• Karro70

Osocial tonåring

Vår 16-årige kille vill aldrig umgås med kompisar efter skolans slut. Under raster och håltimmar kan han följa med kompisar hem, men han vill aldrig träffa dem på kvällar och helger. Han är pigg och glad men verkar inte ha något som helst behov av att umgås med kompisarna, annat än via msn osv. Han säger själv att han har många kompisar på skolan och jag träffar dem ibland på byn när dom har rast så jag vet att det stämmer. Att han skulle vara mobbad verkar därför inte troligt. Hans 14-årige lillebror är ständigt på gång och de är ett stort kompisgäng som hänger ihop jämt. Eftersom jag jämför sönerna så oroar jag mig för den äldre. Är det fler som har 16-åringar som isolerar sig hemma på samma sätt?

• Svar på tråden Osocial tonåring
  • Jag kom inte på något bättre

Jag har ingen 16 åring, men jag är 15 själv, och för mig så är det så att jag oftast inte umgås med vänner efter skolan längre. jag sitter hellre hemma i lugn och ro och pratar med dem på internet, och gör läxor och hjälper mamma.. Men ja, jag känner att jag vuxit ifrån mina vänner, som förmodligen har varit ute och supit hela helgen.
    Jag skulle nog vara glad endå, om min framtida dotter/son hellre var hemma och pratade med vänner om jag vet att han/hon har dem, än att vara ute och festa utan att jag vet om det osv.

• Karro70
    Jag kom inte på något bättre skrev 2009-09-20 20:30:05 följande:
    Jag har ingen 16 åring, men jag är 15 själv, och för mig så är det så att jag oftast inte umgås med vänner efter skolan längre. jag sitter hellre hemma i lugn och ro och pratar med dem på internet, och gör läxor och hjälper mamma.. Men ja, jag känner att jag vuxit ifrån mina vänner, som förmodligen har varit ute och supit hela helgen.Jag skulle nog vara glad endå, om min framtida dotter/son hellre var hemma och pratade med vänner om jag vet att han/hon har dem, än att vara ute och festa utan att jag vet om det osv.
    Tack för ditt svar, det känns lugnande att höra att det finns fler än min son som föredrar att vara hemma på kvällarna! Jag får, som du skriver, vara tacksam att han hellre håller sig hemma än är ute och festar istället. Det är väl helt enkelt andra tider nu än när jag själv var tonåring. Då kunde vi inte umgås annat än via telefon eller IRL. Kanske hade jag själv föredragit datorn då, om den möjligheten funnits.
    Sköt om dig! Kram!
  • Koloraturell

Det är ju jättebra att han har kompisar och att du också vet att det är sant! När jag var i hans ålder var jag nog också ganska osocial, jag åkte till stallet och träffade folk och umgicks i skolan - och mer behövde jag inte.

Oroa dig inte för sonen, alla är inte såna som gärna spelar Allan i tid och otid :)

• Sharky

Jag har en 14 ½ åring som är precis likadan.
    Han umgås med vännerna i skolan, men utöver det så träffas de ytterst sällan,
    men jag är GLAD för det.
    Han är trygg och glad, och så länge jag har honom hemma så vet jag ju var han är. Dessutom är det nog som du säger. Skulle vi ha haft datorer då vi var tonåringar så skulle vi antagligen ha umgåtts så istället :)

• abnocto

Alla tonåringar är på sitt sätt och vi är nog aldrig helt nöjda. Jag har en av varje, en som är ute jämt och då vill jag att hon ska vara hemma mer. Och råkar hon vara hemma en kväll så funderar jag på om hon är sjuk, är man själv kanske knäpp Sedan har jag grabben som är hemma jämt, då vill jag att han ska umgås med kompisar mer. Och är han borta några kvällar önskar jag att han var hemma för det var ju lugnast för mig.
    De har sina perioder och allt får nog anses normalt. Vissa har större umgängesbehov men de mår säkert lika bra oavsett vilken "typ" man har. Så glädjs så länge han har kompisar, även om de inte umgås jämt. Det kan ändras snabbt.

• Karro70

Tack allihopa för era kloka svar! Det känns alltid bättre när man får läsa om fler som har samma erfarenheter. Och det positiva är ju, som ni alla skriver, att jag vet var jag har honom.
    Kram på er alla!

