Är falukorv mjölkfri?
Lusläser innehållsförteckningar då jag ska äta mjölkfritt när jag ammar. Kan inte se på innehållsförteckningen att det innehåller mjölk på falukorv och annan korv men det kanske döljer sig under annat namn?
Lusläser innehållsförteckningar då jag ska äta mjölkfritt när jag ammar. Kan inte se på innehållsförteckningen att det innehåller mjölk på falukorv och annan korv men det kanske döljer sig under annat namn?
Vad jag vet så finns det ingen mjölk i korv.
Men jag kan säkert ha fel.
Falukorv innehåller mjölk Ja... Men de finns laktosfri falukorv
Det finns vissa korvsorter som det står tydligt på att de är fria från mjölk, t.ex. hotdogs (fast det är väl inte världens bästa korv kanske...). Kolla efter det om du vill vara tvärsäker! Mjölk är lurigt och står inte alltid som just "mjölk"...
laktos brukar de stå ist för mjölk sa våran husläkare
fancyface flisan skrev 2009-09-19 17:04:37 följande:
fancyface flisan skrev 2009-09-19 17:05:26 följande:
Innehållet i scans falukrov:
Gris- och nötkött, vatten, fett från gris, potatismjöl, salt, lök, kryddor, antioxidationsmedel E300, konserveringsmedel E250.
dvs inget mjölk.
det dietisten sa till mig när min dotter blev laktosintolerant, var att den enda korven som är mjölkfri är lithells.
icas å scans falukorv är mjölkfria. alltså komjölksproteinfria dom äts här hemma.
Sen finns ju icas varmkorv, grillkorv och hotdogs är också mjölkfria.
Prickig korv är oftast inte mjölkfri.
på många står det att det är mjölkfria och laktosfria om man läser lite längre ner.
men laktosfritt är ju bara mjölksockerfri då är ju helmjölken kvar och den tål man inte om man är proteinallergiker.
ja det var två år sedan så ni har helt rätt mycket kan hända på den tiden. vi äter inte korv här till vardags så ja ghar inte koll.
Falukorv är den enda korvsorten som är namnskyddad numera. Det innebär att för att få kallas falukorv så får den endast innehålla vissa ingredienser. Innehåller den andra saker så får det inte kallas för falukorv längre utan brukar då heta tex Lantkorv, Middagskorv, Dalakorv osv även om själva korvarna ser lika dana ut.
Heter korven falukorv så är den fri från mjölkprotein, laktos, ägg, gluten, ärt- och baljväxtproteiner (soja).
Hot dogs är oftast mjölkfria, men det kan finnas undantag så läs innehållsförteckningen.
Scans kryddiga korvar är sär-när märkta och fria från mjölkprotein, laktos, ägg, gluten, soja, ärt- och baljväxtproteiner.
Andra former av korvar kan innehålla lite av varje av allergener så där gäller det att läsa innehållsförteckningar noga.