• mammad

stor mage tidigt = tvillingar?

Hej,

Jag är gravid i vecka 8-9 ungefär och jag undrar om det kan vara tvillingar för min mage är jättestor redan, dessutom mår jag väldigt illa och är jättetrött. Jag har två barn sedan innan och med dom hade jag inte mage förrän jag var någonstans i andra trimestern och jag kan inte minnas att jag var såhär trött och mådde såhär illa. Vad tror ni? och är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden stor mage tidigt = tvillingar?
  • Ruggugglan

Det behöver inte vara tvillingar. Alla graviditeter ser ju annorlunda ut. I början är magen väldigt svullen pga tarmarna.

Men vem vet, det kanske är två små där inne

BF 24 januari.
  • Buppesfru

Det behöver det inte vara, magen blir väl snabbare stor när det inte är ens första graviditet sägs det iaf..... Jag har också en gigantisk mage o får hela tiden frågan om det är tvillingar men nix, jag bär bara på en liten bebis..... Men visst kan det vara så för dig.... =)

• Lycklig Tvillingmamma

Det kan vara precis tvärtom också..
    Jag väntar tvillingar men man såg inte ens att jag var gravid förrän v.22 ungefär...

• Fru S B

jag väntar med spänning på UL om 10 dagar, hälften av alla som ser min mage har frågat hur många jag har där inne.... Är min första graviditet och fick börja med mammakläder i vecka tio, borde nog börjat en vecka innan så hade jag sluppit går runt m byxor som nätt och jämt hölls ihop av gummisnodd :)

På ett sätt hoppas jag innerligt att jag väntar tvillingar, är 35 och som sagt första graviditeten, mannen är ännu äldre. Men t.o.m. jag inser att det isåfall blir ett par jobbiga år framför oss. Är bara att vänta och se... Att vara gravid är att jobba på tålamodet och acceptansen :)

• malla7

Säger som ts, är i v9+2 och känner redan livmodern. Har funderat lite på tvillingar eftersom jag är så mycket tröttare och illamående nästan dygnet runt, det var jag inte när jag väntade mitt första barn. Vad tror ni med erfarenhet av tvillingar?

• denförvirrade

Min första så här långt gångna graviditet, så jag har inget att jämföra med, men min tvillingmage är och har varit som vilken gravidmage som helst, inget har frågat om det var tvillingar. (Nu i v 35). När det gäller symptom i början av grav var jag väldigt trött och mådde illla ganska länge, men tror att det var på en normal nivå...

• Mysan31
    malla7 skrev 2009-10-01 14:22:05 följande:
    Säger som ts, är i v9+2 och känner redan livmodern. Har funderat lite på tvillingar eftersom jag är så mycket tröttare och illamående nästan dygnet runt, det var jag inte när jag väntade mitt första barn. Vad tror ni med erfarenhet av tvillingar?
    Hej!

Jag har tre killar o en tjej. magen kom snabbare med 2:a , 3:an , 4:an Jag mådde halv dåligt med grabbarna men med tjejen usch dygnet runt! Vakna på nätterna av illamåendet. Blödde även med henne i början på grav.

Väntar nu tvillingar. Mådde jätte dåligt fram till v 12 ungefär. Men jag slappp illamåendet på nätterna! Tack o lov. Magen växte lite snabbare en med dom andra. JAg kände mig mkt annorlunda. Men jag kunde inte ana att det bodde två små bebbar i magen.
  • ISSA

Har 3 barn sen tidigare och väntar nu tvillingar (v.37). För mig var det stor skillnad, måddes skit denna gången , dygnet runt i ca14 veckor. Inte en dag med de andra. Otrolig trötthet oxå. Fick mage ganska tidigt men i ca v. 20 sa det PANG ! Vi fick reda på att det var två redan i v.9 pga ev. fostervattensprov. Det förklarade en hel del.