• anna klara

Jag har en kompis som har en 20 åring som bara är hemma oxå..... Min kompis var det när hon var i den åldern oxå.....

• Karro70

anna klara skrev 2009-09-24 20:18:46 följande:

Jag har en kompis som har en 20 åring som bara är hemma oxå..... Min kompis var det när hon var i den åldern oxå.....
    Jag får hoppas att han blir mer social när han blir lite äldre. När han var barn lekte han mer än gärna med kompisar men sista året har det helt vänt. Skönt att det finns fler!
  • LillaTanten

Mina två söner (nu 18 och 20) har alltid varit väldigt olika till sin läggning.

Den äldste utåriktad och social med stort kontaktnät, både nära vänner och mer tillfälliga kompisar och bekanta. Tränat mycket och åkt på läger och skaffat nya kontakter och därigenom vidgat sitt nät ytterligare.

Den yngre har under hela sin uppväxt bara haft ett väldigt litet fåtal vänner, inte gillat att hänga i kompisgäng, hellre suttit vid datorn och spelat on-linespel och snackat med folk där och via msn.

Båda har varit/är helt nöjda med sitt alldeles egna sätt, mår bra av att få vara sig själva. Vi har pratat om det lite då och då, eftersom jag - liksom du TS - varit lite orolig för den mer "inbundne" av sönerna men eftersom alla tecken tytt på att de helt enkelt vill ha det så där så har de fått fortsätta vara det de är: två helt olika individer! =)

• Karro70
    LillaTanten skrev 2009-09-30 14:06:05 följande:
    Mina två söner (nu 18 och 20) har alltid varit väldigt olika till sin läggning.Den äldste utåriktad och social med stort kontaktnät, både nära vänner och mer tillfälliga kompisar och bekanta. Tränat mycket och åkt på läger och skaffat nya kontakter och därigenom vidgat sitt nät ytterligare.Den yngre har under hela sin uppväxt bara haft ett väldigt litet fåtal vänner, inte gillat att hänga i kompisgäng, hellre suttit vid datorn och spelat on-linespel och snackat med folk där och via msn.Båda har varit/är helt nöjda med sitt alldeles egna sätt, mår bra av att få vara sig själva. Vi har pratat om det lite då och då, eftersom jag - liksom du TS - varit lite orolig för den mer "inbundne" av sönerna men eftersom alla tecken tytt på att de helt enkelt vill ha det så där så har de fått fortsätta vara det de är: två helt olika individer! =)
    Tack för svaret! Dina söner låter väldigt lika mina två. Den yngre har också varit otroligt sportintresserad och har tillbringat mycket tid med kompisarna både hemma och i sporthallen osv.
    Den äldre är som din yngste. Jag har funderat mycket över hur det blir när han blir vuxen. Om han då kommer sitta framför datorn all sin lediga tid. Utan umgänge alls...Men jag fårkanske försöka tänka positivt och acceptera att dom är olika. Han verkar ju trots allt nöjd med sitt liv. Av svaren jag fått här är det kanske heller inte så ovanligt som jag trott. Det känns skönt!
  • psx

Jag har alltid mått bra av att få vara själv på min fritid. Hela högstadiet och större delen av gymnasiet var jag nästan alltid själv (förutom att familjen var hemma då...) efter skolan, och njöt av det.

I slutet av högstadiet vart det dock lite jobbigt. Jag kom plötsligt på hur ensam jag var medan "alla andra" var ute och festade på helgerna osv. Att jag inte längre HADE några kompisar (till skillnad från när jag var barn, sådär upp till 12 år, då jag brukade umgås med vänner även på fritiden).

Då började jag prata mer med folk över internet, lyckades bli bjuden till en och annan fest, började umgås mer och mer med vänner från skolan, och hade efter några månader över 200 vänner & bekanta i stan, festade en till två gånger per vecka osv.

Sedan började jag återigen lessna på att umgås med folk, kände att det var skönt att vara ensam igen. Så jag drog ner på festandet, höll mig lite för mig själv osv. Sedan dess har jag varit ganska mycket för mig själv igen. Jag har ett jobb, ett fåtal vänner (men goda sådana) och en flickvän som jag bor med. Jag har varit mest för mig själv de senaste 6 åren, och trivs väldigt bra med det. När jag är själv får jag ägna mig helhjärtat åt sådant som jag vill göra, utan att behöva anpassa mig efter någon annan.

