Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Danneli

Semper-droppar?

Vad har ni för erfatenhet av Semper-droppar? Och hur ofta och mycket ska man ge? Har en snart 6 veckors kille som vi ger minifom eftersom han sväljer rätt mycket luft när han äter eftersom min mjölk kommer så fort. Detta funkar okej, men får en skrikperiod på kvällen då han har det kämpigt med magen(vi börjar misstänka början till kolik..) Så undrar därför om semper-droppar kanske kunde hjälpa lite? Tänkte ta upp detta på nästa bvc besök, men intressant att höra era erfarenheter också!

• Svar på tråden Semper-droppar?
  • TheMother

Har ej egen erfarenhet av sempers magdroppar, men vet att man ger den 1 gång/dag och då 5 droppar. Det är för sur mage, mendans minifomen är för gasig mage. En del behöver kombinera de två sorterna för att få rätsida på det hela.

• Hemlighet

Jag gav semper magdroppar men min dotter skrek mer.

Jag började i stället med minifom och det fungerade inte så bra med bara 10 droppar så jag ökade till 15 och då blev hon som förbytt
    Man kan öka rätt bra med dropparna på minifom.
    Det tar ca 2-3 dagar innan man märker någon effekt. Har det inte blivit bättre då så kan man öka ytterligare.

• TheMother
    Hemlighet skrev 2009-09-19 21:16:59 följande:
    Jag gav semper magdroppar men min dotter skrek mer. Jag började i stället med minifom och det fungerade inte så bra med bara 10 droppar så jag ökade till 15 och då blev hon som förbytt Man kan öka rätt bra med dropparna på minifom. Det tar ca 2-3 dagar innan man märker någon effekt. Har det inte blivit bättre då så kan man öka ytterligare.
    Fick också ge fler droppar än det stod. Dock på inrådan av BVC och gör man så ska man vänta iaf 3 timmar mellan gångerna (dvs inge ge före varje måltid om barnet äter oftare än det). Vi testade och kom fram till att det krävdes 25 droppar/gång, men fanns de som gav 40 droppar/gång.
  • Semma

Vi har använt Semperdropparna till vår 5 veckors, för gasig mage. Han kunde varken rapa eller prutta och magen var som en ballong. Till en början skrek han mer, vilket fick oss att avstå ett par dagar för vi trodde det gjorde allt värre.

Vår BM sa dock att det kan ibland finnas en fördröjd effekt på dropparna och det gjorde att vi vågade oss på dem igen. Nu efter en vecka verkar magen vara mycket bättre. Han rapar och pruttar som aldrig förr och enda gångerna han skriker är när han är övertrött, vilket kan ske på kvällen om inte allt är stilla, han har en vild snart 4 årig storasyster, så det händer inte så ofta.

Mitt tips är alltså att prova med Semperdropparna och ha lite tålamod och se om det kanske blir bättre efter ett tag.

Lycka till!!

• Maggis Nervis

Jag har använt det till sonen och de var verkligen super! Jag önskar att de fanns när min dotter var liten för hon hade jätteont i magen. Pröva, det är inget som är farligt. Man ger 5 droppar om dagen. Det tar typ 10-12 dagar innan man ser full effekt.

Fuck Google, ask me
  • Erika 78

Hej!
    Man kan kombinera Semper och Minifom för bästa resultat. Dropparna kompleterar varandra och jobbar på helt olika sätt!
    Semper : Skulle vara som om vi vuxna dricker "Proviva"
    Minifom: Minskar luftbubblorna i magen!

Vi har gett bägge dropparna enligt bruksanvisning!

En annan sak: Har du tänkt på vad du äter? Ditt barn kan reagera på det- Vår son skrek 4 kvällar( som mest 4,5 timme) då han var ca 3 veckor ( idag 3 månader) innan vi kom på att det var Choklad jag ätit som han ej tålde. Det hade blivit för mycket fika, + godis alla de 4 dagarna. Sen jag slutade med choklad har det aldrig varit problem! Idag kan jag äta lite choklad..men kanske inte varje dag!

Det vi kvinnor äter ( om man ammar) kommer ut i bröstmjölken 30min-8 timmar efter intag ( beror lite på vad man äter)
    Lycka till!

• sandraa21

Andvänder det till våran flicka 3 månader och tycker det är kanon.. :)

• DariaM

Minifom och Semperdroppar verkar på helt olika sätt, minifom verkar mot gasig mage medan semper balanserar magen genom sina "goda bakterier". Semperdroppar kan alla ta genom hela livet (här har hela familjen börjat med dem på morgonen)...de funkar på samma sätt som te.x alla dessa små yoghurtshots med goda bakterier. Jag läste någonstans att semper kan även vara bra för magknipet då bakterierna påskyndar nedbrytningen av mjölken.
    Du kan ge semperdroppar och minifom samtidigt.

Har du provat magmassage. Om inte så fråga din BVC sköterska så kanske hon/han kan visa hur man gör. Du kan även prova att cykla med ditt barns ben eller tycka dem mot magen (en form av tarm massage som kan vara bra mot magont).

Lycka till och hoppas din bebis mår bättre snart.

• Danneli

Oj, här har det hänt mycket sen jag var inne sist! Tack alla för tipsen! Det där med choklad har jag också fått erfara.. Fast då åt jag stekt blodpudding, stekt ägg, stekt bacon till middag och sedan myste vi till det lite med vindruvor och en massa choklad på kvällen andra dagen efter att vi kommit hem från bb.. Det misstaget gör jag nog aldrig om.. Stackarn skrev i 7 timmar mer eller mindre konstant! Men första barnet är ju en försökskanin har jag fått höra

• Äntligen mamma

Mot gaser i magen kan man oxå prova en annan flaska. Tex Dr Brown´s. Den har funkat bra för min lilla tjej.

• Danneli
    Äntligen mamma skrev 2009-09-21 16:15:02 följande:
    Mot gaser i magen kan man oxå prova en annan flaska. Tex Dr Brown´s. Den har funkat bra för min lilla tjej.
    Ammar bara än så länge, men bra tips ändå!
  • Aurora84

Semperdropparna är ju som vuxnas proviva, alltså riktigt bra.. vi har gett våran dotter sedan starten och ger det än, hon är snart 5 månader. Semperdropparna är bla bra för tarmfloran o så men hur länge kan man ge?

Svar på tråden Semper-droppar?