• TildaT

Väntar mitt andra barn och den här graviditeten känns dubbel på något sätt, dubbelt så trött dubbelt så stor mage och framför allt dubbelt så illamående. Hade samma funderingar som du, mammad. Var i dag på cub-testet och visst var det två! Något som min gynekolog missade på vul. Sjukt, galet, superroligt och jätte skrämmande på samma gång

• Karroägget

Har samma funderingar som du. Är gravid för första gången och nu, i V 8+4 kan jag inte ha några byxor utan gummisnodd... Är väldigt inne på att det är två, ska göra VUL om 3 dagar så vi får väl se om man kan avgöra det då...
    Kanske så är jag bara väldigt uppsvälld...eller så är graviditeten helt feldaterad, jag mådde nämligen skumt och hade vissa symptom månaden innan jag plussade, men inga av testerna visade positivt, samt att jag fick mensen.
    Känns som en del av undringarna kommer att redas ut på VUL, för är det feldaterat är det väl mer förståeligt att magen är lite större än vad det kanske borde... =) Hade T-shirt modell tightare på jobbet idag, pga en dum kampanj (hittills har jag kunna gömma mig i min stora jobb-collegetröja) och det gick ju verkligen inte att neka till vad jag var i för tillstånd.
    Har sagt till min fästman att vi nog snart får säga som det är till familjerna, för det börjar bli rätt svårt att dölja det... =)

• mammad

Tack för alla svaren.

Det var intressant att höra att det år fler som går med samma funderingar som jag. Skriv gärna igen när ni vet om det är tvillingar.
    Är själv i vecka 13 nu och ser ut som jag ska ha barn snart. Min man och flera av mina vänner tror också att det är tvillingar efter att ha sett min mage. Jag mår fortfarande väldigt illa vilket inte har gjort såhär sent med någon av mina döttrar. Jag ska på ultraljud om några dagar så då kommer jag väl och få veta hur det ligger till.

• GullpuckotMe
    mammad skrev 2009-10-17 18:57:45 följande:
    Tack för alla svaren. Det var intressant att höra att det år fler som går med samma funderingar som jag. Skriv gärna igen när ni vet om det är tvillingar. Är själv i vecka 13 nu och ser ut som jag ska ha barn snart. Min man och flera av mina vänner tror också att det är tvillingar efter att ha sett min mage. Jag mår fortfarande väldigt illa vilket inte har gjort såhär sent med någon av mina döttrar. Jag ska på ultraljud om några dagar så då kommer jag väl och få veta hur det ligger till.
    vad spännande! ska du göra ngt ul snart o titta?
  • JuliaIsabella

Skriver här jag med så jag ej vet ska träffa en läkare en 27:de och se vad han säger men vill göra kubb test så får vi se om det är en eller två mår så illa så usch kan inte äta fy tusan alltså har två barn en flicka och en pojke har aldrig mått så här med någon av de men vi får se

• Maja 1

Hejsan!!!

Kul att läsa att mer än jag går i dessa tankar. Jag är i vecka 6 och snart kan jag inte dölja min mage längre. Har två barn sedan innan och undrar om det är två därinne nu. Har inte haft någon mage förrän sent med de andra barnen. Det är ju länge tills ultraljud. Så jag får väl undra ett tag till.

• ortwins

Kom ihåg att det ä enbart 1, 5 % gravida som får tvillingar, det är väldigt sällsynt mao

• För blinda själar är alla katter

Man vet ju aldrig, varje graviditet är ju olik den andra. Är nu i vecka 13 på min andra graviditet och magen ser ut som den gjorde i v 25 när jag var gravid med sonen så det är en enorm skillnad. Har även mått pest och pyton sedan v 6 denna gången och inte kunnat behålla ngn mat och vartit allmänt dålig . Både jag och BM trodde att det kanske kunde vara mer än 1 bebis denna gången och gjorde därför ett VUL i v 9 men där var bara ett enda litet pyre trots allt :)

Ska bli spännade att höra hur det är för dig TS :)

• Fru S B

Vill bara säga att det "bara" var en där inne, vilket trots allt känns bra - tror vi håller oss sysselsatta ändå :) En av kollegorna på jobbet ligger ett par veckor efter mig och hennes mage syns knappt - men då tillhör hon de vältränades skara :) Det är verkligen olika. är nu i vecka 22. Tydligen hade min mor stor mage med mig och min syster, mormor som fött fem barn sa bara "alla mina magar har sett olika ut".

Svar på tråden stor mage tidigt = tvillingar?