• Jessa med 3

Lugn och ro vid middagsbordet

Idag hade vi vår lugnaste middag på länge! Ett tag nu har vi bråkat och ingen har njutit av maten - urtrist! Egentligen vet jag inte varför det blir så, för vi ställer inga stora krav: man ska komma till middagsbordet och sitta ner. Man äter av det man vill ha. Sen är det OK att gå från bordet när man bett om lov. Smakar man på allt är det bra, men vi bråkar inte om det. Ändå skriker barnen att de inte vill komma till bordet (killar på 3 och snart 5), tjafsar vid bordet - 3-åringen ska inte ha, skjuter bort tallriken. 5-åringen skriker och bråkar...

Så tittade jag på Allt om familj häromkvällen och där hade en mamma infört belöningssystem för att befästa goda vanor och slippa bli arg hela tiden. Hon hade börjat med att göra ett pappersakvarium och köpte fina fisk-klistermärken. Om barnen gjort som man kommit överens om fick de välja ett klistermärke och när de fått ett visst antal märken fick de köpa en leksak.

Vi förklarade hur vi vill att det ska vara vid middagen - och visade de två pappersakvarium jag gjort. Vi tittade på alla de fina fiskarna de kunde välja bland. Sen funkade middagen bra utan bråk - och så valde de fiskar, placerade dem i akvariet och stod och beskådade sitt verk - så här långt känns det urbra! Vi sade att efter 10 märken ska vi åka till det lekland de älskar. Det känns bättre än att köpa saker tycker jag...

Vet inte riktigt vad jag vill med det här inlägget, mer än tala om att just idag känns det lite extra bra!

• Svar på tråden Lugn och ro vid middagsbordet
  • Nyfiken gul

om det fanns en gilla-knapp här på sajten skulle jag trycka på den...

• FrökenKH

Jag gillade den idén! Kommer att prova den på min treåring.

Svar på tråden Lugn och ro vid middagsbordet