• Amarone Classico

Kan någon som har sökt till Idol berätta...

Jag är övertygad om att det förekommer en massa saker bakom kulisserna i program som Idol, och det finns tusen saker man skulle kunna fundera på: hur mycket som är fejk, uppgjort, vinklat, klippt osv.

Men jag undrar en specifik sak och hoppas att någon som har varit på audition kan berätta! För det måste ju finnas massor av Idol-sökande här, och jag hoppas ni inte har total tystnadsplikt!

Min undran är: får verkligen alla sjunga inför juryn?

Man ser ju köerna med tusentals sökande, och programmet är gjort så att det ska se ut som att alla får sjunga inför juryn och att det hela är klart på en dag. Men det verkar omöjligt! Så jag undrar om det sker någon grov gallring först? Kanske att man får sjunga inför några andra ur TV-teamet, eller att vissa skickas hem baserat på hur de ser ut eller jag vet inte vad!

I TV visar man ju såklart bara de bästa och de sämsta. Det blir bäst underhållning då. Jag fattar att man inte kan visa alla auditions inom ramen för ett entimesprogram, men vad jag undrar är om alla får chansen inför juryn, oavsett om det visas i TV eller ej!

• Svar på tråden Kan någon som har sökt till Idol berätta...
  • Empan81

Jag har hört (av en som känner en som sökt (ha ha va långsökt) men att alla får sjunga en snabbis för nån annan först för att sedan tas vidare in till castingrummet. Så svaret verkar vara Nej. Alla får inte sjunga. Däremot verkar dem ju uppenbarligen ta med ett par godbitar som uppenbarligen INTE kan sjunga, bara för att göra bra tv. Dock inte säker =)

• idiblon

Jag TROR inte det. Har en bekant som enbart gick vidare till en "för-jury", och det är de som bestämmer vilka som ska in till huvudjuryn, men jag vet faktiskt inte.

Sorry.

• idiblon
    Empan81 skrev 2009-09-18 15:56:28 följande:
    Jag har hört (av en som känner en som sökt (ha ha va långsökt) men att alla får sjunga en snabbis för nån annan först för att sedan tas vidare in till castingrummet. Så svaret verkar vara Nej. Alla får inte sjunga. Däremot verkar dem ju uppenbarligen ta med ett par godbitar som uppenbarligen INTE kan sjunga, bara för att göra bra tv. Dock inte säker =)
    Jag tror att det är precis så det är. Så egentligen släpps väl de som är bra och halvokej in, samt alla de som kan göra bort sig för bra TV...
  • Mandragora

Jag känner en som var med. Hon hamnade hos en annan "jury" (detta var för två tre år sedan). Då fanns det alltså åtminstone två olika att sjunga för - juryn som man såg på TV samt en annan samling. Annars hade väl castingen pågått i evigheter.

• mammapappabebis
    idiblon skrev 2009-09-18 15:57:29 följande:
    Jag tror att det är precis så det är. Så egentligen släpps väl de som är bra och halvokej in, samt alla de som kan göra bort sig för bra TV...
    Shit vad taskigt mot de som är kassa. De får väl förnyat självförtroende när de får "gå vidare" till den riktiga juryn?
    ♥(¯`°?.¸ ?°♥°? Astrid 081208 ?°♥°?¸.?°´¯)♥
  • SilverEmma

Har en kompis som sökte i år och det är som de andra här säger. Först flera andra "småjurys" och sen ett urval som kan göra bra tv till den riktiga juryn. Känns ganska orättvist då jag tror att många duktiga sållas bort för tidigt.

Dom som går vidare till den riktiga juryn får inte alltid sjunga för dom på samma dag så dom måste lova att ha precis samma kläder, smink & frisyr den dagen dom kommer tillbaka då det filmas hela tiden & det ska ju se ut som om allt är på samma dag.

• Poulain

Jag jobbade på produktionsbolaget som gör Idol och det är fler jurys samtidigt som tar in folk, ja. De väljer ut de som blir bäst tv. Det är väl inte så konstigt

• Poulain

...och Anders Bagge åker självklart inte BIL runt hela Sverige...

