Jag har alltid mått bra av att få vara själv på min fritid. Hela högstadiet och större delen av gymnasiet var jag nästan alltid själv (förutom att familjen var hemma då...) efter skolan, och njöt av det.
I slutet av högstadiet vart det dock lite jobbigt. Jag kom plötsligt på hur ensam jag var medan "alla andra" var ute och festade på helgerna osv. Att jag inte längre HADE några kompisar (till skillnad från när jag var barn, sådär upp till 12 år, då jag brukade umgås med vänner även på fritiden).
Då började jag prata mer med folk över internet, lyckades bli bjuden till en och annan fest, började umgås mer och mer med vänner från skolan, och hade efter några månader över 200 vänner & bekanta i stan, festade en till två gånger per vecka osv.
Sedan började jag återigen lessna på att umgås med folk, kände att det var skönt att vara ensam igen. Så jag drog ner på festandet, höll mig lite för mig själv osv. Sedan dess har jag varit ganska mycket för mig själv igen. Jag har ett jobb, ett fåtal vänner (men goda sådana) och en flickvän som jag bor med. Jag har varit mest för mig själv de senaste 6 åren, och trivs väldigt bra med det. När jag är själv får jag ägna mig helhjärtat åt sådant som jag vill göra, utan att behöva anpassa mig efter någon annan.
Folk är helt enkelt olika, vissa trivs bäst med att vara ensamma medan andra blir tokiga om de inte får träffa folk. Men jag tror inte heller att det är sunt att alltid vara själv... Man kan utveckla social fobi, bli deprimerad när man (som jag) plötsligt inser att man inte har några vänner, få svårt att föra sig socialt och därmed riskera att bli mobbad, utstött eller "utestängd från samhället". De flesta undviker att bli vänner med - eller t ex anställa - personer som är inåtvända eller 'onormala'*.
* Onormal = Inte som normen, vilket man lätt blir om man inte umgås med folk och lär sig hur socialt accepterat betéende artar sig.