Folk är helt enkelt olika, vissa trivs bäst med att vara ensamma medan andra blir tokiga om de inte får träffa folk. Men jag tror inte heller att det är sunt att alltid vara själv... Man kan utveckla social fobi, bli deprimerad när man (som jag) plötsligt inser att man inte har några vänner, få svårt att föra sig socialt och därmed riskera att bli mobbad, utstött eller "utestängd från samhället". De flesta undviker att bli vänner med - eller t ex anställa - personer som är inåtvända eller 'onormala'*.

* Onormal = Inte som normen, vilket man lätt blir om man inte umgås med folk och lär sig hur socialt accepterat betéende artar sig.

• psx

... För att sammanfatta: Jag tycker och tror att det är helt Ok att vara själv, men inte hela tiden. Det räcker att man har skol- eller arbetskamrater som man umgås med på dagarna. Se bara till att er son inte sitter hemma själv hela dagarna när han har gått ut skolan, då är det väldigt viktigt att han kommer ut och träffar folk, oavsett om det handlar om att hänga med kompisar, arbeta, söka jobb / gå hos Arbetsförmedlingen, träna fotboll eller plugga vidare på högskola.

• LillaTanten
    Karro70 skrev 2009-10-04 16:01:36 följande:
    Den äldre är som din yngste. Jag har funderat mycket över hur det blir när han blir vuxen. Om han då kommer sitta framför datorn all sin lediga tid. Utan umgänge alls...
    Jag kanske ska tillägga att min unge under de senaste åren, dvs sedan han började gymnasiet har förändrats och blivit mer utåtriktad. Nu tränar han och har knutit kontakter i träningslokalen, umgås ganska mycket med folk på helger, anmäler sig frivilligt till olika grejer som innebär att han träffar helt nya människor - något som tidigare varit fullständigt otänkbart för honom. Man förändras över tid, tack och lov, har olika faser i sitt liv när olika saker passar en!
  • Karro70
    psx skrev 2009-10-09 00:04:01 följande:
    ... För att sammanfatta: Jag tycker och tror att det är helt Ok att vara själv, men inte hela tiden. Det räcker att man har skol- eller arbetskamrater som man umgås med på dagarna. Se bara till att er son inte sitter hemma själv hela dagarna när han har gått ut skolan, då är det väldigt viktigt att han kommer ut och träffar folk, oavsett om det handlar om att hänga med kompisar, arbeta, söka jobb / gå hos Arbetsförmedlingen, träna fotboll eller plugga vidare på högskola.
    Tack för ditt kloka svar! Just det här med hur det blir den dagen han slutar skolan, och inte träffar sina kompisar där, kan jag fundera mycket över. Jag vill inte att han ska bli sittande ensam dygnet runt om han inte får ett jobb. Jag hoppas det här bara är en fas han går igenom just nu. Han har alltid varit social så det här är något nytt. Men han verkar glad och nöjd så jag hoppas det vänder snart.
    Tack än en gång!
  • Karro70
    LillaTanten skrev 2009-10-16 14:35:05 följande:
    Jag kanske ska tillägga att min unge under de senaste åren, dvs sedan han började gymnasiet har förändrats och blivit mer utåtriktad. Nu tränar han och har knutit kontakter i träningslokalen, umgås ganska mycket med folk på helger, anmäler sig frivilligt till olika grejer som innebär att han träffar helt nya människor - något som tidigare varit fullständigt otänkbart för honom. Man förändras över tid, tack och lov, har olika faser i sitt liv när olika saker passar en!
    Jag har också märkt en liten förändring sedan han började gymnasiet. Nu har han faktiskt hälsat på kompisar några gånger även efter skoltid även om det inte händer varje vecka. Jag håller tummarna för att han utveckar sin sociala sida precis som din son gjort!
    Kram och tack till dig!
  • Isnogood

Min dotter är 14 o precis lika dan, hon umgås med kompisarna i skolan men sitter hemma "ensam" på kvällarna.
    Vi bor på landet så att ta sig någon stans blir ju lite krongligare..men jag har erbjudit henne massor av gånger att jag kan köra henne o hämta om hon vill iväg till någon men icke...Pratar med kompisarna via datorn o sms...

Svar på tråden Osocial tonåring