• FOA

Svenska barnböcker översatt till engelska?

Vad finns det för svenska barnboksförfattare som blivigt översatt till engelska förrutom Astrid Lindgren, Elsa Beskow, Stig Lindqvist (Findus & Mamma Mu), Gunilla Bergström (Alfrons) och Barbro Lindgren (Max böckerna)? Ska helst passa barn i åldern 2-3 år. Kända skandinaviska sagor som Mumin och Teskedsgummar är ocksa ok.

Tänkte skänka några böcker till sonens dagis och skulle tycka det vore roligt att ge bort några av våra svenska 'stories'.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Svenska barnböcker översatt till engelska?
  • kattm

Muminböckerna av Tove Jansson är översatta till engelska (men jag vet inte var man kan köpa dem). H C Andersen är ju dansk, men det är ju en skandinav iaf... : ) Hans sagor lär finnas på engelska.

• FOA
    kattm skrev 2009-09-18 22:42:56 följande:
    Muminböckerna av Tove Jansson är översatta till engelska (men jag vet inte var man kan köpa dem). H C Andersen är ju dansk, men det är ju en skandinav iaf... : ) Hans sagor lär finnas på engelska.
    Tack for svaret. Ar dock ute efter bocker som passar lite mindre barn, 2-3 ar.
  • Tintomara

Bu och Bä av Lena Landström (Boo and Baa på engelska)

• Tintomara

Inger och Lasse Sandbergs böcker om lilla Anna, spöket Laban, Tummen m fl.

• FOA
    Tintomara skrev 2009-09-18 22:54:20 följande:
    Bu och Bä av Lena Landström (Boo and Baa på engelska)
    Tack. Ar de kul/bra? Fragar mest for jag maste nog bestalla bockerna via internet och darfor inte har nagon mojlighet att bladra lite.
  • Tintomara

Bu och Bä har i alla fall varit populära hos våra barn, de hade de böckerna på dagis också.

• FOA
    Tintomara skrev 2009-09-18 23:06:59 följande:
    Inger och Lasse Sandbergs böcker om lilla Anna, spöket Laban, Tummen m fl.
    Jaaaaa! Finns de pa engelska?
  • FOA
    Tintomara skrev 2009-09-18 23:09:05 följande:
    Bu och Bä har i alla fall varit populära hos våra barn, de hade de böckerna på dagis också.
    Ok vad bra!
  • Tintomara
    FOA skrev 2009-09-18 23:10:06 följande:
    Jaaaaa! Finns de pa engelska?
    Det ska de nog göra. Kollar man på Wikipedia ska de finnas översatta till trettiotre språk så jag antar att engelska ingår där!
  • FOA
    Tintomara skrev 2009-09-18 23:18:37 följande:
    FOA skrev 2009-09-18 23:10:06 följande: Det ska de nog göra. Kollar man på Wikipedia ska de finnas översatta till trettiotre språk så jag antar att engelska ingår där!
    Vad kul, ska Googla lite (*haller tummarna*)!

Tankte ocksa att maken (engelsk) ska lasa lite svenska bocker for sonen och pa sa satt bli 'indoktronerad' med lite svenska barn kultur
Svar på tråden Svenska barnböcker översatt till engelska?