• Sweetness

När berättade ni att ni var gravida?

Jag och min sambo är lite osäkra på när vi ska berätta för våra familjer att vi är gravida. Vi vet ju att det är mindre risk för missfall efter v 12 men samtidigt så vill vi ju dela vår glädje NU NU NU =)

När berättade ni för era närmsta vänner och familjer?

• Svar på tråden När berättade ni att ni var gravida?
  • Kazeer

Så fort jag plussade.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • gelemamman

vi berättade för vissa redan v 8 pch för alla andra v 12. detta var då första barnet då allt var väldigt nytt och främande.
    nästa barn kommer vi berätta det så fort vi måste, om det kommer på tal eller så...

• Kamikazee

Låt mig säga så här; det finns inga garantier för att ett missfall sker innan v 12. Får man ett MA där barnet dött i magen så kan man gå längre än vecka 12 innan kroppen stöter ut fostret.

Jag blev tvungen att avbryta en graviditet i v 12 pga av grova fosterskador. Jag hade vi det laget redan berättat för både familj och arbetskamrater. Jag har för mig att min mamma och pappa fick reda på graviditeten i v 5 och resten lite pö om pö. Mina arbetskamrater berättade jag för i v 8 eftersom jag vid det laget mådde så illa att det inte gick att dölja längre. 
    När jag i v 10 fick reda på att barnet antagligen var så pass skadat att det inte fanns något att göra så var jag himla tacksam att alla redan visste om graviditeten. Det hade varit betydligt jobbigare att dels berätta om graviditeten och att sedan i nästa andetag tvingas säga att det är skadat och vi måste ta bort det. Nu hade jag ett starkt stöd runt omkring mig och många att prata med.
    Frågan är för vems skull man inte ska berätta - får man missfall så vill man inte stå där själv i sin sorg.
    Man behöver ju inte berätta för alla, men sina närmsta ser jag inget hinder att berätta för - det är ju deras stöd man vill ha både om det går bra eller dåligt.

Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • pluttmaja

vi hade tänkt o vänta, men svärmor snokade o frågade varför jag hade varit på sjukhuset. o maken kan ju inte ljuga. så i v5 fick typ alla veta.

• Engeli

Vi berättade direkt! Våra familjer visste att vi försökte få barn med hjälp av insemination, så när testet visade positivt kunde vi inte hålla oss! :)

• perfectbynature

Men första barnet väntade vi till vecka 13. Var mysigt att bara veta om det själva.
    Nu med andra barnet fick familjen veta i vecka 10 på grund av att jag åkte in akut på operation och läkaren pratade med mig på uppvaket då mamma var i närheten.
    I tisdags efter rutin UL berättade för resten av släkten och kompisarna. Mysigt med en sån hemligeht

• jennyochjohan

Precis när vi plussat så fick några av dom närmsta veta och när jag va i v 7 så visste i pricip alla inom familjen och dom närmsta vännerna om det... Vill ha folk runt om mig som vet om det tillstöter komplikationer

• hemliga ängeln
    Kamikazee skrev 2009-09-19 13:27:34 följande:
    Låt mig säga så här; det finns inga garantier för att ett missfall sker innan v 12. Får man ett MA där barnet dött i magen så kan man gå längre än vecka 12 innan kroppen stöter ut fostret.Jag blev tvungen att avbryta en graviditet i v 12 pga av grova fosterskador. Jag hade vi det laget redan berättat för både familj och arbetskamrater. Jag har för mig att min mamma och pappa fick reda på graviditeten i v 5 och resten lite pö om pö. Mina arbetskamrater berättade jag för i v 8 eftersom jag vid det laget mådde så illa att det inte gick att dölja längre.  När jag i v 10 fick reda på att barnet antagligen var så pass skadat att det inte fanns något att göra så var jag himla tacksam att alla redan visste om graviditeten. Det hade varit betydligt jobbigare att dels berätta om graviditeten och att sedan i nästa andetag tvingas säga att det är skadat och vi måste ta bort det. Nu hade jag ett starkt stöd runt omkring mig och många att prata med. Frågan är för vems skull man inte ska berätta - får man missfall så vill man inte stå där själv i sin sorg. Man behöver ju inte berätta för alla, men sina närmsta ser jag inget hinder att berätta för - det är ju deras stöd man vill ha både om det går bra eller dåligt.
    Kan ju förklara hur jag/vi tänker om att vänta till efter v 12 med vänner och bekanta och det är för att skiter det sig så är sannolikheten att det gör det före v 12. Och skiter det sig så har då rakt jag ingen som helst lust att prata om min sorg med alla som har hört att vi ska ha barn eller få några kläm-käcka kommentarer som att "det var ju fel på barnet så ni ska vara glada att det blev missfall". Jag vet hur jag blir när jag är i sorg och då vill inte jag ha uppmärksamhet.

