• MammaJompis

Luktar aceton

Vet att det inte är så trevligt, men när jag rapar så luktar det aceton. Jag går inte på någon Lchf, eller liknande. Har dragit ner på de fina sockerarterna och proccesade kolhydraterna, men har de senaste dagarna haft en svacka och ätit både godis och mackor. Trots det så luktar det och smakar aceton om jag skulle råka rapa. *Blä* . Speciellt om magen är lite tom...

Någon kunnig själ som skulle vilja komma med en eventuell förklaring till detta. Vill ju inte gå runt och stinka nagellack om jag ska pussa sambon min

• Svar på tråden Luktar aceton
  • Themis

Om du äter för lite eller dramatiskt ändrar mängderna mellan de olika energislagen kolhydrater, protein och fett så lägger kroppen om sin förbränning och kör in saker som ska brytas ner på andra kemiska reaktionsvägar än normalt.

När man äter mindre energi än man gör av med säger man att kroppen i ketos. Det bildas då ketoner eller ketokroppar som luktar lite som aceton och man får dålig andedräkt. I princip är det samma kemi bakom som vid en bakfylla, eftersom alkohol bryts ner till ketoner.

Kroppens omställning mellan lägena kan ta lite tid, tills dess får man ha tålamod.

• lovely storm

kolla upp så att du inte har fått diabetes

• MammaJompis

Okej . Så även om jag inte ligger på ett underskott av energi, kan kroppen reagera på detta sätt? Det har varit så till och från i 1,5 månad nu, men det är inget som är farligt eller?
    Tack för det snabba svaret!

• MammaJompis

Diabetes?!
    Nog för jag har misskött min kropp till och från i livet, men kan det bidra till att jag får diabetes?
    Nu blev jag nervös...
    Får läsa på om det.

• Themis

Njäe, 1.5 mån låter konstigt som lovely storm säger-du ska nog kolla med en läkare då tror jag.

• Starkast
    MammaJompis skrev 2009-09-20 09:38:39 följande:
    Diabetes?! Nog för jag har misskött min kropp till och från i livet, men kan det bidra till att jag får diabetes? Nu blev jag nervös... Får läsa på om det.
    Diabetes typ I har INGET att göra med hur man sköter/missköter sin kropp.

Diabetes typ II är s.k. åldersdiabetes. Dålig kost, brist på motion, övervikt är vanliga orsaker.
  • Themis

Jenny F: Och "dålig kost" är alltså inte att missköta sin kropp då, tycker du? Eller tror du folk blir tvångsmatade med skräpmat?

• Starkast
    Themis skrev 2009-09-20 10:00:10 följande:
    Jenny F: Och "dålig kost" är alltså inte att missköta sin kropp då, tycker du? Eller tror du folk blir tvångsmatade med skräpmat?
    Har jag sagt nåt annat?
  • MammaJompis

Jag är inte överviktig (har aldrig varit), men skulle kunna gå ner 5-6 kg för att må bra.
    Med att missköta kroppen menar jag, att jag har hetsätit och kräkts en del. Levt på buljong vissa perioder, och levt på godis vissa. Har alltid rört mig mer eller mindre (från 7 dagar i veckan - promenader 4-6 dagar i veckan) .
    Har alltid haft en tendens att få lågt blodsocker, med dåligt humör som effekt... Inte så omtykt av min familj som liten ,eller min sambo i nuläget.
    Går inte på toa särskillt ofta, eller känner mig törstig som jag har hört är ett symptom.
    Under graviditeterna låg mitt blodsocker alltid jämt.
    Är det bara att promenera ner till vårdcentralen eller ska mna betsälla tid hos läkaren för att ta reda på sådant?
    Vilka konskvenser kommer detta ha för mig nu? Är det ett straff för att jag har skött mig så dåligt . *Magont* ...

• Mrs Winter
    Starkast skrev 2009-09-20 09:53:07 följande:
    Diabetes typ I har INGET att göra med hur man sköter/missköter sin kropp.Diabetes typ II är s.k. åldersdiabetes. Dålig kost, brist på motion, övervikt är vanliga orsaker.
    Min dotter luktade aceton ur munnen när hon hade diabetes.
  • Starkast
    MammaJompis skrev 2009-09-20 10:43:07 följande:
    Jag är inte överviktig (har aldrig varit), men skulle kunna gå ner 5-6 kg för att må bra.Med att missköta kroppen menar jag, att jag har hetsätit och kräkts en del. Levt på buljong vissa perioder, och levt på godis vissa. Har alltid rört mig mer eller mindre (från 7 dagar i veckan - promenader 4-6 dagar i veckan) . Har alltid haft en tendens att få lågt blodsocker, med dåligt humör som effekt... Inte så omtykt av min familj som liten ,eller min sambo i nuläget. Går inte på toa särskillt ofta, eller känner mig törstig som jag har hört är ett symptom. Under graviditeterna låg mitt blodsocker alltid jämt. Är det bara att promenera ner till vårdcentralen eller ska mna betsälla tid hos läkaren för att ta reda på sådant?Vilka konskvenser kommer detta ha för mig nu? Är det ett straff för att jag har skött mig så dåligt . *Magont* ...
    Vid typ I dricker o kissar man mycket, men tror inte man måste göra det vid tyo II eftersom kroppen ändå får insulin då.
    Du bokar en tid för provtagning på VC.

Men, går man på olika dieter blir det ju obalans i kroppen, ketoner bildas och man kan lukta aceton. Det är ju den troligaste orsaken även om du givetvis ska kolla upp dina värden.
  • Starkast
    Mrs Winter skrev 2009-09-20 11:12:06 följande:
    Min dotter luktade aceton ur munnen när hon hade diabetes.
    Det är vanligt.
  • Mrs Winter
    Starkast skrev 2009-09-20 11:59:29 följande:
    Vid typ I dricker o kissar man mycket, men tror inte man måste göra det vid tyo II eftersom kroppen ändå får insulin då. Du bokar en tid för provtagning på VC.Men, går man på olika dieter blir det ju obalans i kroppen, ketoner bildas och man kan lukta aceton. Det är ju den troligaste orsaken även om du givetvis ska kolla upp dina värden.
    Hur förklarar du då att min dotter luktade aceton ur munnen? Hon gick ej på diet,var 3 år.
  • Starkast
    Mrs Winter skrev 2009-09-20 12:00:28 följande:
    Hur förklarar du då att min dotter luktade aceton ur munnen? Hon gick ej på diet,var 3 år.
    Nu är ju TS situation inte dessamma som din dotters.

Din dotter hade ketoner pga högt bs pga diabetes.

Man får även ketoner av svält, s.k. svält ketoner. Detta får man lätt vid olika dieter.
Svar på tråden Luktar aceton