• lillsnurpan

Någon som haft bondgårdstema i förskolan, hur har de jobbat med det?

Någon som haft bondgårdstema i frskolan, hur har de jobbat med det? Alla tips tas tacksamt emot. Har ni några förslag annars hur man kan jobba med bondgårdstema med 3åringar?

• Svar på tråden Någon som haft bondgårdstema i förskolan, hur har de jobbat med det?
  • Elfva

Ja vi har haft bondgårdstema kan man säga... det var ett tag sen... Kan hända att det finns lite tips i min blogg: forskollrare.blogspot.com

Jag ska klura lite och leta på lite anteckningar så återkommer jag med lite tips och idéer i bloggen eller här...

• bonnieloveskim

såg att man inte kunde tanka ner det nu...  det gick förut i jan efter jag hade varit på husdjursmässan i kista, men jag har bondgården 1 & 2 på pdf fil kan maila dig det om du vill... eller så ringer du och frågar dem om det finns att få i pdf filer.

• lillsnurpan

Jättetack för att du har lagt ner så mycket tid bonnieloveskim, men tyvärr tror jag det är lite svårt för 3åringar. Men jag ska skriva ut det och prova, tack!!

Flera tips om bondgårdstema!!!

• Hallonsnören

Bara en tanke. Ni har ingen Arla minior gård inärheten för då skulle det ju vara ett bra avslut på temat tänkte jag.

• solida

Hur kommer det sig att ni tänker jobba med Bondgården? Har barnen visat särskilt intresse för det området? I så fall, vad har barnen visat intresse för? är det djuren, maskinerna, maten, husen, bonden etc etc? Om de visat särskilt intresse t ex för kossor så tycker jag att man börjar där. Fråga vad de vet om kossor, vad äter kon? Vad gör kon när den sover? Vad tycker kon om att göra på dagarna? Leker kossor? etc. De kan få måla kossor och leka kossor, göra kossor i lera, sjunga om kossor, läsa Mamma Mu, Göra egna sagor om kossor, fråga om det är nån som har träffat en ko och be föräldrarna hjälpa till att få barnet att berätta om detta (ex skicka med bilder). Osv.

Och om de är mer intresserade av traktorn eller fåren eller kanske nåt helt annat, häng med på det spåret! Det blir alltid bäst om man låter barnen själva visa vägen att gå och tillsammans med dem upptäcker nya krokar och svängar längs stigen. Det blir aldrig bra om pedagogen från början har bestämt vart arbetet ska leda, hur långt det ska vara och vad man ska göra varje vecka. Släpp loss och låt dig förföras av barnens fantastiska värld! Lycka till!

Svar på tråden Någon som haft bondgårdstema i förskolan, hur har de jobbat med det?