Jag vill ha stöd av mina föräldrar och hans föräldrar, ingen annan har faktiskt behov av att veta det tidigare.
  • HannaSvärd

Vi berättade så fort vi fick reda på att jag var gravid, i v. 18-19 :)
    Men kan tänka mig att vi hade berättat det tidigare än v. 12 till de närmsta om det hade varit planerat.

• MammaSwahn

En vecka efter jag plussat. Ser inget hinder i att berätta före vecka 12. Om du får missfall så vet ju din familj varför, annars måste du först förklara att du varit gravid och det kan bli jobbigare tror jag. Jag berättade direkt :D

• Lady Bird

Olika för olika personer. Allmän nyhet efter vecka 12. Andra efter ett par månader. Äldre syskon som kändes viktigast att fundera valde vi v 12 för säkerhets skull.

• JackAnneli

Familj och vänner som räknas som familj fick veta i vecka 6-8 sen vid vecka 10-11 så gick det att dölja så lätt längre så då kom frågan:)
    Är dålig på att hålla sådana nyheter hemligt men med nästa så är det dem närmaste sen typ på jobb och så.

• carola1977

Berättade för min mamma och syster direkt och får några nära vänner. Tänker att jag kommer berätta om ett mf för dem också så då är det ju lika bra att de vet från början. Jobbet får inte veta förrän senare, så sent som möjligt men får väl se hur länge det går att dölja magen andra gången .

• gutetösen

Vi berättade för mina föräldrar i v.5 och för hans föräldrar samt våra vänner i v.14....På jobbet berättade jag nu i veckan, och är nu i v.17. Har inte berättat för alla släktingar än, utan väntar till efter Ul v.19. Förra gången jag var gravid berättade vi för de närmaste i v.11 men så fick jag Ma i v.12, troligtvis dog fostret i v.10 för symptomen försvann då..så den här gången berättade vi det lite senare för de allra flesta..kändes bäst så för vår del.

• Kamikazee
    hemliga ängeln skrev 2009-09-19 20:29:25 följande:
    Kan ju förklara hur jag/vi tänker om att vänta till efter v 12 med vänner och bekanta och det är för att skiter det sig så är sannolikheten att det gör det före v 12. Och skiter det sig så har då rakt jag ingen som helst lust att prata om min sorg med alla som har hört att vi ska ha barn eller få några kläm-käcka kommentarer som att "det var ju fel på barnet så ni ska vara glada att det blev missfall". Jag vet hur jag blir när jag är i sorg och då vill inte jag ha uppmärksamhet. Jag vill ha stöd av mina föräldrar och hans föräldrar, ingen annan har faktiskt behov av att veta det tidigare.
    Eh, jaa? Vet inte riktigt varför du vänder dig till mig. Du väljer själv om du vill berätta för någon eller inte, precis som alla andra. Alla har sina egna skäl till hur de väljer och vem de väljer att berätta för.
    När det gäller klämkäcka kommentarer så lär man inte slippa dem iallafall. Garanterar att det alltid finns nåt kukhuvud till läkare som påstår att man har "tur" eftersom det var så tidigt gånget.
    Rosa Elicia 070907 kl. 22.11
  • Eikna

för närmsta familjen o allra allra närmsta vännerna rätt tidigt..typ v. 8-9 men övriga efter första UL, alltså efter v 12

Svar på tråden När berättade ni att ni var gravida?