Anonym (petra) skrev 2009-09-20 17:06:42 följande:
Tack för ditt svar! Jag har redan kollat upp bröstet för ett halvår sedan. Hon sa att det såg bra ut men att jag skulle komma tillbaka om jag hittade knölar eller om vårtan började dra sig inåt. Jag ska tillbaka igen för att jag är orolig men jag vet inte om jag stissar upp mig i onödan. Jag förstår nämligen inte vad hon menade med "dra sig inåt". Bröstvårtan ser likadan ut som när jag var hos läkaren sist. Dock har jag fått för mig att den blivit lite skev i ostyvt tillstånd. När bröstvårtan är styv ser den ut som den alltid gjort. Jag tycker att det är svårt att se förändringar på bröstvårtorna då jag aldrig rikitgt skärskådat dem tidigare. Anledningen till att jag sökte första gången var att vårtan kliade (vilket den sluatde med för ett bra tag sedan).
Hej igen. Förstår att det kan vara svårt att förstå hur det "ska" se ut men framförallt handlar det om ifall DU ser en förändring. En indragning skiljer sig från kvinna till kvinna, från bröst till bröst, och om du tycker att bröstvårtan i stort ser ut som den alltid gjort (utan att du studerat den i detalj) så är det förmodligen så. Oavsett om det är så att den ändrat sig lite i ostyvt tillstånd, eller om det är så att du pga oro tror att den kan vara förändrad, så är det bättre att kontrollera igen. Man ska inte behöva gå omkring med oro utan då är det bättre att man får det kontrollerat och sedan kan släppa oron.