• BymBym
    Poulain skrev 2009-09-18 16:19:18 följande:
    Jag jobbade på produktionsbolaget som gör Idol och det är fler jurys samtidigt som tar in folk, ja. De väljer ut de som blir bäst tv. Det är väl inte så konstigt
    Inte konstigt alls. Det är väl just därför programmet är så populärt
  • Poulain

Precis De är duktiga på att göra tv de där producenterna, Idol är alltid lika populärt...

• SilverEmma
    Men det är ändå tråkigt...jag tycker det är väldigt många "medelmåttor" som går vidare trots att det sållas innan. Alltså folk som inte sjunger speciellt bra men inte heller så dåligt så att det är det minsta roligt.
  • Poulain
    SilverEmma skrev 2009-09-18 16:22:06 följande:
    Men det är ändå tråkigt...jag tycker det är väldigt många "medelmåttor" som går vidare trots att det sållas innan. Alltså folk som inte sjunger speciellt bra men inte heller så dåligt så att det är det minsta roligt.
    Jag jobbar inte med just den produktionen så jag vet inte hur det funkar helt och hållet men jag antar att man försöker få det att se ut så mycket "på riktigt" som möjligt...? Kanske
  • SilverEmma
    Poulain skrev 2009-09-18 16:26:27 följande:
    Jag jobbar inte med just den produktionen så jag vet inte hur det funkar helt och hållet men jag antar att man försöker få det att se ut så mycket "på riktigt" som möjligt...? Kanske
    Förstår att du inte är helt insatt så jag gnäller inte på dig!

Det är säkert som du säger, att man ska tro att det går till precis som man ser på tv. Men det retar mig ändåååååå...sen att dom går ut med att man kan se ALLA auditions på deras hemsida! Nej...det kan man inte...bara dom som fick sjunga framför den riktiga juryn. Mupp-program.....

....och ändå måste jag titta på det....
  • Poulain

Jag trodde inte du gnällde heller
    Jo... det kan ju tyckas lite dumt, att de liksom dumförklarar folk lite. De flesta verkar ju fatta hur det går till ändå

• Amarone Classico
    Empan81 skrev 2009-09-18 15:56:28 följande:
    Ah, som jag anade då!
    SilverEmma skrev 2009-09-18 16:17:29 följande:
     Dom som går vidare till den riktiga juryn får inte alltid sjunga för dom på samma dag så dom måste lova att ha precis samma kläder, smink & frisyr den dagen dom kommer tillbaka då det filmas hela tiden & det ska ju se ut som om allt är på samma dag.
    Haha, det ÄR så alltså! Det är så fånigt - det hade ju inte gjort något om man hade vetat att de fick komma tillbaka en annan dag. Tycker jag
    Nej, det hade varit konstigare om man fått se precis allt
    Poulain skrev 2009-09-18 16:21:10 följande:
    ...och Anders Bagge åker självklart inte BIL runt hela Sverige...
    Vaaaaaa Men DET trodde jag ju! Eller inte
  • Amarone Classico

Tack alla som har svarat!

Jag tycker att Idol är roligt att titta på, men tycker ändå att det är fånigt att de vill få det att framstå annorlunda än vad det är.

Om de hade sagt att det är så som ni skriver här, med för-jury och uppdelat på flera dagar - hur skulle det skada programmet?

• U konw me

Hej! Jag själv har sökt till idol men kom till gruppmomentet. Det börjar med att man får fylla i papper ifall man är under 18 behöver man målsnamn underskrivt. Det första man får göra är att stå och vänta i timmar typ 7 - 10. de kommer att filma saker som exempelvis när juryn "kommer" så filmr dom oss och medans de filmar ska vi typ ba "yhee" jätte högt. Sen efter några timmars vänta så går man över till en "fejk" jury, ifall dom tycke att du är bra skickar dom dig vidare, ifall dom tycker att du är fett dålig skickar dom säkert dig vidare för tv, sen ifall man kommer vidare från fösta juryn så kommer man till nästa juryn de är dom som är producenterna för idol, ifall man kommer vidre ifrån dom så kommer man till den riktiga juryn men man träffar dom efter en dag. ifall man ska söka så är det vikitgit att ha på sig bra kläder, så att man sticker ut, bra personlighet va verkligen dig själv okej. Sen innan du söker tips är även öva på frågorna som dom kommer att fråga dig som exempelvis varför gillar du sjunga, vrf söker du för, hur är du som person, hur långt tror du att du kommer att komma osv. 

Svar på tråden Kan någon som har sökt till Idol berätta...