• Anonym (loka)

Vad kostar det att ta kort hos fotograf?

Har väldigt dåligt med pengar men vill ändå ge något fint i julklapp till mina föräldrar. Jag vet att de vill ha kort på min son som de kan hänga upp. Hur mycket kostar det att gå till en fotograf? Tänkte köpa ramarna själva isåfall. Vet ju inte om vi kommer ha råd men vill ändå veta på ett ungefär.

• Svar på tråden Vad kostar det att ta kort hos fotograf?
  • Mrs Winter

Anonym (loka) skrev 2009-09-19 12:01:55 följande:

Har väldigt dåligt med pengar men vill ändå ge något fint i julklapp till mina föräldrar. Jag vet att de vill ha kort på min son som de kan hänga upp. Hur mycket kostar det att gå till en fotograf? Tänkte köpa ramarna själva isåfall. Vet ju inte om vi kommer ha råd men vill ändå veta på ett ungefär.
    Du kan ju ringa runt och fråga.Så gjorde vi.
  • Lilla Snosgosen

Om du har någon bekant som har en systemkamera så kan man få till riktigt snygga bilder tex utomhus. De blir kanonbra och är billiga :)

• Lize

Jag bor i Borås, och fick "erbjudande" från Tourins foto, om ett årsfotografering inkl en förstoring (stod ej vilken storlek) kostade 890:- !!!!!
    Tycker det låter asdyrt, för man "måste" ju dessutom köpa till dom korten sen som man vill ha...
    Googlade på fotograf Wiwi i Knallerian, och hon tog 600...nåt,
    och då va det ingen bild med i det priset.
    Ibland är det fotografer ute på stan typ Åhlens eller olika shoppingcenter, och då TROR jag att man bara får betala för bilderna.
    Samma sak har ju öppna förskolan ibland. Kolla med lite olika!

• Anonym (loka)

Men oj vad dyrt. Tack för era svar..ska kika runt lite.

• Anonym

890 kr för en fotografering, inklusive bild är faktiskt inte så jättedyrt. Man får räkna med att i förberedelser, fotograferingstid, fixa med bilden i efterhand och få hem en kopia så lär det ta fotografen minst 1 h i arbetstid. Plus kostnader för bilden.

I fotografens timpenning så är det ju lön, skatt och sociala avgifter, lokalhyra, litet övriga kostnader (telefon, internet, marknadsföring), återbetalning på dyyyyr utrustning m. m.

Billigast kommer ni nog undan om ni vet någon som har en bra kamera, och kan ta ett fint kort utomhus mot en fin bakgrund när ljuset är bra (inte strålande sol, gärna växlande molnighet och att man knäpper bilden när solen är i moln...). Sedan framkallar ni bilden själva i valfri storlek och ramar in.

• Bakeapple

Kolla på stjärnstudio om de kommer till något ställe nära er. Där brukar vi fotografera våra barn och det brukar bli jättebra kort. Det brukar vara duktiga fotografer också. Man brukar få ett kort för typ 49:- och kan sedan köpa till kort i olika storlekar.

Svar på tråden Vad kostar det att ta kort hos fotograf?