• vinterlärka

Är håret verkligen förstört?

Jag, mitt pucko, testade att höja värmen på min plattång. Plattade det och hörde hur det knastrade, men tänkte att det skulle vara så.
    Håret blev som dockhår! På ett negativt sätt. Brände jag håret eller vad hände?

Det dumma var att jag gjorde om samma procedur igen, bara att jag sänkte värmen lite och trodde det skulle bli bättre. Det blev det inte.
    Gången efter hoppade jag plattången, men håret var ändå likadant efter tvätten!

Köpte en ny plattång från Ga.ma. Ville så gärna testa den idag efter tvätt (med inpackning) och även en volume mousse spray som jag köpt och nu är håret likadant igen! Har haft i en massa Sebastian potion 9 i, men håret suger inte åt sig den. Kan ju bero på moussen också, men jag är tveksam.

Nu vet jag att jag inte skött håret den senaste veckan, men kan man rädda det eller är det helt förstört?
    Många säger att hår är dött material, men det är ju så mycket annat som är dött som man kan rädda. Bilar, möbler etc.

Klippte mig ju bara för en vecka sedan och försöker spara till långt! Min klant! Blekte ven slingor då och det har ju en viss inverkan.

Vad tror ni om inpackningen Redken extreme eller är det bortkastade pengar?
    Ska ju givetvis låta plattången och andra produkter vila ett tag också.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-19 17:58
    Noo poo är tyvärr inget för mig om någon tänkte den tanken.

• Svar på tråden Är håret verkligen förstört?
  • Ida1990

Jag skulle vilja kalla mej expert på hår eftersom jag i stort sett har utsatt mitt hår för allt.
    Det låter som du har haft plattången på vått hår eller med produkter i?
    Det enda du ska ha i håret är värmeskydd kan rekommendera ett bra värme skydd från PHC i spray form. Det gör att håret skyddas mot den direkta värme tången ger. Men det värkar väldigt konstigt att det skulle ha blitt bränt och helt förstört. Nu vet inte jag vilken grad av värme du använde men en plattång brukar väl inte kunna bli mer än 200 grader. GAMAs plattänger är toppen speciellt dom med laser. Självklart ska du använda keramiska plattor men det antar jag att din gamla hade också.
    Om du nyss har klippt dej borde frisören ha klippt bort det mest slitna alltså det hår du kallar dött som inte går att rädda. Blekningar sliter väldigt på håret men slingor är ju självklart mycket skonsammare än hel blondering. När du använder en inpackning ska den vara mot tort och slitet hår. Vira gärna en handduk om håret när du har i in packningen effekten av in packningen blir bättre om den utsätts för måttlig värme. Prova gärna en hår mask också finns på kicks. När de gäller Redken är alla produkter mycket bra dock dyra men. Har själv nu den blåa serien (Redken extreme) både schampo och balsam och in packning. Men som sagt låt håret vila några dagar kör stenhårt med in packningar sov med toffs eller på ett kuddöverdrag av siden. De är bra att försöka att inte tvätta håret varje dag heller var tredje är de bästa.
    Köp ett riktigt bra värme skydd och platta håret helt när de är helt torrt och när värme skyddet torkat in.

• vinterlärka
    Ida1990 skrev 2009-09-19 19:24:04 följande:
    Jag skulle vilja kalla mej expert på hår eftersom jag i stort sett har utsatt mitt hår för allt.Det låter som du har haft plattången på vått hår eller med produkter i? Det enda du ska ha i håret är värmeskydd kan rekommendera ett bra värme skydd från PHC i spray form. Det gör att håret skyddas mot den direkta värme tången ger. Men det värkar väldigt konstigt att det skulle ha blitt bränt och helt förstört. Nu vet inte jag vilken grad av värme du använde men en plattång brukar väl inte kunna bli mer än 200 grader. GAMAs plattänger är toppen speciellt dom med laser. Självklart ska du använda keramiska plattor men det antar jag att din gamla hade också. Om du nyss har klippt dej borde frisören ha klippt bort det mest slitna alltså det hår du kallar dött som inte går att rädda. Blekningar sliter väldigt på håret men slingor är ju självklart mycket skonsammare än hel blondering. När du använder en inpackning ska den vara mot tort och slitet hår. Vira gärna en handduk om håret när du har i in packningen effekten av in packningen blir bättre om den utsätts för måttlig värme. Prova gärna en hår mask också finns på kicks. När de gäller Redken är alla produkter mycket bra dock dyra men. Har själv nu den blåa serien (Redken extreme) både schampo och balsam och in packning. Men som sagt låt håret vila några dagar kör stenhårt med in packningar sov med toffs eller på ett kuddöverdrag av siden. De är bra att försöka att inte tvätta håret varje dag heller var tredje är de bästa. Köp ett riktigt bra värme skydd och platta håret helt när de är helt torrt och när värme skyddet torkat in.
    Tack snälla för ditt svar! Såg det inte förrän eftersom jag inte varit inloggad, det är därför jag svarar så sent.

Har bara haft värmeskydd i och inget annat och är alltid noga med att platta det när det är torrt. Plattången hade keramiska plattor, men jag kan tänka mig att den översteg 200 grader när jag höjde värmen och det är ju inte så skonsamt för håret.
    Känns skönt att höra att det inte borde vara helt förstört.

Tack för dina tips! Har faktiskt inte varit så noga med att låta värmeskyddet torka in innan jag plattat det, så det ska jag tänka på.
    Letade lite på nätet efter att jag skrev tråden och det blir nog Loreal´s proffessional absolute repair istället då Redken egentligen är lite för dyrt för mig, men absolute repair ska tydligen vara bra mot riktigt skadat hår.
    Ska i alla fall vira handduk eller plastfolie om håret när jag gör inpackning nästa gång. Har hört det förut, men inte orkat. Ska absolut göra det nu!
    Tack igen!
  • Älsko

inpackning som är sjukt bra är loreal, hela serien är bra.. Bra pris och räcker länge, finns på lyko.se

• vinterlärka
    Älsko skrev 2009-09-20 10:38:25 följande:
    inpackning som är sjukt bra är loreal, hela serien är bra.. Bra pris och räcker länge, finns på lyko.se
    Tack för svaret! Hade tänkt köpa Loreal`s abolute repair idag
    Lyko är kanon där köpte jag min Ga.ma plattång. 499 kronor istället för 900 som den kostar annars. Fraktfritt dessutom!
    Fast inpackningen ska jag köpa i en butik som säljer billiga hårvårdsprodukter.
    Tur att det finns nätbutiker och vanliga butiker som konkurrerar ut frisörernas skyhöga priser!
Svar på tråden Är håret verkligen förstört?