• Mollymajs

Kan nötallergiker äta digestive? Tips på god enkel efterrätt som nötallergiker kan äta.

Hjälp mig. Ska på cykelfest imorgon o vi ska fixa efterrätten. En nötallergiker kommer o mina planer ja hade med krämig kladdkaka fick strykas. Nån som har nåt bra tips på en enkel efterätt gärna som kan serveras kall.

• Svar på tråden Kan nötallergiker äta digestive? Tips på god enkel efterrätt som nötallergiker kan äta.
  • Lena

Vad jag vet innehåller inte digestivekex nötter. Läs på förpackningen för att vara säker.

• vänat

Annars går ju choklad puddning fruksalld är et annat alertiv.

• johandra

Ta en hel hög med blandade bär,riv över lite vit choklad (kolla så den är fri från nötter bara,annars får du väl strunta i den) och så in i ugnen så det blir varmt..servera med glass! Alltid poppis och sååå gott!

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • johandra

haha sorry,missade att den skulle vara kall...

• Mollymajs

Tack för tipsen men nästan alla choklad inehåller spår av nötter så det går ju bort.

• Lena
    Mollymajs skrev 2009-09-18 22:13:22 följande:
    Tack för tipsen men nästan alla choklad inehåller spår av nötter så det går ju bort.
    Inte kakao som det är i de kladdkakerecept jag har

Kladdkaka
    1.2l strösocker
    6dl vetemjöl
    2.5dl kakao
    0.5dl vaniljsocker
    1tsk salt
    8 ägg
    400 g smält svalnat smör
    smör
    ströbröd

Sätt ugnen på 165 grader. Blanda torra ingredienser, varefter man rör ned ägg och smör, och fördelar i fyra smorda och bröade formar. Baka i 35 minuter (eller kanske snarare "tills den är klar", dvs. inte helt flytande i mitten).
  • johandra

Ta bara bären då! Det sköter sig ju självt i ugnen så att hålla den varm är ju inga problem

Brylépudding (créme brulé) är annars en av mina favoriter,tyvärr är jag ensam om att gilla det här hemma så jag får det dock aldrig

• Nicke Nyfiken

Vet du hur allergisk personen är? Jag är nöt allergiker men kan äta det som bara har spår av nötter.

• Mollymajs

Nicke Nyfiken skrev 2009-09-19 12:19:57 följande:

Vet du hur allergisk personen är? Jag är nöt allergiker men kan äta det som bara har spår av nötter.
    Nope bara att allergi finns. Grejen är ju att vi inte får veta vem som kommer förrens de är här. Men nu är det löst så ja gjorde vaniljpannacotta med hallonsås.

Tack alla
  • Meline

Som sagt, vissa kakaosorter kan innehålla spår av nötter. Jag skulle undvika chokladkakor och kakor där det i receptet står just nötter eller mandel.
    Du kan göra en morotskaka utan nötter, äppelkaka, ananaspaj, någon smulpaj (tex med någon bärblandning och smulpajstäcke), sockerkaka...Finns en del att välja på.

• Meline

Förlåt, läste inte tillräckligt noga, du hade ju redan gjort kakan.

Svar på tråden Kan nötallergiker äta digestive? Tips på god enkel efterrätt som nötallergiker kan äta.