade i sommras så började det och växa ut direkt efter att jag tappat det *skööönt*

och jag har varit hos hårspecialsiter och över och underlakare och det går inte och gör nått mot det här.
    tyvärr så finns det ingen bot.
    vilket är hemskt.
    sj var jag 18 när det bröt ut, tappade nästan allt mitt långa blonda hår som var ner till rumpan. mådde piss.
    men nu dom senaste gångerna så är det mindra fläckar och det kan gå upp till ett år mellan varven.

om du vill läsa mer om det så vet jag att det finns artiklar om pernilla månsson tror jag hon heter "kändis" hon lider ju också av det.

Tack Elli!! Vad skönt att höra att det finns andra som lider av detta och att det faktiskt kan växa ut igen. Men kan det det även om håravfallet skett under en längre tid? Jag vet inte varför jag inte sett det tidigare...jag har nog inte bara sett efter hur tunnhårig jag faktiskt är. Undras om det kan vara nån slags stressreaktion när man börjar slappna av? Som du också skriver...

Ska leta på nätet. Ja, man känner ju sig som världens mest oattraktiva person när man ser ut så här....

• Anonym (skallepär)

hej,

likadant för mig, men inte så att jag är skallig...inte ännu iaf. Men det börjar bli glest framme vid luggen. Övrigt har jag jättetjockt hår, få som har så tjockt hår enligt min frisör (hm nu vet jag ju inte om hennes andra kunder endast har tre hår på skallen ;-o)

Står man precis under en lampa ser det förjävligt ut. Lyckas ganska bra att ordna frisyrer så att det inte syns, sidbena mm. men det kommer ju inte hålla om det blir mer glest.

Är jätteorolig att det blir ska bli värre, bara 28år så är också tacksam för tips och råd om det finns något som hjälper.

Var till läkare idag men hon visste absolut ingenting. Satt bara och surfade på nätet och sökte vad det kan vara för nåt. Obödigt att gå till läkare för det, jag kan ju själv sitta och surfa på nätet. :(

Jag fick iallafall nåt recept på nåt att sätta i hårbottnen som gör att håravfallet ska stanna av och att håret ska växa igen. Men, men...jag är inte så hoppfull.

Allt känns bara piss just nu. Inte bara att jag tappar håret utan det känns som om livet inte har nån mening alls. Allt är bara svart.

Önskar att man kunde bli lycklig igen.

• Anonym

Har samma problem. har de kollat vitaminbrister och hormonvärden på dig?

• J Anttila

ha rsamma besvär, fast för mig sitter det mitt bak på hjässan och går som ett L. jag vet om att det brukar bli bättre för mig när jag sköter om mig, dvs ta det ganska lungt, försöker att stressa mindre och framför allt tar vitaminer, tex mitt val och silica. Då brukar det ta ett tag och så slutar jag att tappa håret. Det fattas nog någon vitamin i kroppen.
    Hemma hos mig ser det ut som om vi har haft en långhårig hund hemma för att jag tappar så mycket hår.
    Så jag förstr kännslan är snart 30 själv och känner mig som en skallig fet gammal gubbe.
    Men som sagt det kan bli bättre genom vitamin intag, och silica är en vita min som är specielt för hud, hår och naglar och finns på ICA eller apoteket.
    Att inte användamycket hårprodukter kan även hjälpa eftersom håret måste få vila.

Nu är jag trött på att sitta och se på när jag tappar håret. Finns det sidor pånätet och vilka där man kan läsa om detta?

Har försökt googla men ifall nån vet nån sida som är jättebra med många tips på vad man själv kan göra.

Kanske det skulle bli bättre om jag skulle gå ned i vikt? Är det nåt vitamin som saknas och vilket? B-vitamin och järn såg jag skulle vara bra. Kanske de vet på apoteket?

Kan det hår man tappar nu växa ut igen eller förblir man gleshårig där? Kanske jag har nån hormonell obalans och vad beror det på? För mycket manliga hormon men hur är det möjligt isåfall?

