• Gestilren

Vad ingår i ert basprogram på MVC?

Det är intressant att jämföra vad "basprogram" innebär på olika håll i landet. Om man följer diskussionerna verkar det variera mycket.

I mitt program ingår inskrivning (för mig i vecka 12, varierar nog 11-14 här), ett ultraljud utan missbildningsscreening i v. 17-18, ett besök hos banrmorska i v 25, och efter vecka 30 var tredje vecka ett par ggr, sedan varannan vecka fram till förlossningen. Läkarbesök ingår inte alls, och inte något andra ultraljud.

Ovanstående gäller naturligtvis om allt rullar på enligt plan. NUPP erbjuds inte alls i vårt landsting (Västra Götalandregionen).

Hur är planerna för er?

• Svar på tråden Vad ingår i ert basprogram på MVC?
  • sanndris

Samma här för oss... Blev jätte besviken då jag trodde att man i alla fall kunde få en läkarbesök i typ v 13-14 o kolla så bebben fanns o mådde bra.. Men det är bara att vänta till UL...

• vår andra

Jag vet inte hur MVC basprogram ser ut generellt i Stockholms län, men jag kan juh dra hur det var där jag gick under min förra graviditet

Inskrivning sker från v.8-12. Läkarbesök är inte rutin om man inte själv tar initiativ till det och hör sig för. själv frågade jag om möjligheterna till NUPP och fick då en läkartid inbokad.

UL görs från v.17-19.

Nästa BM-besök sker vanligtvis i v.21-24
    Därefter ca 1 månad senare.
    Från v.30 går man varannan vecka fram till förlossningen.

En vecka efter BF , för dem som går över tiden) görs en överburenhetskontroll och då görs ett UL.

Är det såhär i hela Storstockholm eller skiljer det sig åt från MVC till MVC hur det ser ut?
    *Nyfiken*

• PetiteMami

Har ungefär samma som dig, vår andra.

Fast jag fuskar lite grann och kollar mig oftare hos min faster som är utbildad barnmorska.
    Vilket jag inte ska berätta. Så nu glömmer vi det. *visslar*

• Cinnalinna

På min mvc i sthlm är det inskrivning vecka 8-12 och sen får man gynundersökning+VUL i vecka 12 ungefär. Sedan UL i vecka 16-18.
    De erbjuder bara NUPP om man är 35+ eller har någon i familjen med kromosonfel.

Svar på tråden Vad ingår i ert basprogram på MVC?