• Zixi

Svart på bröllop?

Kan man ha en enkel svart klänning på ett bröllop (dresscode: mörk kavaj/kostym) om man har en färgglad sjal till?

• Svar på tråden Svart på bröllop?
  • patti87

ja självklart, jag hade svart klänning på ett bröllop förra året i december och en guldaktig bolero till :)

• xxmeyaxx

Bara man inte har vitt eller rött så

« Feel the magic of Meya »
  • Zixi

Tack Då ska jag ha enkel svart klänning med en rödlila sidensjal och en stor svart blomma i mitt rödlila hår. Vågar man ha rödlila strumbyxor till det eller ska man ha svarta strumpor och skor?

• Agapi
    xxmeyaxx skrev 2009-09-18 21:28:31 följande:
    Bara man inte har vitt eller rött så
    Rött får man ha. Men traditionen säger inte helvitt (enbart för bruden) eller helsvart (sorg kläder)
  • xxmeyaxx

whisperer, nej.. men rött syns alldeles för mycket.

« Feel the magic of Meya »
  • Frantic

Va? Vad menar du? Givetvis får man ha rött och givetvis får man som gäst synas.

xxmeyaxx skrev 2009-09-18 23:43:21 följande:
    whisperer, nej.. men rött syns alldeles för mycket.
  • Tjatte

Självklart får man ha rött! Att det skulle synas för mycket var nytt, annars brukar folk hävda att det betyder att man har legat med brudgummen. Vilket det inte betyder, det finns inga sådana hemliga koder. Det man ska undvika på bröllop är helvitt och helsvart, annars är det fritt fram att välja det man själv tycker är passande. Att piffa upp en svart klänning med en färglad sjal är helt rätt.

• Miss Cee

Man får inte ha HELVITT eller HELSVART. Rött är hur ok som helst och har aldrig någonsin betytt någonting. Det är en myt.

Svar på ts>>

Nej det kan du inte om du ska följa etiketten. Den sjal du talar om kommer med högsta sannolikhet att lämna dina axlar efter en liten stund så då kommer du ju oavsett att sitta där med en helsvart klänning.
    Om du absolut vill ha den så skulle jag absolut rekomendera de röda strumpbyxorna, och att du försöker behålla sjalen på så mycket som möjligt.

(En bra regel är att klä sig på ett sådant sätt att du inte skulle kunna gå på en strikt begravning i samma utstyrsel. Om du ser till att du hade varit avgjort felklädd på en begravning så är du ok på ett bröllop.)

• Zixi

Miss Cee skrev 2009-09-19 00:02:20 följande:

En bra regel är att klä sig på ett sådant sätt att du inte skulle kunna gå på en strikt begravning i samma utstyrsel. Om du ser till att du hade varit avgjort felklädd på en begravning så är du ok på ett bröllop.
    Bra regel. Dock tror jag att jag de flesta dagar i veckan skulle vara fullt godkänd på en begravning (älskar svarta kläder) så jag får anstränga mig. Med knallrött hår är det lätt att klä sig i svart utan att se dyster ut och svart råkar dessutom vara väldigt inne just nu, alla snygga klänningar finns i svart.

Givetvis ser jag till att behålla sjalen på, i värsta fall får jag knyta den kring midjan när jag dansar
  • patti87

har även haft rött på ett annat bröllop, och det var inga som helst problem :)

• Maria 210

Vi ska på frackbröllop i slutet av augusti. Kan jag ha svart långklänning med gröna skor och matchande sjal (grön alltså)?

Svar på tråden Svart på bröllop?