• zora6

Håravfall vid amning-Hjäpl!

Upptäckte för en stund sen att jag håller på att tappa hår. Strök handen genom håtret vid öronen (pollosångerna) och fick med mig en stor tuva hår. Gjorde et flera gånger och det är mycket hår som lossnar. Hjäpl vad ska jag göra.
    Antar att det har med amningen att göra. Nått tips, nån.
    Har ju inte det tjockaste håret annars heller så man vill ju inte bli flint.

• Svar på tråden Håravfall vid amning-Hjäpl!
  • kaksmulan

Normalt säger man att det är som det ska när man tappar hår vid amning. Det är nämligen så att under tiden man är gravid så tappar man färre hårstrån per dygn än vad man normalt gör. När sen graviditeten är över så tas detta igen och man tappar lite mer hår än vanligt för att "komma ikapp". Att det sammanfaller med amning är slumpen eftersom man oftast ammar efter en graviditet.

Men självklart kan det också vara så att du tappar mer hår pga någon fysisk orsak. Det kan vara stress eller annat som får dig att tappa håret. Om du verkligen börjar få kala fläckar rekommenderar jag dig att ta kontakt med sjukvården. Kanske behöver du extra vitaminer eller något.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • lia76

Oftast under graviditeten så tappar man inget hår, eller väldigt sparsamt.
    Efter förlossningen tappar man det hår som skulle ha tappats under graviditeten.
    Och har man lite långt hår så kan det se ut som om man tappar mer hår än vad man gör, när man får det i handen.

Jag tappade massor, och min sambo sade på skoj att jag höll på att få en kal fläck bak på huvudet.
    Snacka om att jag tog åt mej!
    Blev ju skit nojjig och trodde verkligen jag skulle få en kal fläck!

Men så var inte fallet

Om du möter någon som beter sej som ett svin, har h*n troligtvis drabbats av svininfluensan!
Svar på tråden Håravfall vid amning-Hjäpl!