Som sagt min läkare visste absolut ingenting och satt bara o surfade... Känns som att jag vet mera själv det lilla jag läst på nätet. Och gärna sånt som inte kostar skjortan...

Jag var till en annan läkare idag, han menade att detta beror helt och hållet på stress och att jag när livet är lättare igen för mig kommer det att lösa sig självt, dvs då kommer håret att växa ut igen, men att det tar tid. Svårt att säga också hur länge det tar innan man mår psykiskt bra igen...och ännu längre förrän det syns på håret. Men han trodde som sagt att det växer ut igen..känns skönt och jag vill leva med det hoppet.

• Anonym (Anna)

Anonym (snart skallig?) skrev 2009-12-04 23:18:58 följande:

Jag var till en annan läkare idag, han menade att detta beror helt och hållet på stress och att jag när livet är lättare igen för mig kommer det att lösa sig självt, dvs då kommer håret att växa ut igen, men att det tar tid. Svårt att säga också hur länge det tar innan man mår psykiskt bra igen...och ännu längre förrän det syns på håret. Men han trodde som sagt att det växer ut igen..känns skönt och jag vill leva med det hoppet.
    Hej vännen!
    Vet du vad? Jag har EXAKT samma problem som du! Upptäckte detta för ett år sedan, att toppen plötsligt blivit gles. Jag hade stressat jättemkt just innan jag märkte detta och det kändes som att det skedde över en natt, men jag vet ju inte...

Jag hade fruktansvärd ångest i flera månader och såg ingen mening med livet. Ville inte ens gå ut...
    Tyvärr så har jag inte fått ett enda hårstrå tillbaka ännu. Inte ETT! Jag kan se mallan mina fjuttiga strån på toppen. Har inte kvinnligt håravfall i släkten så det beror nog inte på det. Det hår som finns har starka och tjocka hårstrån och om man tappar av ärftlighet så blir stråna som fjun och försvinner till sist (=en LÅNG process).

För mig (och det det låter lika för dig) så har det nog skett en obalans i hårsäckarna. De ligger latent pga stress och vill inte växa ut. Hoppet är dock INTE ute! De kan vila jättelänge. Näär livet sen känns bättre så kommer nog håret tillbaka. Släng inte ut pengar på vitaminer etc för äter man allsidigt så räcker det. Det enda som KAN hjälpa är ex rogain från apoteket (finns för kvinnor). Kanske kan det "kicka igång" hårutväxten. Nackdelen är att man tappar mer än vanligt i början.

Jag själv har inte provat det än men måste nog snart. Jag kan säga dig att jag mår trots min tunnhårighet BRA nu! GLÄD dig åt livet! Det hänger inte på håret. Och blir det för jäkligt så finns skitsnygga peruker! Livet är så här.. det går upp och ner... men sätt det i perspektiv och var lite cool...

Skriv GÄRNA hur du känner och tänker. Jag förstår din ångest! Men själva ångesten och oron över håret skapar bara mer stress.

Hur ser hårstråna ut?
    Släkthistorian?

Du har säkert googlat dag och natt om detta (been there!) och tips! SLUTA googla! Köp dig snygga kläder, sätt uupp håret så det ser ok ut, fokusera på dina snygga ögon (har du säkert) och njut av livet. Kanske kan vi prova rogaine samtidigt? Om vi vågar...
    KRAM från Anna! (jag är superduper-gles på toppen, men har en jäkligt juste personlighet! )
  • Anonym (Anna)
    TjockKatt skrev 2009-12-16 00:21:00 följande:
    Gå till en doktor! Dom kan nog hjälpa dig bättre än vi här...
    TS- Jag var hos flera olika läkare = inget fel. Det är inte ovanligt att tappa hår vid ex stress...
    Bara mkt jobbigt.
  • Anonym (Anna)

...kan tillägga att läkare inte har ngn mirakelmedicin mot håravfall. De kan ev bara utesluta vitaminbrist (som är mkt ovanligt om man äter..)

Svar på tråden Jag tappar håret!!