Hur snabbt växer fötterna? skostorlek?
Min flicka på 13 månader har skostorlek 23 nu. Vad tror hon kommer ha i vinter och i vår? Hur snabbt växer fötterna?
Min flicka på 13 månader har skostorlek 23 nu. Vad tror hon kommer ha i vinter och i vår? Hur snabbt växer fötterna?
är jätte olika=) min dotter hade 26 vid 1.5 år och har inte mer än 27 nu vid 2.4 år
Nya skor man köper bör vara 1-1,5 cm större än vad foten är.
Ok, tänkte köpa tills i vår.
Men vinterskor då? Om 23 är precis att hon kan ha nu, vad för storlek på vinterkänga och höstskor bör jag köpa? svårt det här tycker jag.
shit 26 vid 1½år =)
ja men min lilla unge skriker hejvilt när dem vill mäta. så högt och skärande så alla bara stirrar elle rgår sin väg..
Jag skulle också rekommendera att mäta foten och mäta skon invändigt. Det kan skilja en strolek till och med inom samma skomärke. På en vintersko/stövel är det lagom om skon är mellan 1,5 och 2 cm större än foten och på en vår/sommar sko är det lagom med mellan 1 och 1,5 cm större sko än foten. Då brukar skon som regel hålla en säsong, men inte vara stor så att det glappar från början.
Man måste mäta fot och sko eftersom alla skor har olika innermått. 15-2 cm större än foten ska vinterskor vara.
Sonens höstkor är strl 27 och hans vinterskor som han ska ha i vinter är strl 26.
Kolla på denna sidan:
www.growingpeople.se/templates/Page.aspx&del=2
Det är superolika!
När min dotter var 18 mån mätte vi hennes fötter och köpte storlek 20. När våren (2 år) kom skulle vi köpa nya skor, mätte inte fötterna utan tänkte att ja, hon har nog 22-23. Så det köpte jag.
Hösten kom igen (2,5) och jag köpte skor i strl 24, utan att mäta. Provade bara och hon klagade inte, de var inte för små det såg man.
Tidigt i våras köpte jag lite kraftigare gympisar. Samma igen, mätte inte utan provade strl 25 och det såg bra ut så det köpte jag. (Passade också på att köpa ett par nya vinterkängor till nu i höst... i strl 28, det trodde jag skulle bli lagom).
När det började närma sig riktig vår och lättare gympaskor skulle inhandlas (3 år) så tänkte jag köpa 25 igen, men så kände jag att det var kanske bäst att mäta foten nu ändå. Så hon inte var på väg att växa ur 25, för de skulle ju räcka hela sommaren.
Expediten mätte hennes fot och sa
"Ja, hon har strl 21. Men jag kanske skulle ta 22 för det är lite på gränsen".
Så i sommar använde vi hennes skor som vi köpte året innan...
Jag har aldrig köpt skor till mina barn i förväg, tycker det är så svårt att veta vilken storlek de ska ha. Utan när det är dags för nya skor, mäter jag foten o tar med måtten till affären o köper skor/tar med barnen dit när de är större.
Olika modeller är olika stora, så man måste nog oftast mäta. Sen växer barns fötter ca 2 cm per år när de är så små men de växer inte jämnt fördelat över året. Min äldstas fötter växer nästan bara på sommaren, så jag vet att det lugnar ner sig nu.
Min 13 mån har storlek 19/20 - så jag tycker 23 låter stort..... Vi kommer klara vintern på strl 21-22.