• gkdr

    Har så håriga ben...

    Jag har så håriga ben så det är otroligt. Mörka grova hårstrån som behöver antingen rakas var eller varannan dag, eller helst använder jag Veet hårborttagningscreme var 3:e dag. Så tråkigt att hålla på med detta jämt. Funderar på att göra en behandling på hudsalong där man får någon slags lazerbehandling som gör att håret försvinner helt men kostar visst c:a 15000 per ben. Är det värt det?

  • Svar på tråden Har så håriga ben...
  • gkdr
    polkagris skrev 2009-09-19 22:33:22 följande:
    Varför inte bara acceptera att dina ben är håriga, och vara nöjd med den du är?
    Jag tror inte du heller skulle känna dig fin om dina ben på sommaren såg alldeles täckta ut med svart lång hår likt en apas ben, till en vacker klänning, baddräkt eller liknande. Men jag säger bara grattis om du är nöjd med den du är.
  • gkdr

    Wild And Crazy skrev 2009-09-19 22:40:05 följande:


    Testat att vaxa benen?
    Ja, jag har testat att vaxa benen. För det första gör det väldigt ont, kostar mycket pengar och växer ut igen efter c:a två veckor, då man måste göra om det igen.
  • polkagris
    gkdr skrev 2009-09-19 22:39:39 följande:
    Jag tror inte du heller skulle känna dig fin om dina ben på sommaren såg alldeles täckta ut med svart lång hår likt en apas ben, till en vacker klänning, baddräkt eller liknande. Men jag säger bara grattis om du är nöjd med den du är.
    Jag ville inte vara otrevlig, förlåt om du tog det så.

    Jag har bara kommit in i någon period av mitt liv där jag säger "screw it" och bara kör på, hur jag än ser ut. Men det är kanske inte så lätt att göra som det låter...
  • dotty

    det kostar betydligt mer än 15000 att lasra bort håret på benen. man måste behandla varje bit hud ca 10ggr med 1-2månaders mellanrum, och benen är en stor yta så det krävs nog låååååång behandling för att lyckas göra hela benen på en sittning.

    tänk såhär: jag behandlade överläpp och under hakan (dvs en mycket liten yta). det tog ca 25-30minuter/behandling. en kvart kostar ca 1500kr. gör du benen lär det ta minst en timme (troligtvis mer) att få hela benen behandlade. sen ska du göra om det varje/varannan månad, kanske 10gånger eller mer.

    håret försvinner sakta, blir glesare under hela tiden. det ska vara permanent (eftersom man dödar hårsäcken), men för mig som har hormonproblem så har en del hår kommit tillbaka några år senare.

    mitt förslag: gör en hormonutredning.

  • Ororo

    Epilator? Gör asont första ggn sen vänjer man sig. Håret växer ut först eftern några veckor, hårväxten minskar också med tiden. Bästa investeringen!

  • Lilly mama

    Jag hade inte så vansinnigt mycket hår, men det var mörkt och jag är rätt ljus i huden så det syntes ganska bra. Jag gjorde en IPL-behandling (heter powerlight eller liknande). Jag tog bara underbenen och gjorde 4 behandlingar. Det var rätt dyrt (ca 3000 per gång) men eftersom jag inte behöver raka eller vaxa alls längre så var det värt det, sett över en livstid.

    Enligt min terapeut skulle det gå 3 mån mellan behandlingarna eftersom det endast är de aktiva hårsäckarna (de i växtfas) som kan dödas av ljuspulsarna. En del salonger säger att man ska komma en gång i månaden men enligt henne var det bortkastade pengar.

  • Bea08

    Testa o vaxa dig på salong eller hemma, det håller håren borta en längre tid.

  • Ventress
    gkdr skrev 2009-09-19 22:42:05 följande:
    Wild And Crazy skrev 2009-09-19 22:40:05 följande:
    Ja, jag har testat att vaxa benen. För det första gör det väldigt ont, kostar mycket pengar och växer ut igen efter c:a två veckor, då man måste göra om det igen.
    Jag vaxar hemma med Veet varmvax (gör det bättre än på salong). Ta inte kallvax, det är inte så effektivt och gör mer ont än varmt. Det gör inte särskilt ont. Vaxar du regelbundet bli håren glesare. De växer ju i omgångar, så man måste vaxa var tredje-fjärde vecka i början, sen tycker jag att det blir mindre och mindre hår. Jag har vaxat i många år och på vissa ställen på vaderna växer det inte ut på månader och då mycket glest - har väl dödat dem helt;) Och jag är från sydeuropa, så jag har ganska mörka (och ganska många) hårstrån.
  • Miss Lau

    Köp en epilator. Gör ont de första gångerna men sen känns det knappt!

  • Stefan99

    Funderar på att raka mina ben, är kille men stör mig på att benen blivit så lurviga, framförallt nu på sommaren. På vintern ser man inte benen så då är det inga problem. Törs jag raka eller kommer jag inte våga visa mina ben sedan?

  • Kodia
    Stefan99 skrev 2021-08-01 14:22:10 följande:

    Funderar på att raka mina ben, är kille men stör mig på att benen blivit så lurviga, framförallt nu på sommaren. På vintern ser man inte benen så då är det inga problem. Törs jag raka eller kommer jag inte våga visa mina ben sedan?


    Frågan är väl var du ska sluta raka i så fall... Det ser ju konstigt ut med släta underben och håriga lår, armar och bröstkorg.

    Jag tror det blir snyggare om du testar att köra med trimmer, så att det blir lite kortare än nu. Då ser det mindre lurvigt ut, men fortfarande normalt.
  • Stefan99

    Har nästan inget hår ovanför knäna, allt det lurviga är på nedre delen av benet. Så det blev att raka nederdelen, är än så länge nöjd, använder One Blade, men ja det är inte heller så snyggt att få fruntimmersben Cool
    Så nästa gång kanske man tar en trimmer och nöjer sig med typ 1-2mm.
    Benen såg sjukt bleka ut när jag hade rakat dom Skäms
    Antagligen är det håret som gör att dom inte får någon sol.

  • moaguuun

    Jag såg en tjej i affären som hade shorts och orakade ben. mkt hår. Hon brydde sig inte alls. 

Svar på tråden Har så håriga ben...